Sv: KARNAG Ride-Rite luftfjädring?
Stort tack Jankro och Philip. Märker ni en betydlig förbättring när det gäller stötighet i bakvagnen och det oväsen det medför inne i bilen från inredningen.
Måste man verkligen byta stötdämparna också.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Hej igen Hokie, stötigheten är svårt att svara på för det är nog rätt individuellt, och har många gånger att göra med hårdpumpade däck och hårda gummibussningar som fortplantar sina stötar rätt upp i bilen.
Man behöver absolut inte byta stötdämpare för stötdämparnas funktion. Men om du gör en sökning på luftfjädring här på forumet så har vi skrivit rätt mycket tidigare om bäljarna.
Problemet är ibland på en del bilar, att när/om man hissar upp bilen med en domkraft under karossen och bakaxeln alltså inte lämnar marken förrän normalt sett stötdämparna är helt utdragna och tar med sig bakaxlen upp.
På en del bilar blir det tyvärr så att luftbälgarna är utsträckta innan stötdämparna och då måste de ta med sig bakaxel, bromsar och däckens vikt uppåt, och kan i värsta fall slitas sönder.
En del firmor rek. då montering av kortare stötdämpare. Vi diskuterade också montering av "hängslen" mellan bakaxel och kaross (som fanns förr på bilars bakaxlar) för att hindra misshandel av bälgarna.
Om man alltid meckar själv med bilen så går en domkraft under karossen och en mindre saxdomkraft stödjande under bakaxeln lika bra. Men man får vara vaken om man åker till en däcksfirma för de tänker inte på det problemet.
M.v.h. JANKRO.