• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan nån regelboken?

F

F.d. 346

Guest
Hej alla HBK:are!

Jag sitter och drömmer om en ny Bürstner Argos. Jag sa till säljaren att jag vill ha den personbilsreggad. "Det går bra, men då får du bara åka två personer i den"???

Va! Är detta riktigt? Nån som vet? Annars får jag behålla min lilla 3,5 tonnare.

Anders:):):)
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Kan nån regelboken?

Om du menar Pb2 reggad så har det inte med antal personer att göra.
Fy skäms säljaren...

DS
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Kan nån regelboken?

Är det så? I såfall är jag snart en mycket fattig man:rolleyes:. Vi behöver nämligen sex platser med bälte!!

Anders:eek:
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Kan nån regelboken?

min är omreggad till pb2 när jag ökade på till 1000 kg lastvikt så ökade jag på till 5 pass+förare. Nu tror jag inte det behövs men dom 2 extra finns iaf
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Kan nån regelboken?

Det är väl lite skillnad på en personbil och en personbil II (PB2). Är den regad som personbil så finns det massor med saker som säkerhetsmässigt ska uppfyllas och troligtvis så uppfyller bara biltillverkarens del dom normerna, inte husbyggarens. Är det en PB2 så är det lite lättare. Har den en totalvikt över 3500 kg så blir det en PB2 eller lastbil med bostadsinredning, under 3500 kg så kan den säkert regas som personbil. Säljaren förstog nog inte vad du menade eller så hade han en dålig dag och bara svarade rätt på din fråga..
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Kan nån regelboken?

Med tanke på att nya Argos har en egenvikt i körklart skick på 4225 kg och får lasta 775 kg så kan den väl knappast reggas som en personbil det få nog bli en PBll. Eller?
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Kan nån regelboken?

Hej.
Om du köper en ny husbil på över 3500kg så blir dem väl automatiskt reggad som PB2?
Eller är jag ute och cyklar:confused:
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Kan nån regelboken?

Säljaren ringde nu och sa att han
haft fel! Den än PBII-reggad!

Anders:):)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Kan nån regelboken?

Har du haft B körkort så länge så att du får köra den på B kort och inte måste ha C kort? Kolla det innan du köper den annars blir det olovlig körning.
 
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Kan nån regelboken?

Hej.
Om du köper en ny husbil på över 3500kg så blir dem väl automatiskt reggad som PB2?
Eller är jag ute och cyklar:confused:

Jo så är det, försökte själv få min som tunglastbil.
Men det gick inte Feb.-07, jag har C-kort så jag ville
ha det så.
Men sen en tid tillbaka så maler visst kvarnarna hos
VV. Så det kommer säkert mera.
H. Olof
 

Siv o Hans

FD HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
977
Medlemskap
2023
Sv: Kan nån regelboken?

Hej på er .

Om man köper en Husbil som totalvikten är 3500 kg och reggar upp den till 3850 kg,

och efter några år vill regga ner den till 3500 kg igen , är det några större problem ,

Orsaken kan vara , Körkortet , Skatter , Försäkringar , mm .

Om någon i klubben gjort detta , eller vet hur reglerna är .

Tacksam för svar.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Kan nån regelboken?

Det finns en tråd sedan långt tillbaka om allt det här. Tyvärr är jag inte helt kunnig på området men jag vet att bla Anders W är det. Det är en djungel av bestämmelser om det hela som jag inte har intresserat mej av då vår bil går som lätt lastbil och jag har "full lapp". Anders är gammal Polis och kan läsa saker och ting rätt, han är säkerligen den som kan de ett så rätt svar som det går att ge i det här fallet. Fråga honom!
 
Toppen