• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

KCR effektbox

rfranklind

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Västerås
HBK-Nr
21238
Medlemskap
2024
Hej
Är det ngn som har erfarenhet av effekt oxar typ KCR för att minska förbrukningav drivmedel?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vår förra husbil (2.0 JTD-motor) lät vi testa i en Rototest-anläggning både utan och med box. Testet gjordes enligt anvisningar från KCR, och resultatet ser du i bilagan.

Förändringen av vridmomentskurvan gav en bil med mer körglädje, men den ökade körglädjen gjorde att bränsleförbrukningen inte minskade.

Pålle
 

Bilagor

  • Effekt.pdf
    511,9 KB · Visningar: 177

luzt

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Linköping
HBK-Nr
21388
Medlemskap
2022
Läs mer om trim här!

Den blir egentligen inte så mycket mer bränslesnål, för det krävs fortfarande samma mängd bränsle för att producera samma mängd energi. Det som händer är oftast att folk ändrar sitt körmönster och effektkurvan kan i vissa fall flyttas i registret beroende på hur man gör mappningen, vilket i samband med vad som är optimalt mot växellådadans utväxling kan i vissa farter göra att bränsleförbrukningen minskar något.

Min personliga erfarenhet är att om bilen blir starkare, nyttjar man det, dvs går åt mer soppa.
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Läs mer om trim här!

Den blir egentligen inte så mycket mer bränslesnål, för det krävs fortfarande samma mängd bränsle för att producera samma mängd energi. Det som händer är oftast att folk ändrar sitt körmönster och effektkurvan kan i vissa fall flyttas i registret beroende på hur man gör mappningen, vilket i samband med vad som är optimalt mot växellådadans utväxling kan i vissa farter göra att bränsleförbrukningen minskar något.

Min personliga erfarenhet är att om bilen blir starkare, nyttjar man det, dvs går åt mer soppa.

Jag håller med luzt.
Kan någon förklara för mig/en okunnig vad det är för vits med att montera in dessa boxar. Jag förstår av alla inlägg att det blir några hk ytterligare.
Någon mystisk effektkurva som ändras, säkert något annat som förändras åsså.

Hälsningar
Per
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu förstår jag inte vad det är du inte förstår, men
Ifall man anser att ett visst fordon behöver mer kraft av olika skäl, så är detta en av flera lösningar
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har haft KCR-box på flera bilar. Det ger, oftast, kännbar effektökning (bättre acceleration, starkare).
Jag kör, i snitt, 4 000mil till och från samt i jobbet varje år och åker på samma sträckor.
Har under åren alltid skrivit körjournal och har därmed loggad förbrukning på alla bilar.
Tyvärr måste jag säga att de ”upp till 10% minskning av förbrukning” inte stämmer alls.
Jag kör, oftast, enligt skyltad hastighet och då märks det ingen minskning av förbrukningen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
- Orkar inte hålla trafiktempot
- Svårt att köra om säkert
- Sackar för mycket i backarna
- Man vill ha släp efter
- Man vill åka fort

Det finns en massa olika anledningar till att skaffa sig mer drag under huven. Somliga mer och vissa mindre nödvändiga :D
 
Toppen