• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kenwood med Garmin navigation

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Hej
Undrar om någon vet varför denna gps föreslår så konstiga vägar.
T.ex när jag åkte från Leksand till Söderhamn på riksväg 50 så skulle jag
svänga av riksvägen och lite senare köra på den igen. Detta förslag kom upp vid flera tillfällen. Eftersom jag visste vägen så nonchalerade jag givetvis detta men varför ??? Hade tidigare en Navigon och den fungerade klockrent och föreslog i princip alltid för mig rätt väg. Blir lite orolig eftersom vi snart skall till Tyskland och där är jag kanske mer beroende av att följa givna anvisningar.

F

F.d. 25168

Guest
Sv: Kenwood med Garmin navigation

Dette har mycket med at göra, om hur man har valgt ruteprofilen.

Nogle navigatorer ändrer ruten, bare for at den nye er 100m kortere :)

Min förste navigator en navman ic630, ville have mig til at vende på motorvägen i tyskland, og derefter köre den väg jeg oprindeligt körte ??????

Zoomede jag ind på kartet, kunne jag se at den havde min GPS position i modsatte fil, derfor provede den at få mig i ret fil :):):):):)

På langfart har jeg ikke en rute på navigatoren, bare kart :) när jag er ved at väre fremme ved destinationen, välger jag hvilket Poi den skal vise väg til, funkar hyftset tyckar jag :)

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Hur har du ställt in den? Kortast väg eller snabbast tid? Ibland när man väljer kortast väg kan man råka ut för det du beskriver. Hoppas det löser sig / Jeanette

Gert8

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024

Min Kenwod ställde jag på lastbil och den gav jättekonstiga körvägar.
Sen satte jag den på personbil och även buss och då ger den rätta körvägar.
Är nu nöjd,men knepig att lägga in koordinater som dessutom bara
Finns med grader,minuter med sekunder i decimalform.
Mvh Gert

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Min Kenwod ställde jag på lastbil och den gav jättekonstiga körvägar.
Sen satte jag den på personbil och även buss och då ger den rätta körvägar.
Är nu nöjd,men knepig att lägga in koordinater som dessutom bara
Finns med grader,minuter med sekunder i decimalform.
Mvh Gert

Men till Brösarp hittade du!

Kåre

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Den stod på kortaste väg men hur man ställer vilken typ av fordon vet jag inte riktigt. Enda stället jag kan tänka mig är hur ikonen för fordonet set ut på kartan ??

F

F.d. 50036

Guest

Har också denna Navigator...

Har provat med alla inställningar, uppdaterat programvara och uppdaterat kartor men den lever sitt eget liv ändå. Gör de mest märkliga vägval, visar ofta namn på sjöar o hav men sällan på städer. Vill man förflytta sig på kartan rör den sig helt ologiskt. Rent ut sagt en skit GPS enligt mitt tycke.

Har en Garmin Nüvi som vi brukar köra efter och den funkar perfekt. Det tråkiga med Kenwooden är att varken Kenwood, Garmin eller åtrförsäljaren kan få den att funka bättre.

Skulle vara roligt att höra om någon lyckats med denna enhet. För mig har den blivit en display till backkameran och musik/film maskin.

Nyfiken på mer svar Torbjörn

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Vi har också en Kenwood/Garmin. Har tidigare använt en Garmin 660 och jag upplever ingen skillnad mellan de båda navigatorernas förmåga att visa rätt. Har vi haft tur, månne? /Jeanette

F

F.d. 50036

Guest

Hej Jeanette...

Vad konstigt att vi har så olika upplevelse av samma produkt. Skulle vara kul om vi möttes på vägarna någongång, då kunde vi göra en inspektion hos varandra. Har en känsla av att min är knas?!? :twitcy:

Om vi möts så åker vi en Bürstner Argos (alkov), WGF987.

Mvh Torbjörn

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Hej Jeanette...

Vad konstigt att vi har så olika upplevelse av samma produkt. Skulle vara kul om vi möttes på vägarna någongång, då kunde vi göra en inspektion hos varandra. Har en känsla av att min är knas?!? :twitcy:

Om vi möts så åker vi en Bürstner Argos (alkov), WGF987.

Mvh Torbjörn

Jag skulle också vilja vara med på detta möte :):)
Bürstner Nexxo 720 SOO 991

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Sitter och försöker hitta rätt vägar på navigatorn på min resa till Holland, men
det blir hela tiden galet. Får den inte på några villkor att välja öresundsbron.
Om jag sätter undvikanden till 'Ej färjor" så väljer den en väg som är 267 mil och jag skall först åka till Norge. Normal väg är c:a 147 mil. Spelar ingen roll vilka val jag har, det blir ändå fel. Sitter med min gamla Navigon vid sidan om och den visar alltid rätt väg. Kontentan av detta är att enligt min åsikt så har jag köpt "Grisen i säcken" och kommer aldrig att rekommendera denna. Åker nu till Elgiganten och köper en separat navigator.:mad::mad:

F

F.d. 59358

Guest

Vilken modell är det du har ?
Själv har jag en Kenwood KNA-G421 som funkar kanon, har haft den några år och naturligtvis även provat en massa andra GPS o navigatorer
samma system sitter i dom flesta ambulanser åtminstone i vårt län

mvh Lasse

F

F.d. 25168

Guest

Sitter och försöker hitta rätt vägar på navigatorn på min resa till Holland, men
det blir hela tiden galet. Får den inte på några villkor att välja öresundsbron.
Om jag sätter undvikanden till 'Ej färjor" så väljer den en väg som är 267 mil och jag skall först åka till Norge. Normal väg är c:a 147 mil. Spelar ingen roll vilka val jag har, det blir ändå fel. Sitter med min gamla Navigon vid sidan om och den visar alltid rätt väg. Kontentan av detta är att enligt min åsikt så har jag köpt "Grisen i säcken" och kommer aldrig att rekommendera denna. Åker nu till Elgiganten och köper en separat navigator.:mad::mad:

Om du sätter nogle VIA punkter ind manuelt, tvangsstyrer du den, til den rute du vil :)

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Ja givetsvis, men det blir ett merarbete hela tiden och om jag är på platser som jag inte känner till alls så är det helt omöjligt att veta vilken väg man skall ta. Då kan man lika gärna använda kartan. Har nu varit och köpt en Navigon 70 Premium, Caravan o Truck med klubbens rabatt och den visar direkt rätt väg.:)

Bonzo

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023

Jag fick ett mail om Kenwood från en läsare om att gå in i denna tråd.
När det gäller konstiga vägar så bör man välja snabbaste väg INTE kortaste då detta medför en del små vägar.
En sak som tyvärr ofta ställer till det är TMC (trafikinfo).
Jag kör idag INTE med denna funktion aktiverad alltså UNDVIK TRAFIK AVBOCKAD.
Problemet är att maskinerna får info och följer denna info tills dess att det kommer ett nytt meddelande som tar bort det ev hindret.
Sker inte detta i tid så läggs rutten om helt i onödan och det sker tyvärr ofta.
Mitt råd är att avaktivera denna funktion sker det ett hinder kommer du ändå att få infon i displayen och kan då göra ett aktivt val själv.
Ett annat problem med denna funktion är också om du lägger in en lång rutt och det har skett en olycka långt bort ifrån dig kommer systemet att vilja ta en annan rutt förbi hindret även om olyckan kommer att vara ordnad tills dess att du är på plats.
Kenwood med Garmins GPS har varit den mest sålda enheten i ett antal år och givetvis kan det bli fel på den som med allt annat men som ett t.ex när någon säger till mig att det är krångligt att lägga in koordinater eller att det inte går att lägga in då är det tyvärr så att det inte är maskinen utan de koordinater man erhållit som inte är fullt utskrivna.
De äldre Kna-g 500 är krångliga och kan endast ett format men alla nya från 5220, 7220 har Grader alt, Grader, minuter alt, Grader, minuter, sekunder.
Tyvärr skriver inte stellplats katalogerna alltid ut vilket format som gäller utan det får man själv klura ut inte så svårt för den som är van men kanske för andra.
Att lägga in en via punkt som en föreslog är inte heller svårt och är det enda sättet för att tala om för systemet vilken väg du önskar köra ( inget system har börjat med tankeläsning ännu ).

Det kanske vore bra med en seminariedag någon gång i höst eller vinter mycket tror jag löser sig med det kanske inte allt men mycket.
Återkom gärna till mig om det vore intressant så får vi se om det går att ordna.

Mvh Michael Rudolfsson

F

F.d. 50036

Guest

Hej Michael

En liten trycksak med de viktigaste inställningarna i punktform skulle kanske räcka. Enheten har ju ganska många inställningar för att fungera. Samtliga bryts ju vid strömavbrott och då får man ju börja om. Det är ju inte alltid man kommer ihåg alla. Detta drabbade mig förra veckan då jag bytte bodelsbatteri, upptäckte på fel plats att backkameran var borta. Måste ju ställas in på nytt efter att enheten varit strömlös.

Enheten är ju bra, synd om man inte får ut maximalt bara för ett eller flera inställningsfel.

Hoppas på trycksak mvh Torbjörn

Senast redigerad av en moderator:
Toppen