• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kathrein Serviceställe i Sverige på Bas 60?

F

F.d. 25158

Guest
Hej !
Vi har köpt husbil som en person hjälpt oss ta hem från Tyskland. Det finns en Kathrein Bas 60 satellit antenn på den.
Är det någon som vet var i Sverige man kan åka för få service på Kathrein för att få hjälp med att få fram program och vad som saknas. När man ändå har denna satellit-antenn vore det bra att komma till någon som kan installera den för svenska förhållanden med förmodligen viasat. Annars blir det väl bara massa tyska program.

Vi bor utanför Mora men det har ingen betydelse om det är i te x Stockholm eller Göteborg. Verkar ju krångligt även att det behövs en exakt inställning på varje plats man är.

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Sv: Kathrein Serviceställe i Sverige på Bas 60?

Hej. Jag har en bas 60 antenn, den kan användas med vilken som hels sattelitbox.
Vi hade tidigare kanl digital hemma, satte boxen ovanpå TVn och Sökte satteliten Tor,
Viasat har väl Sirius.
Men det är svårt att hitta sateliten manuellt, kräver kompass och lite vana.

Ett tips När vi nu är hemma från Kroatien och skall semstra i Sverige så köpte jag en 19 platt TV med inbyggd digitalmottagare och plockade bort den fyrkantiga antennen.
På masten satte jag en gallerantenn, antensladden med F kontakt passade direkt, och medföljande antennfäste skruvade jag fast på den rörliga masttoppen.
Antennen kan nu vinklas ner vid görning samt i uppfällt läge vridas tills bästa antennsignal. Funkar bra, får de omden håller för 110 KM tim.

Hälsningar
Jägarn :D

F

F.d. 25158

Guest

Tack Jägarn för ditt svar.
Men är det någon som vet något ställe (antenn och satellit service) som fixar i ordning lättaste sätt det som behövs för att få fram program vanliga programmen 1 2 4:an. Verkar vara alldelles för krångligt att hålla på själv med vad som behövs kompletteras.
Hälsningar Rolf

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

evasun!
Utöver parabolen på taket så behöver du en satellitmottagare och ett depositionskort från Canal Digital alt från Viasat.
Då först kan du se SVT1, SVT2, TV4, Kunskaps- och Barnkanalen, ev några till dvs de fria kanalerna.
Har du en HD-satellitmottagare kan du också via depositionskortet se SVT-HD men då måste också din TV-mottagare kunna visa HDMI.
Har du ytterligare frågor får du gärna kontakta mig om jag kan hjälpa dig inom detta område som jag själv med viss möda tagit mig igenom.
Länk till Canal Digital Depositionskort, väl gömt på deras hemsida:
Depositionskort - Canal Digital SE

Var denna förklaring vad du sökte eller är jag ute "i det blå"?

Senast ändrad:
F

F.d. 25158

Guest

Tack Robert!
Jag får kolla upp vad som ingick, vet inte om jag har sattelitmottagare . Tv:en är en ny Lava är utrustad med HDMI. Han som jag köpte den av är på semester nu någon vecka så jag får kolla upp det framöver.
Men då vet jag i alla fall att man får beställa ett depostionskort först som man får låna får 795 kronor.

F

F.d. 24053

Guest

hej såg din fråga om katrein Har samma problem fick du tag i nån och fråga mvh thomas

F

F.d. 2128

Guest

Samma problem här... Jag får in en massa tyska program, men kan inte påstå att jag blir lyckligare av det ; )

F

F.d. 29925

Guest

Misstänker att mottagaren endast funkar med analoga signaler.
Det mesta av de analoga satellitsändningarna slutade nån gång sommaren 2010.

Det är dessutom väldigt svårt, ja nästan omöjligt, att leta efter digitala satellitsignaler med en manuell antenn.
(Bara den envise med kompass och viss kännedom om elevasionen kan lyckas):wink:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Etter å ha lest produktbeskrivelsen for Bas 60 så sitter jeg igjen med et spørsmål til dere som har problemer med denne: Hvilken elektronikboks sitter inne i bilen?
Bas 60 er endast utedelen (antennen som er en flat parabol med liggende LNB) og den støtter både analoge og digitale signaler om det er en fra etter ca. år 2000. Selv mekanismen som fester bas 60 til taket på bilen finnes i mange utgaver både manuelle og automatiske, de automatiske styres av innedelen.

Toppen