• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

KCR- effektbox

Berrac

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1003
Medlemskap
2024
Har i dag fått en KCR effektbox installerad i husbilen.
hade även en i förra bilen, o blev helnöjd.Har ringt o kollat priser på några
ställen, o riktpriset verkar vara 6900 kr.

Hos Caravanhallen i Upplands Väsby fick jag den för 5900kr inkl. montering
nu till saken, dom erbjuder alla i HBK detta pris, som gäller även Caravanhallen i Handen o Södertälje. Känns som ett bra pris för den som
är "sugen" på en KCR-box. Ring innan o kolla att dom har kablage hemma
till rätt bil.

hälsn. Berra

Gert8

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: KCR- effektbox

Hej
Jag har bränsleoptimerat min kontrollbox. D.v.s. ökat vridmomentet på motorn och antalet hästkrafter.
Lite samma som KCR-box och liknande.
KCR-boxen "lurar" gaspedalen med mera pådrag så man får mera hkr.
Kontrollboxen går man in via diagnosuttaget och lägger in ny programvara som påverkar turbotryck och bränsleinsprutning. Detta ger ett bättre och riktigare sätt att öka kraften i motorn.
Men har den nackdelen att du kan inte ta med "uppdateringen" till en annan husbil, endast få den återställd till orginalinställningen.
KCR- boxen kan oftast flyttas med till en ny husbil eller säljas som beg.
Jag håller på med utprovning av bränslebesparingen och det tar till efter ELMIA-mässan innan jag har testat klart.
Vi har också rabatt på V-tech som programerar om kontrollboxen.
Att höja vridmomentet är ganska nödvändigt på en husbil som har en relativt svag motor i förhållande till vikt och framför allt luftmotstånd.
Detta gör att bilen är undermotoriserad och får då jobba mera med hög förbrukning som resultat.
Sen är det lätt att utnyttja den ökade kraften till att köra fortare och t.ex. hålla högt tempo i uppförsluten, då äter man lätt upp bränslevinsten.
Vad gäller V-tech så kommer deras reklam med rabatterbjudande, när vi får den nya företagsforumet.
Jag kommer att finnas på Ragglanda under ELMIA-mässan. Vet då mera om resultatet av omprogrameringen hälsar

F

F.d. 8765

Guest

Hej Gert
Vi är ganska nya HBK:are och vet inte vart Ragglanda ligger, skulle villa ha en possisionering

F

F.d. 4220

Guest

@ Tim & Ing-Marie:
Kolla bland träffarna, "Elmia Efteranmälan" framförallt.
Där finns info och positioner.

Gert8

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024

Hej Gert
Vi är ganska nya HBK:are och vet inte vart Ragglanda ligger, skulle villa ha en possisionering
Som det svarades så finns koordinaterna på träffsidan ELMIAträffen.
Men mellan tummen och pekfingret så ligger "Ragglanda" strax efter Kaxholmen som finns med på kartan.
Om man åker norrut från Husqvarna på den parallella vägen invid E4 så kommer man genom Kaxholmen, man fortsätter och efter så passerar man Vista IP (där klubben bildades).
Lite längre fram ligger så Ragges och Susannes place, helt säkert skyltat med husbil för det är ju ställplats också.
Vi möts där allihop hoppas jag. Vi kommer mest för att träffa så många som möjligt.

Detta kommer att flyttas av web till forumet ELMIAträffen.
hälsar

Gert8

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024

När får man Break-even på en KCR-box?
Det man märker mest efter mont. av KCR-box och jämförbara är att man åker på en högre växel i korsningar och rondeller, motorn orkar mer. Så det blir mindre med nedväxlingar, upplevs positivt.
Rimligtvis bör man få en minskning med 0,5 - 1,0 deciliter/mil MEN sen kör vi så väldigt olika.
Det absoluta som avgör är hastigheten. Luftmotståndet ökar mycket med högre hastighet och därmed bränsleförbrukningen.
Svårt ämne det här verkligen hälsar

E

ernst2169

Guest

:) Vet inget om KCR-boxar men i vår bil har vi en box av den typen som medlemmen "Mikkis" HBK 593 säljer och med originalinställningen så kommer effekten som en spark i baken vid ca. 2500 rpm. Skall börja att testa med lite olika inställningar för att komma fram till ett läge där "sparken" kommer vid ett lägre varvtal, hoppas uppnå att den kommer redan vid 1500 rpm.
Jag lär återkomma med resultatet av mitt skruvande på potentiometern för vi i klubben skall ju dela med oss av erfarenheterna eller hur:wub::spinny:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Grannen köpte en Renault Espace -08 och kör ca 7-8000mil/år och då jag dels bor i Falköping (KCR´s hemort) samt känner ägarna lite då man har samma motorintresse så tipsade jag honom att åka ner till dom , han hade då sådan tur så dom behövde en sådan bil som test bil och fick halva priset så har man en ny lite ovanlig bil så kan man ju ha samma tur .

Men att spara bränsle så vill det ju till att man kör på samma sätt .
Grannen har inte märkt någon större skillnad men även han kör " oekonomiskt" men man får ju glädjen att köra en piggare bil .

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Hei!

Har i sommer reist til Kroatien og Italia(Toscana) i følge med venne familie, tilnærmet identisk bil som vi selv har på samme chassis og vekt.

Våre gode venner 07 Ducato 2,3 med KCR powerboks og vår 08 av samme chassis og vekt. Delintegrerte biler.

Hele turen ble det brukt Shell Vpower Diesel. våre KCR venner kjørte med forbruk fra laveste 0,81 l/mil og de lå i snitt på 0,84 l/mil. Vi klarte laveste forbruk på 0,98 l/mil og lå mest på presis 1,0. Mao så kjørte våre venner i sommer tilnærmet 1,5 dl mindre diesel pr mil.

Målingen ble ikke avlest på kjørecomputer pga at disse ofte har store avvik, men istedet beregnet med topping av tank delt på kjørte kilometer korrigert for feilvisning på kilometerteller (2%), så målingene skulle være ganske så korrekt. Vi kjørte i følge hele ferien. Og på motorvei så var cruisingspeed på tempomaten 93 km/t gps målt. Vi kjørte normalt og pent.

Shell v-power Diesel gir i snitt 0,5 dl laver forbruk på våre biler med vår kjøring.

KCR bilen er enklere å igangsette og kjøre pga at den har mer arbeidsevne.

Toppen