• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kattens näringslära - NCHF

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kattens näringslära - NCHF

Tack Jappe. En och annan matnyttig länk, även om det handlar mest om hund. Men tyvärr lite väl propagandistisk ton för min smak i mycket av texten. Och någon återförsäljare av "naturlig" kommersiell kattmat tycks inte finnas här i Jämtland (ett par länkar, men dessa är brutna).

Våra katter (de sista sex åren endast en katt, vilken inte vill ha kattsällskap) försörjer sig i huvudsak själva så länge snötäcket inte är så tjockt att det hindrar jakten. Tyvärr tål vår nuvarande katt inte mjölk mer än i mycket begränsad mängd (laktosintolerans vanligt hos katter), men han tycker det är utomordentligt gott att skölja ner sorkpäls med en slurk mjölk. Under brinnande sorksäsong tar Måns inte ens emot färskt älgkött, vilket annars, liksom fisk är favoritkost på vintern. Färsk sork är ändå godast, liksom färsk småfågel (vilka dock är svårfångade). Men året runt vill han gärna ha (och får) en liten nypa torrfoder till kvällen.

Nu lever vår katt i en optimal jaktmiljö med flera ha vall och äng intill huset men så har ju inte alla tamkatter det ordnat.

Under de månader då snötäcket ligger tjockt har katterna alltid fått nöja sig med fisk och älgkött några gånger per vecka och däremellan den vanliga kommersiella kattmaten, men inte mer än en nypa torrfoder, vilket uppenbarligen smakar bra, men är extremt energitätt, med närmare 40% protein, 15 - 20 % fett och mycket kolhydrater (i en form som katterna uppenbart kan tillgodogöra sig eftersom de annars skulle få diarré).

De flesta av de katter vi haft (och katt har vi båda haft hela livet frånsett de första två studieåren) har haft en del lite egna idéer om mat. En bondkatt vi hade fram till -96 åt inte kött frånsett det han fångade själv, men fisk gick bra (och det har vi aldrig haft brist på). Jag tror mig efter alla år kunna rekommendera kokt lake och kokt lubb, även de mest kräsmagade katter har ätit sig mer än mätta på detta.
Köpefisk är lite problematiskt. Mycket dioxiner i fisk från Östersjön, men jag vet inte hur stort hälsobekymmer detta kan tänkas vara för ett djur som inte förväntas leva mer än ett par decennier. Och vad gäller fisken från havet i Norge så är fetthalten i sej och torsk lite för låg för att vara idealisk kattmat. Dessutom nu begränsning av hur mycket fisk man får föra med sig från Norge, varför torsken i första hand blir mat åt oss själva.

Vi har inte haft några problem med övervikt hos våra katter och flera av dem har uppnått mogen ålder (>20 år) utan att drabbas av annat än ålderskrämpor (dock aldrig diabetes) mot slutet.

Här några bilder på flertalet av våra katter från de senaste 40 åren. Notera de glänsande fina pälsarna!
img104 (Large).jpg

img132 (Large).jpg

img159 (Large).jpg

IMG_0724-01 (Large).jpg

IMG_3619-01 (Large).jpg

Och här bilder på vår nuvarande katt. På en fem år gammal bild konkurrerar yngsta barnbarnet i full fridsamhet om torsköttet:

[/ATTACH][/ATTACH]

aake
 

Bilagor

  • IMG_0904 (Large).jpg
    IMG_0904 (Large).jpg
    81,1 KB · Visningar: 1
  • IMG_2622 (Large).jpg
    IMG_2622 (Large).jpg
    118,1 KB · Visningar: 2
  • IMG_5757-01 (Large).jpg
    IMG_5757-01 (Large).jpg
    105,7 KB · Visningar: 3

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kattens näringslära - NCHF

Du tycks ha stor erfarenhet av katter, aake! Vi har ett litet problem just nu. En tidigare ganska skygg katt som vi har sett utanför huset i över ett år har nu bestämt sig för att flytta in hos oss.

vit katt.jpg

Det är en stor katt som nu fetmat betydligt och bara ligger i finsoffan och latar sig hela dagarna. Tidigare var den antagligen ute dygnet runt, året runt och hade det nog ganska besvärligt på vintern.

Problemet är att vi har två katter redan och de är lite rädda för den här stora katten som visserligen har ett väldigt fromt sinnelag och uppför sig väl på alla sätt. "Millan" börjar vänja sig så långsamt men "Lurven" springer ner i källaren så fort han får syn på den nya hyresgästen.

Vi är lite villrådiga; vi vill inte köra ut "Kurre" i vinterkylan igen och hoppas att katterna ska vänja sig vid varandra! Vad tror expertisen om utvecklingen? Kommer det här att fungera, tro?

Jappe
 

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kattens näringslära - NCHF

Nestlé igen!

Nestlés kattmat Friskies visar tydligt vilken makt reklamen har! Folk litar på reklamen i TV.

Ökningen av katter som insjuknar med urinsten och njurproblem på grund av dåligt foder är lavinartad och ett välkänt märke som Friskies torrfoder betraktas av många veterinärer som ”långsam förgiftning som förkortar kattlivet med flera år”. Katterna äter det, ja visst, men kanske vore det bättre att välja ett något dyrare kvalitétsfoder och slippa veterinärräkningen sedan?

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kattens näringslära - NCHF

Nestlé har börjat en massiv kampanj för Purina kattmat i TV. Kanske är det så att de försöker bli av med hästköttet där i stället för i deras färdigmat för människor som ju har hamnat i rampljuset sista tiden. Kollar man lite på Nestlés kattmatsprodukter så finns där också "världens sämsta kattmat" Friskies som alltid kommer sist i alla kattmatstester. Veterinärer säger rent ut att ger man katten Friskies så förkortar man livet på den med flera år. Det är som en långsam förgiftning. Som "kattägare" skyr jag deras produkter som pesten!

Katter är köttätare. Nestlé kanske inte känner till det!

Jappe

PS. nest.JPG
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Kattens näringslära - NCHF

Purina hade ju melamin iblandat som fyllnadsmaterial några år sedan också...

Bojkotta allt vad Nestle heter (hästköttet vore säkert bra för både katter o hundar, men jag tror inte dessa djurmatsindustrier har råd att blanda så fin råvara i deras färdigmat, billigare med allt sörja så hamnar vinsterna upp! Många köper ju djurmaten pga. tjusiga förpackningar, billig pris eller sk. hälsomat-indikationer, som diet-, påls- osv vård)

Freddie, hunden i avataren, får malet kött (mald så vi ser det), ris o morötter + ngn godbit givetvis då och då i form av tuggben för tänderna...

jyrki
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kattens näringslära - NCHF

Världens sämsta kattmat. Att Nestlé finns med i de fyras gäng förvånar väl ingen. När det gäller Whiskas och Kitekat är halterna av salter så höga att njurproblem med onödigt lidande och förkortat liv blir följden.

kattmat.JPG
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kattens näringslära - NCHF

Katter är carnovarer (köttätare) och får allt de behöver från naturlig föda som möss exempelvis. Alla katter har inte tillgång till naturens skafferi och tvingas äta industrimat och eftersom det finns många "instängda" katter i världen så utövar de naturligtvis en oemotståndlig lockelse för kattmatsfabrikanterna!

Det finns enstaka hederliga tillverkare som verkligen försöker göra mat som passar katterna men de allra flesta med Hills och Royal Canin i spetsen tillsätter en massa spannmål (kolhydrater). Varför? Alla som är LCHF-are begriper omedelbart varför. Självklart för att det ger mer klirr i kassan. Katterna blir aldrig riktigt mätta på den för dem klart olämpliga maten! Ständigt ätande med övervikt och åtföljande sjukdomar blir resultatet! Veterinärerna tjänar dubbelt på den mat de säljer!

Veterinärmaten skiljer sig från den billiga skitmaten i livsmedelshandeln huvudsakligen på det viset att salthalterna inte är lika höga men för övrigt är det ungefär samma skräp! Den billigare kattmaten "dödar" snabbare!

Vi har under lång tid studerat ämnet och och provat olika sorters mat på Lurven och Millan och sambandet mellan kolhydrater och portionsmängder är kristallklart! Det är så lönsamt att blanda in onödiga spannmålsprodukter i kattmaten så att det t.o.m. har lockat Nestlé att ge sig in i denna "pengadans" och den firman är ju "känd" för sin affärsmoral!

Alltså: Spannmålshalten i kattmaten är omvänt proportionell till kattens hälsa!

Veterinärerna har förstått detta eftersom överviktiga katter kräver vård oftare!

Skitmatstillverkarna har förstått detta eftersom kolhydrathalten i deras mat gör att katterna äter mycket mer av den!

Nu får Lurven och Millan bra mat med stort köttinnehåll och båda mår bra av det. På Lurven märks det mycket tydligt att han blir mätt av den maten eftersom han äter mycket mindre och mer sällan nu. Vi ser tecken på viktnedgång hos honom och han är inte alls lika ofta vid matskålen som tidigare!

Jappe
 
Senast ändrad:

DF5XG

HBK Medlem
Inlägg
1.264
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
12069
Medlemskap
2024
Sv: Kattens näringslära - NCHF

Hej Jappe,

vilket kattmat matar du (vilket märke)?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kattens näringslära - NCHF

Orijen verkar bra. Just nu testar vi Carnia Lynx men är något tveksamma till magnesiumhalten. Efter mailkontakt med firman blev jag något lugnare. Dessutom har det dykt upp en lite billigare "dark horse" i form av Bilanx som vi ska titta lite närmare på.

Den här branschen är i högsta grad dynamisk! Den ändrar sig hela tiden. För en stund sedan fick GB ett mail om att de hade minskat potatishalten (!) i Orijen.

Det viktigaste när det gäller kattmat är köttinehåll och salthalter! Hankatter är känsligare när det gäller njurpåverkan av salter och där bör man vara extra försiktig! Alltid friskt vatten framme!!

Dessutom får båda katterna fisk (dagens höjdpunkt) och Lurven köttfärs ibland.

Jappe
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Kattens näringslära - NCHF

Då var det dags att lära sig det här med kattmat ordentligt!
Vi blev med ny katt igår och här irriterade jag Stella i förmiddagsvilan med kameran.

IMG_2247.JPG

Här har vi maten, den vänstra köpte vi efter att min fru hållit ett mindre förhör med människan i djuraffären och den högra är maten Stella fått hittills.

IMG_2249.JPG

Maten (den vänstra) innehåller 40% kycklingkött, frågan jag ställer mig är om 40% kött verkligen kan kallas ""High meat content" :confused:
Ja, det är väl bättre än 10% men 40% når ju inte ens upp till hälften, men det kanske är mycket i kattmatsvärlden.
Det innehåller även riskorn, det kan väl knappast ingå i kattens naturliga födoämnen.
Aska!? 6,5% ??:confused: aska... är det bra?
Aska kanske renar kroppen på nåt vis,,,, annars kan jag som skeptiker och tidigare ägare av en braskamin tycka att det måste vara en kanonide att sälja aska till ett kilopris på 120Kr!
0,05% Magnesium, säger mig inget om det är ett högt eller lågt värde.

Nu är det dags att sätta sig in i det här på allvar och jag börjar nu! :)

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Kattens näringslära - NCHF

Eftersom vi betalade en skaplig slant för kattmaten började jag fundera på om det inte skulle bli billigare att ge katten fläskfilé eller rentav oxfilé om man hittar den på rea!
Lite forskning visade att det inte riktigt var så enkelt, jag ger er länken så får ni titta: kattstatus.se

mvh jocke
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kattens näringslära - NCHF

Diabetes hos katter (!). Ur Kostdoktorn.

Skräpmaten med stort spannmålsinnehåll (kolhydrater) skördar offer även bland katterna! Läs innehållsförteckningen!

lc4.JPG
 
Toppen