• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

KCR-box

Milis&Lasse

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
1269
Medlemskap
2021
Hej!

Tar ni ur KCR boxen när ni lämnar in bilen för service hos en aktoriserad verkstad eller när ni är på Svensk Bilprovning?

Lasse
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: KCR-box

Nä inte ta bort den, det var serviceverkstaden som monterade den förra gången den var där på service, verkstaden är auktoriserad fiat dessutom. Har också hört att bilprovningen inte kollar detta. Borde inte vara några problem. Kan va roligt att höra om någon har stött på problem.

Sören
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: KCR-box

Hej

säkrast lär vara att ta bort boxen, iaf så länge bilen har garantier, skulle något olyckligt inträffa, då får en icke förståndig service en möjlighet att konstatera, "inga garantier". Bilprovningen har väl inte särskilt intresse att kolla om man har chippad motorn?
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: KCR-box

Hej

säkrast lär vara att ta bort boxen, iaf så länge bilen har garantier, skulle något olyckligt inträffa, då får en icke förståndig service en möjlighet att konstatera, "inga garantier". Bilprovningen har väl inte särskilt intresse att kolla om man har chippad motorn?

Är inte så att det syns att en box varit inmonterad, även om man tagit bort den tillfälligt?
Bilens dator registerar och bevarar det mesta!

/Bosse
 
Senast ändrad:

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: KCR-box

HEJ .jag har tänkt att chippa motorn. fiat 02-03 127 h. pilot 270 är det bra att chippa jag kan inget om bilar som andra kan. en del är födda med detta är det någon som kan vara vänlig att ge mig råd. jag har varit inne på deras sida KCR-BOX. jag vill ha reda på hur ni som har gjort detta var ni tycker, ÄR det värt kostnaden M.V.H. BOSSE .
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: KCR-box

Thanks Niesmannen för tipset!
Det blev en Dieselkraft för vår 2,3JTD som nu är piggare och med bättre vrid.

Jag har haft "optimeringsboxar" under flera år på andra fordon, aldrig några problem.
Vare sig med service eller besiktning.
Sålde i veckan (pga. bilbyte) en beg. box till en Volvo 2,4d 163Hk, som då blir jämnförd med en D5 ~190Hk, killen ringde igår å' tackade för en fin, fin affär och att bilen gick strålande!
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Sv: KCR-box

Som nybörjare kanske man kan tillåta sig en dum fråga-varför ska man chippa motorn? Blir inte slitaget större? Kan man välja ett program som minskar bränsleförbrukningen? I så fall med hur mycket? Själv susar vi fram med vår Ford Transit( 135 hk) i 95 km på motorväg-mer vid omkörning förstås. Lugnt o skönt och man hinner skåda ut över naturen. Bilen drar 0.92 l/ mil enl färddatorn. Det enda som irriterar är alla slöfockar i pb som inte använder påfartsrampen till att accelerera utan bara glider ut och sedan sätter fart. Normalt byter man ju själv fil då men inte alltid så lätt med husbilen utan då får man bromsa!
MVH
Frances o Lennart
AUKJA
 
Toppen