• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kartor och upphovsrätt.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag har fått en idé i skallen om att skriva en bok om div. upplevelser med husbilen. Jag har åkt runt ganska mycket i Europa så material finns nog. Faktakollandet är mödosamt men viktigt. En sak som jag inte blir klok på är kartmaterialet. Google Maps och OpenStreetMap är väl störst men att publicera exempelvis Googles kartor torde leda till problem. Jag har mailat båda kartfournisseurerna men inte fått några tydliga svar. "Det är inte vårat bord" är standardsvaren "hör med den och den, vi vet inte" och så har det fortgått. Inga tydliga svar.

Någon som har en idé?

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kartor och upphovsrätt.

Kartor är väl inte så viktigt och om inte annat torde varje potentiell läsare ha tillgång till egna kartor för att kunna följa dig på färden. I vilket fall har min favorit i genren, Paul Theroux, skrivit en lång rad fängslande reseskildringar utan en enda karta.
Har du tänkt dig en lågbudgetpublikation i eget förlag så kan du rita enkla kartor själv och annars så är jag övertygad om att vilken förlagsredaktör som helst kan hjälpa till med frågan, vare sig förlaget har publicerat egna kartor eller ej. Lycka till!

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kartor och upphovsrätt.

Det finnes på OpenStreetMap ganske godt beskrevet hva du må gjøre. Ikke mye ekstra admin der i gården.

Om en vil så er det mulig å være egen forelegger med salg via Amazon, både som Kindle ebok og som papirbok. De sørger for trykkingen av papirutgaven om det er etterspørsel. Kindle legger du ut direkte selv og den er søkbar i løpet av timer. De tar en prosentandel av salgsprisen, mer for papir enn for ebok.
 
Toppen