• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kappe overføringskabel til ryggekamera

prokuratoren

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
5283
Medlemskap
2026
Jeg har kjøpt ryggekamera med kabel. Problemet er at koplingene på kabelen er så store. Det kreves hull med diameter 14mm og slike hull vil jeg helst ikke ha.

Er det noen som har forsøkt å kappe ledningen for så å spleise den etter at kabelen er på plass? Hvordan gikk det?

F

F.d. 55397

Guest
Sv: Kappe overføringskabel til ryggekamera

Skarva kablar är en risk att få in onödiga störningar, bäst är om du kan få nån med riktig tång att lämma dit / löda fast nya kontakter efteråt.

Hur noga det är på just en back kamera vet jag inte, men är man noga vid skarvningen borde det gå att få en lågohmig skarv.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Hade exakt samma problem. Klippte kabeln och skarvade ihop med sockerbit och det fungerade perfekt.
Bara att prova....

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har ved et par anledninger foretatt slike øvelser, kabelen inneholder normalt en koaks og noen vanlige ledninger. Mine skjøter har vært loddet og koaksen bygget opp igjen med krympeplast rundt indre leder og skjermen mest mulig hel igjen isolert med en krymestrømpe. De andre ledningene loddet hver for seg med krymp og en yttre krympestrømpe med smeltelim innvendig utenpå det hele - resultat en skjøt som tåler en omgang med høytrykkvasker.

På mange husbiler er det mulig å trekke kabel innefor hjørnelister utvendig bak og følge chassi frem hvor en får finne en passende vei inn i bilen.

Mest ekstreme kameramontering i en bil var på en hestebil hvor jeg monterte 4 kamera og spesialmonitor hvor en kunne velge enkelt kamera eller par elelr alle fire på en gang. Ett kamera bak, ett i hesteboksen pluss to som bakspeil montert oppe på siden av alkoven. Har ble det endel loddeskjøter av kabler og skult trekking av kabler.

Toppen