• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

KARNAG Ride-Rite luftfjädring?

F

F.d. 29989

Guest
Är det någon som monterat KARNAGs Ride-Rite med Firestone bälgar till en Ducato X250 (årsmod-11, 40H chassi, 4 ton)? Jag provmonterat och får 40mm fjädringsrörelse vid last/rörelse som max, sen blir det stumt stop, därefter blir det däcket som får ta upp ytterligare fjädringsrörelse! 40mm anser jag är alldeles för lite! Någon som har erfarenhet av denna luftfjädring? Bilden föreställer test-montering vid olastad bil och där bälgen kan vara max hoptryckt = 85mm.
125 - 85 mm = 40mm fjädringsväg till "botten".
Bilen är olastad = normalläge hjul <> kaross.
Mvh Philip

Bilagor

• DSCN3258.JPG
    DSCN3258.JPG
    1,7 MB · Visningar: 35
F

F.d. 53012

Guest
Sv: KARNAG Ride-Rite luftfjädring?

Monterad 2013 på 250 men på 3,5 tonnaren fungerar mycket bra men kanske problem med den större karosen. Har 3 kg i pumpat.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Hej.

Har monterat dessa på mitt Fiat X250 årsmod 2011 chassie m. totalvikt 4 ton. Med c:a 3 bars lufttryck i bälgarna är åkkomforten mycket bättre än före montering. Upplever inte att fjädringen slår igenom eller bottnar. Axeltrycket på bakaxeln är runt 2200 kg.

Mvh / Roland

Senast ändrad:
F

F.d. 29989

Guest

Hej.

Har monterat dessa på mitt Fiat X250 årsmod 2011 chassie m. totalvikt 4 ton. Med c:a 3 bars lufttryck i bälgarna är åkkomforten mycket bättre än före montering. Upplever inte att fjädringen slår igenom eller bottnar. Axeltrycket på bakaxeln är runt 2200 kg.

Mvh / Roland

Hej Roland.
Tack för kommentar, jag har inte ännu fått någon kommentar från Karnag, men dom verkar vara trevliga när jag var tveksam på 40mm fjädringsväg till bottning på min bil. Får se vad dom svarar? Bruxen säger att det ska vara 80mm. Monterade du fjädringen själv? I så fall noterade du hur mycket fjädringsväg du fick?
Mvh Philip.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Hej Philip.

Instämmer, Karnag var jättebra att ha att göra med. Ja, jag monterade själv. Nej, jag noterade inte fjädringsvägens längd. Däremot noterade jag att fjädringsvägen före montering var i princip lika med noll, minsta lilla ojämnhet i vägen så slog det igenom samtidigt som vägljudet var väldigt högt och störande. Bodelen är ju i princip en resonanslåda så ljudet förstärktes mycket men det minskade markant efter montering. Jag förmodar att Karnag rekommenderat att du byter stötdämpare samtidigt. Har dom inte gjort det så prata med dom för min uppfattning är att bilen kan bli lite vinglig om man inte sätter dit något trögare stötdämpare. Jag tycker också att du ska montera kompressorsatsen samtidigt, det blir lättare att kompensera för snedlastad bil, fördel att kunna lyfta bilen lite i bakändan vid av- o påfart på färja om rampen är tvär samt viss nivåreglering vid parkering. Sammanfattningsvis så är min uppfattning att hjälpluftfjädring på bakaxeln är ett klart lyft vad gäller åkkomforten och ljudnivån inne i bilen under körning.

Mvh / Roland

F

F.d. 29989

Guest

Vad kostar en sådan utrustning?

Hej Hokie.
Till Fiat X250 > 6.125:- inkl moms. Då utan kompressor, man fyller med 2 st bildäcksnipplar > monteras i kjolen/karrosen bak. Luftbälgarna är lätta att montera själv. Det som blev lite stökigt och trångt var att montera av original genomslagsgummit. Man ska egentligen ha ett specialverktyg, men jag löste det med en stor rörtång.

Mvh

Bilagor

• DSCN3261.JPG
    DSCN3261.JPG
    1,7 MB · Visningar: 32

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Vet inte om jag missförstår dig...
125mm är det med trycklös bälg?
Vad blir måttet med t.ex. 3 Bar?
Hur stor är fjädringsrörelsen till genomslag utan bälgar?

Intressant tråd. Funderar på bälgar för ökad komfort.

Hokie

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2025

Är det bara för att få ett "mjukare" genomslag som man monterar dessa eller ger det en generellt förbättrad fjädring. Kommer dessa bälgar att ta över merparten av fjädringen från bladfjädrarna. Det är väl dessa som orsakar ett himla oväsen i bakdelen när vägen är lite gropig. Har en Adria 690 Coral med Fiat chassi. (Bred spårvidd) Har jag då x250 chassi? Skulle gärna sätta dit detta för den pengen som nämns om jag slipper oväsendet.
Trodde att en luftfjädring gick på upp mot 100.000 men då är det väl något helt annat.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Är det bara för att få ett "mjukare" genomslag som man monterar dessa eller ger det en generellt förbättrad fjädring. .....................................................................
Trodde att en luftfjädring gick på upp mot 100.000 men då är det väl något helt annat.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Hokie, ja riktig luftfjädring kostar mycket pengar, men då finns inget annat än luftbälgar som bär upp hela bilen.

Men det här gör ändå visserligen mycket mer än ger "mjukare" genomslag som du skrev.
Det hjälper helt enkelt originalfjädringen att tåla vikten bättre, samt höjer upp en nedtryck bakvagn. Man kan också hjälpa upp ena sidan mer än den andra om belastningen är olika på bakhjulen. Kort sagt, det förstärker fjädringen.

En enkel förklaring........... Om vi säger att ytan uppåt och neråt inne i bälgen är 100cm² och man fyller i 3kg lufttrycktryck (3kg/cm²). Det innebär att en bälg hjälper originalfjädringen med att bära upp ca. 300kg. vikt från bilen, och båda bälgarna hjälper alltså till att bära upp 600kg.

Det brukar också kännas stor skillnad i rondeller och kurvor, för bakvagnen viker inte ner sig lika mycket med bälgarna monterade.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 29989

Guest

Varför jag vill montera hjälpfjädring är att bakfjädringen i original hänger vid last.
Långt överhäng, cyklar längst bak, elagg, verktyg, mm gör att fjädringen bottnar. Läs andras med samma problem + JANKROs kommentar. Jag har förstärkt framfjädring som är OK men med fulllastad bil "hänger" den alltid på på bakhjulen = är inte bra + ser osnyggt ut. Mvh

F

F.d. 29989

Guest

Glömde: vid 125mm bälghöjd blir min bil korrekt visuellt = ser bra ut däck<>kaross.
Det ger då med minimum 85mm bälghöjd 40mm max fjädringsväg till botten.
Skulle jag öka avståndet till > 125mm kommer bill att stå på tå / luta framåt.
Bilden visar däck/kaross vid 125mm bäljhöjd.
Mvh

Bilagor

• DSCN3254.JPG
    DSCN3254.JPG
    1,8 MB · Visningar: 16

Hokie

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2025

Stort tack Jankro och Philip. Märker ni en betydlig förbättring när det gäller stötighet i bakvagnen och det oväsen det medför inne i bilen från inredningen.
Måste man verkligen byta stötdämparna också.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Glömde: vid 125mm bälghöjd blir min bil korrekt visuellt = ser bra ut däck<>kaross.
Det ger då med minimum 85mm bälghöjd 40mm max fjädringsväg till botten.
Skulle jag öka avståndet till > 125mm kommer bill att stå på tå / luta framåt.
Bilden visar däck/kaross vid 125mm bäljhöjd.
Mvh

Okey. Jag är med.
När du har den i våg och 125mm bälghöjd är det väldigt lågt tryck då i bälgen?
Jag avser då olastad bil. Vad blir det för höjd med t.ex. 2Bar och olastat?
Det "normala" är väl att bilarna lutar ganska mycket framåt.
Skall våran stå plant behövs klossar.
Jag är rädd för att om du skall få fjädringsväg så kommer det att luta framåt.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Stort tack Jankro och Philip. Märker ni en betydlig förbättring när det gäller stötighet i bakvagnen och det oväsen det medför inne i bilen från inredningen.
Måste man verkligen byta stötdämparna också.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Hej igen Hokie, stötigheten är svårt att svara på för det är nog rätt individuellt, och har många gånger att göra med hårdpumpade däck och hårda gummibussningar som fortplantar sina stötar rätt upp i bilen.
Man behöver absolut inte byta stötdämpare för stötdämparnas funktion. Men om du gör en sökning på luftfjädring här på forumet så har vi skrivit rätt mycket tidigare om bäljarna.

Problemet är ibland på en del bilar, att när/om man hissar upp bilen med en domkraft under karossen och bakaxeln alltså inte lämnar marken förrän normalt sett stötdämparna är helt utdragna och tar med sig bakaxlen upp.
På en del bilar blir det tyvärr så att luftbälgarna är utsträckta innan stötdämparna och då måste de ta med sig bakaxel, bromsar och däckens vikt uppåt, och kan i värsta fall slitas sönder.
En del firmor rek. då montering av kortare stötdämpare. Vi diskuterade också montering av "hängslen" mellan bakaxel och kaross (som fanns förr på bilars bakaxlar) för att hindra misshandel av bälgarna.

Om man alltid meckar själv med bilen så går en domkraft under karossen och en mindre saxdomkraft stödjande under bakaxeln lika bra. Men man får vara vaken om man åker till en däcksfirma för de tänker inte på det problemet.

M.v.h. JANKRO.

Toek

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2025

Om ni söker på Luftjädring Ford 08 så finns det bilder på montering av luftfjädring.
Komforten ökar är helt klart.

Tommy

F

F.d. 29989

Guest

Okey. Jag är med.
När du har den i våg och 125mm bälghöjd är det väldigt lågt tryck då i bälgen?
Jag avser då olastad bil. Vad blir det för höjd med t.ex. 2Bar och olastat?
Det "normala" är väl att bilarna lutar ganska mycket framåt.
Skall våran stå plant behövs klossar.
Jag är rädd för att om du skall få fjädringsväg så kommer det att luta framåt.

Hej EPersson.
På bilderna är bälgen "torrmonterad" dvs inget är fastdraget = inga klamrar bottenplatta/bälg runt bakaxel etc. Alltså inget tryck i bälgen. Tomfjädringen i bälgen gör att är den sitter rätt som även kommer att gälla när den är fastmonterad.
Jag har nu pratat med Magnus/Karnag och han kan bara säga att det "bör/ska" fungera med 40 mm fjädringsväg. Dom har inte fått någon retur med denna bälg på X250. Kan bara lita på vad dom/Magnus säger i detta läge och jag kommer att montera fast bälgarna. Jag kommer INTE att pumpa upp till mer fjädringsväg så att bilen kommer att stå på tå där bak. Nu vet Kanag om detta problem med MIN bil. Funkar det inte kommer jag returnera med full återbetalning, och det verkar inte vara något problem. Jag återkommer i frågan efter påställning i början på april. Mvh

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Tack för svar.
Om du inte pumpar tryck får du ju ingen fjädrande luftkudde.
Fast om du lassar fullt kan du pumpa upp till fjädringsvägen 40mm.
Då borde det lira. Men för bästa funktion krävs nog att man "skaffar" längre fjädringsväg med högre tryck. De flesta bilar luftar framåt, vilket gör att man får klossa fram för att komma i våg.

Men med inbyggd kompressor så kan man ju enkelt justera.

Senast ändrad:

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Jag lät en verkstad montera hjälpluftfjädring på en Cherokee jag hade tidigare.

Dom lyckades montera fästena i rambalken upp och ner. Det vart just ingen fjädringsrörelse alls och pumpades bälgarna fulla såg den ut som en Epa traktor.
Vid min lufttryck på 0,7 Kg i bälgarna slog den igenom hårt i varje gupp.

När dom vände fästena rätt vart det hela mkt bra och gamla bladfjädrar blir ofta rätt säckiga, särskilt på bakhjulsdriven bil där axeln även vrider sig.

Viktigt dock att inte åka med mindre än minsta tillåtna tryck. Bälgarna tar stryk och det är lätt att få genomslag.
Min erfarenhet även att de läcker en aning så om man inte har kompressor och manometrar i bilen bör man kolla trycket vid macken rätt regelbundet.

S

Sören-6830

Guest

Har skrivit om detta i andra trådar, men kan ju nämna igen att när vi förra året på vår nya bil lät montera luftfjädring med autolevel hos Goldschmitt i Polch kostade det €6 500. Fungerar väldigt bra, mjuk gång och vi slipper klossar och liknande vid uppställning på sluttande mark.

Toppen