• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan någon hjälpa

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Hej kan någon hjälpa mig att komma vidare på Karna Larsdotter 1850-02-24 Hon ska vara född i Östra Karaby. M-län. Jag vet att hon har gift sig med Nils-Olof Nilsson och att hon hade Magnus med sig i boet. Kan inte hitta henne i någon födelsebok så jag kommer inte längre bak. Kanske någon har förslag på hur jag ska göra.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53069

Guest
Sv: Kan någon hjälpa

Gå in på Rötters hemsida och klicka på anbytarforum . Där kan du söka henne på det landskap som hon är född.
mvh.
Karl-Erik
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Kan någon hjälpa

Hej farmor Anita,
släktforskarproblem är roliga tycker jag. Problemet är löst. Jag följde Karna Larsdotter (Granat) bakåt och först fastnade jag i Borlunda. Där stod det att hon kom från Ströö 1870, men hon fanns inte i utflyttningslängden varken i Östra Strö eller i Västra Strö. Googlade lite på Strö och fann att numera är Östra Strö och Skarhults församlingar sammanslagna. Kollade då i Skarhults utflyttningslängd 1870 och där fanns hon. Gick in i husförhörslängden 1870 Skarhult A1:1 s 41 och där stod att hon är född i VÄSTRA Karaby - inte i östra. Kollade i födelseboken för Västra Karaby och hittade henne Västra Karaby C:4 s 6. Gick sedan in i husförhörslängden Västra Karaby och hittade henne och hennes familj på V Karaby A1:9 s 304. Hela familjen har 1850 flyttat till Skarhult. Pappan heter Lars Granat och är född 17/10 1810 i V Karaby, mamman heter Elna Arvidsdotter, född 18/11 1817 i Södervidinge (det står först Karaby men är ändrat). Hon har flera syskon, men nu tror jag du kan komma vidare.
Lycka till och du får gärna höra av dig igen.
Med släktforskarhälsningar
Karin;)
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Kan någon hjälpa

Hej!

Jag har börjat släktforska, har ett abonnemang på Arkiv Digital, som jag tycker är mycket bra.

// Ingela
 

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: Kan någon hjälpa

Hej Ingela. Arkiv Digital är alldeles utmärkt. Just nu har jag både det och Genline. Men ibland tryter ideerna när man inte hittar spå jag är tacksam för all hjälp, Jag återkommer snart med mitt nästra problem.
 

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: Kan någon hjälpa

Jag har ett problem till som jag har arbetat med länge. Kanske kan jag få hjälp.
Nils Svensson ( Snar tror jag) Född 1807 i Vinninge M-län Död 1848-05-13 Hyby. Gift med Kjerstina Jönsdotter som han fick 5 barn med. Men var hittar jag honom född? Något att bita i kanske.
Anita
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Kan någon hjälpa

Hej igen,
Jag vet inte om detta kan hjälpa dig, men jag har hittat en Nils Snar, född 8 mars 1806 på Vinninge 1. Det står i Hyby A1:8 s 2. Där står också att han dör 13 maj men årtalet är svårläst. Tyvärr står det inte VAR han är född men det har du tydligen hittat på annat ställe. Det finns en gratissida som är till jättestor nytta om församlingen är med: Demografis databas södra Sverige (DDSS). Googla på den så kan du lätt ladda ner sidan. Hyby är en av församlingarna som är med och det var genom det som jag hittade ovanstående.
Lycka till i fortsättningen.
Med släktforskarhälsningar
Karin;)
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Kan någon hjälpa

Hej igen,
När jag tittade mer noggrant på sidan så hittade jag Nils Snar längre ner och där står det att han är född i Kvarnby och att han kommer från Brågarp 1833. Kvarnby ligger i Husie församling och när jag gick in i födelseboken för Husie 1806 hittade jag mycket riktigt en Nils född 8/3 1806, MEN pappan heter Jöns, inte Sven. Kan det vara samma Nils och att pappans namn blivit felskrivet någon gång? Prästerna har ju handstilar så man kan gråta ibland.
Lycka till.
Karin;)
 
Toppen