• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

kaross

F

F.d. 10286

Guest
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: j5
Chassietyp: Standard
Motortyp: bensin
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Pilote
Husbilsmodell: r470
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
hejsan på er där ute

har en fråga om karossen (aluminium) kan man hejda !! vet inte om det är rätt men heter det korridering ?? hade det varit plåt så är heter det ju rost och isåfall hur då ?

mvh/benny:confused::confused:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025
Det är väldigt viktigt när man har aluminium i en kaross att inte delar av annan metall som t.ex. järn ligger an mot aluminiumet. Det uppstår ett s.k. galvaniskt element där en svag ström kommer att flyta och då fräts aluminiumet upp. En felaktigt gjord reparation kan ge det fenomenet.
Aluminium är inte speciellt tåligt för salt så vägsalt kan ge samma problem. Vid tillverkning av karosser används en speciellt legerad aluminium som är lite hårdare och tål salt bättre. Är partiet med problem reparerat?
När man lackar är det viktigt att använda rätt grundfärg, primer. Det finns speciell sådan som nästan "etsar" sig fast.
Vi har en gammal Scania med aluminiumkaross så jag har sett lite av ditt problem.
/Nisse

F

F.d. 10286

Guest
hej nisse

det enda jag kan se är att stegen upp till taket har skruvats fast med en rostfri skruv
längst ner (närmast kofongaren) resten av skruvarna ser ut som annat mtrl men det är längs efter kofongaren som jag har dom här förhöjningarna men kan det vara den som är boven ??

mvh/benny:confused:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025
Ligger kofångaren emot karossen eller så nära att det kan samlas skit mellan som blir fuktigt och bildar en brygga så har du problem där.
På vår Scania hade en reparation gjorts med ett galvat vinkeljärn på insidan på ett ställe. Där ser plåten ut som den är maskäten och man kan krafsa ut som ett "pulver" ur hålen.
Syrafasta skruvar osv. skall inte vara några problem men järn definitivt.
/Nisse

F

F.d. 3297

Guest
Tyvärr är det så att när man "blandar" olika metaller så kan det uppstå elektrolys.
Detta utnyttjar vi i batterier/ackumulatorer, vid övriga tillfällen svär vi!

Aluminium och järn står lagom långt från varandra i den s.k. elektrolystabellen,
m.a.o. det uppstår ltt och gärna elektrolys om vätska tillkommer.

Förslag:
"städa skadan" genom att ståltrådsborsta eller skrapa försiktigt.
bemåla med någon etsande primer/bilbottenfärg.
Skruva dit grejorna, men lägg en "packning" av butylgummi mellan bilskalet
och det som ska fästas.

Själv har jag problem med att de kromade skruvarna som håller sidofönsterlisterna
har korroderat bort gängorna och nu går det inte in större skruv i listhålen.

Funderar rymma upp skruvhålet i bilväggen och limma in små Thorsmanns-plugg.
Då bryter jag även en ev. strömbana för elektrolytisk korrosion.
Pluggen är ju termoplast men vad är det i väggen?

någon som har förslag på lämpligt lim/klister?

Ha´re!

Toppen