• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kinavärmare dubbelgolv

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Har en Burstner med dubbelgolv och tänkt montera en kinavärmare på det övre golvet och dra rören ner genom dubbelgolvet och ut. Någon som har gjort detta och har tips på hur man löser det?
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Mina tidigare erfarenheter säger att dessa kinavärmare funkar bäst med endast ett utblås. Försökte länge att dra slang med flera utblås. Tyvärr blev det för stort motstånd vilket resulterade i att värmaren blev överhettad. Så jag skulle satsa på att enbart värma det undre golvet, och sedan försöka med t.ex en liten fläkt att få värmen att sprida sig.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag skulle tänka mig att första frågan från försäkringsbolaget är om värmaren är (var) CE-märkt. Andra frågan vem som monterat och dennes kompetens för ett sådant jobb.

//Michael, medlem
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Mina tidigare erfarenheter säger att dessa kinavärmare funkar bäst med endast ett utblås. Försökte länge att dra slang med flera utblås. Tyvärr blev det för stort motstånd vilket resulterade i att värmaren blev överhettad. Så jag skulle satsa på att enbart värma det undre golvet, och sedan försöka med t.ex en liten fläkt att få värmen att sprida sig.

Min hb är 8M och jag har delat utblåset till två, ett fram och ett bak.... Rören är ca 75mm Ö på båda håll, och inte har jag märkt att KV blir överhettad.... Men däremot sipprar värmen genom rörväggen och ut i undergolvet, vilket i och för sig bra, nackdelen är om jag inte kör på max värme så tar det lång tid att värma upp husbilen... Men sen går den på lägsta och håller husbilen varm nog.
Jag har en 5kW men tvivlar skarpt på att den ger 5kW...
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag skulle tänka mig att första frågan från försäkringsbolaget är om värmaren är (var) CE-märkt. Andra frågan vem som monterat och dennes kompetens för ett sådant jobb.

//Michael, medlem

Svaret på försäkringsbolagets fråga blir JA.

CE= China Export ;)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Min hb är 8M och jag har delat utblåset till två, ett fram och ett bak.... Rören är ca 75mm Ö på båda håll, och inte har jag märkt att KV blir överhettad.... Men däremot sipprar värmen genom rörväggen och ut i undergolvet, vilket i och för sig bra, nackdelen är om jag inte kör på max värme så tar det lång tid att värma upp husbilen... Men sen går den på lägsta och håller husbilen varm nog.
Jag har en 5kW men tvivlar skarpt på att den ger 5kW...
Jag kollade en film på Youtube med en australiensare som plockade isär ett antal Kinavärmare och beskrev allt om dem.
Väldigt lärorika.
Han kom fram till att vad säljaren än skrev så fanns det bara två storlekar på dessa värmare.
Lättaste sättet att se skillnad var att kolla utblåset.
Har du tre värmare med olika uppgivna effekter men alla har samma storlek på utblåset så har de samma effekt.
Den lilla har jag för mig gav max 2,5kW och den stora max 4kW.
Så köper men en med uppgiven effekt på 5kW så ger den 4kW.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har också sett många Youtube filmer om dessa CH.... I en film visade de 3 olika storlekar, de hade tagit av höljet så man tydligt kunde se att det var 3 olika.. Nu minns jag inte effekten på dess, men de berättade att det var 3 olika effekter...
När jag installerade min så köpte jag en extra, då de kostade då ca 1100:- spänn inkl frakt. Min första höll 3 vintrar, sen gick ett kullager, nästa är inne på sin andra vinter och fungerar ua. Ända problem är att den kom med en ny typ av display, och än har jag inte lärt mig hur man ändrar så att den använder temp termostaten, denna kan jag just nu bara ändra Hz med... Men här nere Gr. Går den bara på tomgång om nätterna när utetempen går under +10°
Ända nackdel som jag ser det med CH är att de går ner på tomgång när de har uppnått det man ställt in, detta innebär att om jag inte stänger av den helt så kommer värmen i hb att öka.. Sakta sakta..
Det finns en kontroll som heter afterburner och säljer direk ifrån Australien, denna kontroll kan man bla ställa in så att den stänger helt CH vid inställd temp, sen startar den automatisk när temp sjunker...
Tyvärr fungerar den inte med alla modeller, min förra är inga problem, men den jag har idag, den fungerar den inte med...
Med tanke på priset för en CH och en Truma så vinner ju CH överlägset... Byter du CH ungf vartannat år (vilket är säkert att ta i) så tar det ca 40år innan du är uppe i samma kostnad som en Truma. En annan fördel är ju reservdelarna till CH, de är mycket billigare än till trumman och lätt att få tag på, tex min Truma skulle blivit 17år i år.... Och det är flera år sedan det var helt omöjligt att köpa nytt kretskort... En glad skåning köpte mitt för 3 år sedan, och han berättade att han hade varit i kontakt med adler i vinslöv... Han fick info att de hade slutat tillverkas/sälja.
Sen är där andra fördelar med CH... De tar väldigt liten plats och väger en bråkdel av vad trumman väger, visserligen måste man också köpa något som värmer ens vatten. Men även med dessa två prylar så blir det mycket billigare och tar fortfarande mindre plats/vikt....
 
Toppen