• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan tjänstevikten registrerats fel vid import?

KenthJ

HBK Intresserad
Kommun
Skellefteå
Tittar på en lite äldre husbil från 2007 som för många år importerades från Tyskland.

Tjänstvikten är uppgiven till 3740 och totalvikt 4000 kg.

Grejen är den att jag aldrig sett motsvarande bil med tjänstevikt uppgivet till annat än 3310 kg. Också detta import.

När en bil importeras används väl uppgivna vikter från de tyska papperna? Inte vägs väl bilen?

Är inte detta lite märkligt? Kan det ha blivit fel vi registrering i Sveriges?

Spelar det någon större roll om den verkliga tjänstevikten skulle vara lägre?

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Jeg skulle mene at registreringsbevisets angivelse af tjenestevægt og lastevne er temmelig ligegyldigt.

Det handler om at veje bilen, så du helt nøjagtigt ved hvor langt der er op til Totalvægten. Og vej den også gerne igen, når du har læsset alt det i bilen som du ønsker at have med på tur, altså indbefattet alle folk ombord, bagage, vand og diesel m.m.

Så kan du køre med en samvittighed som er i orden. ;)

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det kan även bli fel åt andra gållet.
Min FD Flair på Iveco hade i verkligheten ca ett ton! högre lastförmåga än vad som framgick av reg beviset.

Det vill säga att tjänstevikten var angivet ca 1000 kg för hög.

Denna bil var importerad genom Svensk generalagent.

Hacket i skivan -> väg alltid bilen!!

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Hej!

Idag är det inte lika viktigt med låg tjänstevikt som tidigare när böterna för övervikt räknades ut på tillåten lastvikt. (Totalvikt - Tjänstevikt = Lastvikt)

Idag ser man endast på Totalvikten. Det är bra

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
hur gör ni när ni ska väga en bil ni vill köpa ?
handlaren är inte intr av att låta bilen bli vägd.
vid privat köp, hur hittar ni en våg.
det nock mest en skröna, jag känner ingen som har vägd sin bil innan köp

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag vägde min Flair innan köp. Min nuvarance Concorde vägde jag inte, inget behov av att väga en 10-tons bil.

För att få bilen vägd kan man antingen väga på trafikverkets vågar längs vägen, eller åka till en bilbesiktningsstation, eller någon annan med fordonsvåg.
I mitt fall förlade jag provkörningen förbi en av vågarna längs vägen.

Det finns listat här på HBK var vågar finns.

Stark varningssignal.
Självklar vill inte en säljare att det skall avslöjas att bilen han vill sälja är oanvändbar.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Tittar på en lite äldre husbil från 2007 som för många år importerades från Tyskland.

Tjänstvikten är uppgiven till 3740 och totalvikt 4000 kg.

Grejen är den att jag aldrig sett motsvarande bil med tjänstevikt uppgivet till annat än 3310 kg. Också detta import.

När en bil importeras används väl uppgivna vikter från de tyska papperna? Inte vägs väl bilen?

Är inte detta lite märkligt? Kan det ha blivit fel vi registrering i Sveriges?

Spelar det någon större roll om den verkliga tjänstevikten skulle vara lägre?
Nu spekulerar jag.
Men kan det vara så att de andra bilarna som du refererar till var rena vid invägning, men det var kanske inte den som du tittar på.
Visserligen 340 kg mer, men det bygger på.

Dessutom, köper man en bil i Sverige så är det sällan verkligheten stämmer överens med vad som står på pappret. Även om den kommer direkt från fabrik.

Så det kan slå på båda hållen och då blir det stor differens.

Som påbyggare är det regel att väga även en ny bil innan man lämnar offert.
Vis av erfarenhet.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
hur gör ni när ni ska väga en bil ni vill köpa ?
vid privat köp, hur hittar ni en våg.
det nock mest en skröna, jag känner ingen som har vägd sin bil innan köp

Forsbergs i Göteborg åkte och vägde en husbil som jag var intresserad av och ville veta verklig lastvikt, jobbigt att åka >30mil till dem för att jag bara skulle väga den. De mejlade mej vågsedel från bilprovningen, tyvärr blev det inget köp den gången då lastvikten var för låg, som jag misstänkte. Fin service dock från det företaget.

Den sämsta jag vägt innan ev. köp visade sig ha 190kg lastvikt och gick inte att väga upp, osäljbar enligt mej.

KenthJ

HBK Intresserad
Kommun
Skellefteå
Jag vägde min Flair innan köp. Min nuvarance Concorde vägde jag inte, inget behov av att väga en 10-tons bil.

För att få bilen vägd kan man antingen väga på trafikverkets vågar längs vägen, eller åka till en bilbesiktningsstation, eller någon annan med fordonsvåg.
I mitt fall förlade jag provkörningen förbi en av vågarna längs vägen.

Det finns listat här på HBK var vågar finns.

Stark varningssignal.
Självklar vill inte en säljare att det skall avslöjas att bilen han vill sälja är oanvändbar.
Tackar! Så tänker jag också.

Jag tycker det är förvånansvärt lite info i alla annonser.

Om säljare, oavsett firma eller privat, skrev ut all info, hade ett nytt protokoll från fukttest och redogjorde för aktuell tjänstevikt så skulle livet bli lättare för alla. Det skulle spara deras tid och min tid.

Var och tittade på en bil nyligen där det i annonsen inte framgick bland annat att AC i bildelen inte fungerat på lång tid.

Det går ju åtgärda, men som köpare är det lite svårt att veta exakt vad som måste göras och vad kostanaden blir. Då måste man räkna högt och då blir betalningsviljan lägre än säljaren kan acceptera. Ingen har tjänat på det utan det det har bara tagit tid för samtliga.

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2025
Man skulle kunna skriva in i köpekontraktet att köparen har rätt att inom viss tid häva köpet om vikten överskrider ett visst värde. Liknande är ju vanligt vid husköpet när besiktning görs efter köp.

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2025
Nej inte många handlare. Däremot kanske privatperson om det handlar om fåtal dagar och att det finns rimlig marginal. Har själv gjort något motsvarande vid mc-köp.

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
Forsbergs i Göteborg åkte och vägde en husbil som jag var intresserad av och ville veta verklig lastvikt, jobbigt att åka >30mil till dem för att jag bara skulle väga den. De mejlade mej vågsedel från bilprovningen, tyvärr blev det inget köp den gången då lastvikten var för låg, som jag misstänkte. Fin service dock från det företaget.

Den sämsta jag vägt innan ev. köp visade sig ha 190kg lastvikt och gick inte att väga upp, osäljbar enligt mej.

jag tror inte det många som köper husbil som väger dom innan, jag känner ingen o har alldrig hört om någon
utom ni som sa det här.
fick du betala för vägningen ?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
jag tror inte det många som köper husbil som väger dom innan, jag känner ingen o har alldrig hört om någon
utom ni som sa det här.
fick du betala för vägningen ?
Så är det, och det är absolut inte bara vikten många "glömmer" att kolla.
Vissa provkör inte ens husbilen innan köp :eek:
Det finns de som bytt husbil åtskilliga gånger innan de hittat rätt.
Min svärfar beställde 2012 en ny Rapido (3,5ton) som han öste på med utrustning utan att säljaren stoppade honom, den husbilen blev i praktiken oanvändbar, han bytte husbil när han blev varse, så ärliga är inte alla säljare.

Jag behövde inte betala något för att de åkte och vägde, men jag hade ett minimikrav på lastvikt, hade den klarat det hade jag troligen åkt ner och kikat på den husbilen, det var en tung Rapido.

Jag kan rekommendera att provköra och i samband med det väga husbilen INNAN köp.

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Blev lite trött på en av de mest välrenommerade återförsäljarna som konsekvent utelämnade tjänstevikt/lastvikt i sina annonser.
Skrev ett mail till dem och framförde att de skulle bli ännu mer uppskattade om de försåg sina annonser med viktuppgifter.
Gissa vad jag fick till svar?
Inget svar alls!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nej inte många handlare. Däremot kanske privatperson om det handlar om fåtal dagar och att det finns rimlig marginal. Har själv gjort något motsvarande vid mc-köp.
Skulle du som privatperson sälja ett fordon med återköpsklausul? Med risk att du får det tillbaka efter ett par veckor? Kanske misskött, om husbil, efter semester? låter väldigt teoretiskt!

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Blev lite trött på en av de mest välrenommerade återförsäljarna som konsekvent utelämnade tjänstevikt/lastvikt i sina annonser.
Skrev ett mail till dem och framförde att de skulle bli ännu mer uppskattade om de försåg sina annonser med viktuppgifter.
Gissa vad jag fick till svar?
Inget svar alls!
Den teoretiska tjänstevikten som varit med från början och den därmed teoretiska lastvikten, kan vara helt fel. Det enda som är säkert är att väga bilen. Det är bara utifrån den bruttovikten man kan bedöma vilken last man kan ha för att hålla totalvikten. Det vore väl ett rimligt konsumentkrav att husbilar, båda nya och begagnade, säljs någorlunda nyvägda inför köp!

Senast ändrad:
Toppen