• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

F

F.d. 22605

Guest
Hej,

Jag ska köpa min första husbil för att bo där året om, men jag var just hos en bilhandlare som sade att jag nog bör köpa en Knaus med bara ett par år på nacken (för 300,000-700,000:), då han sade att gamla bilar inte riktigt fungerar på vintern.

Min fråga är, vilka bilar kan man egentligen bo i året om?

Och hur billigt kan man komma undan?

Kan man t.ex. köpa riktigt gamla årtal av dessa bilar?

Tack på förhand.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54222

Guest
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

Kolla efter Nordic eller Pillos.

Dom har ofta golvvärme samt är vattenburna.

Dessa är oftast isolerade för vinterbruk.

En del har också värmeväxlare mellan motor och bodel, som värmer bodelen vid körning eller tvärtom, värmer motorn innan körning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

Flair i 1994 var første husbil som ble bygget med dobbeltgulv og all vatninstallasjon i oppvarmet rom. Alkovemodellene som ble bygget frem til 2000 hadde vegg mellom førerhytten og bodelen, de fleste med dør i veggen - noen få med et tungt draperi i veggen. De helintegrerte har isolerglass også i siderutene foran, innenfor frontruten hadde endel av de eldre draperi - resten en isolert rullevegg (var et tillegg i prisen for dette). Flair ble konstruert for optimal utnyttelse av Alde vatnbåren varme.

Med oppvarmet kjeller er det ikke behov for golvvarme, det indre gulvet er alltid lunt.

Om de gamle lette Clou hadde tankene innenfor ytterisolasjonen vet jeg ikke.

N-B har hele tiden benyttet sandwich i vegger, tak og yttergulv. Dagens tyske premium husbile bruker denne konstruksjonen i dag.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

man kann vintercampa i vilken bil som helst! om man inte har några krav på komfort och kostnad, man kan även vinter campa i tält om man bara tillför tillräkligt med värme så går det mycket bra även det det gorde man i lumpen det mins väl alla som harr suttit eldvakt om nätterna, det säger väl alt men är det så vi vill ha det.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

Tror inte att jag skulle tveka en enda sekund på att tillbringa kalla dagar i vår gamla ruskprick från 1985. Skulle nog bara komplettera med el uppvärmt golv att använda vid elstolpe för lite varmare golv.
 
F

F.d. 22605

Guest
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

Jag förstår verkligen inte hur ni kan säga så pass olika saker? Det gör mig förvirrad.

Behöver jag eller behöver jag inte köpa en vinterhusbil för att kunna bo i den året om?
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

Beror kanske på att vi har olika värderingar och olika uppfattning om våra och andras husbilar. En del har nya fina stora bilar med alla bekvämligheter och isolerade med dubbelgolv mm, andra har det inte men är kanske nöjda ändå.
Visserligen är det att föredra ett dubbelgolv och vattenburen värme gärna med slingor i golvet för man kan inte komma ifrån att det inte är särskilt komfortabelt med iskalla golv om man bara kanske når upp till 17-18 grader inomhus när det är riktigt kallt ute.
Konstigt att inte någon från norr svarat på detta som kan ha det riktigt kallt vintertid, läs förresten om besökarna till Jokkmokks marknad i februari och se hur de upplevde 30-35 graders kyla.
Inte alltid skoj att vara husbilsburen om man inte som Vedholm har, en enigt honom synnerligen vinterbonad husbil:D:D:D
Tror att idealet är att vara i Portugal eller Spanien när det är som kallast då är nog alla husbilar OK i alla fall när det gäller isolering. Men alla kan ju inte det.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

Jeg fant frem de gamle Flair just for å finne de eldste bilene som er bygget spesiellt for vinterbruk uten å gjøre kompromi. Det fantes noen få Flair Life - disse vil jeg ikke anbefale som første bil i dag. Flair serie I 1994 til 2000 gikk vesentlig lengre for vinterbruk enn de fleste biler som produseres i dag. Serie II 2001 - 2005 fjernet alkove utgaven og endret litt i fronten. Serie III 2006 - 2008 standardiserte på Iveco Daily chassi. Serie IV 2009 2011 var en designer serie, dagens biler har beholdt det beste av serie IV men gått tilbake til serie III når det gjelder fokus på å holde det enkelt, praktisk og robust.

Isolasjon - oppvarming og hele vatnopplegget inkludert tanker i dobbeltgulvet har vært varemerket fra 1994 til dagens nye biler.

Selv vintercampet jeg mye i en 1999 Flair 6700 og det var aldri problemer med å holde en god varme inne uansett hvor kaldt det var ute. Og vi pakket aldri inn bilen utvendig - brukte kun det som var standard i bilen.

Selv er jeg meget skeptisk til vinterboende i en alkove eller halvintegrert uten isolert vegg mellom førerhytte og bodel, et draperi er ikke en fullgod løsning. Helintegrerte biler med isolervegg innefor frontruten og isolerglass i siderutene fungerer - det som burde isoleres er da veggen mellom førerhytten og motorrummet.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

Precis som Bror säger är det mycket en värderingsfråga och allt fungerar om man bara vill, jag har bott många nätter i tält i -40 när jag var soldat.
Jag är dock osäker på vår gamla bil när det gäller frikamping i minusgrader, den har gråvatten tank/slangar utan isolering och mängder med kalla fönsterutor vilket gör den till en sommarbil enligt mig.
De nätter vi har tillbringat i någon minusgrad har allt fungerat men ren vinterkamping är inget jag utsätter den gamla bilen för.
Mängder av gasol går det för oss när nätterna blir kalla och temperaturen skiftar stort i bilen när man närmar sig ett fönster.
Men visst går det bara allt är i skick.
Så om det fungerar är upp till brukaren i alla lägen.

Jag är däremot ganska övertygad om att en bil för den summan som nämns i tråden (20 000- 50 000:) är ett reparationsobjekt eller en mycket gammal husbil som knappast är riktigt bra på vintern.
Men det går att få en sådan bil att bli en bra vinterbil med jobb och pengar, bara man orkar och har råd.
Bror har byggt sin bil från grunden (så den är kanske att betrakta som betydligt nyare än 1985 ?) och vår bil har reparerats/modifierats en hel del för att fungera bra.
En bil i det skick som vår var vid köpet fungerar inte så bra ens på sommaren, den var i för risig helt enkelt.
Jag tror därför att du bör se på bilar i prisklassen 150 000:- (svenska priser) och upp om du inte har tänkt att reparera/renovera utan bara bo/åka året runt.
Men att bygga/bygga om sin husbil själv efter egna behov är jättekul!
Läs i Brors tråd så får du se hur en riktig expert fixar till en billig husbil från grunden.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

Vi har en "halvgammal" delintegrerad Weinsberg (liknar Knaus) från 2005 med enkelgolv, oisolerad gråvattentank med oisolerade rör och luftburen värme (Truma).
Den klarar några minusgrader utan problem. Innertemperturen går att hålla uppe, även om det går åt en del gasol. Det blir massor av kondens på rutorna i bildelen - vi har inget vintertäcke till rutorna.
Men när temperaturen kryper ner mot -10 fryser gråvatten och gråvattenavlopp redan efter något dygn.

Numera kör vi inte på vintern.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

Visst tusan går det!
Allt är bara en fråga om energitillförsel;)
Skämt åsido, jag har jobbat borta från hemmet i 25 års tid (Har fyra ungar som jag fortfarande inte fattar hur de blev till:rolleyes:).

De första åren så veckobode jag i en Sprite Alpine 61 års modell och då gällde det att man hade två kupévärmare samt att man inte kom åt väggen under sömnen för då vaknade man ilsnabbt.......

Sen blev det olika husvagnar (och bättre såklart) innan husbilar kom in i vårat liv. Nå, den första husbilen som jag veckobodde i året runt var en Adria Adriatik 610 med trumavärme som ej gick på el. Det löstes med en 2000watts kupévärmare och funkade finfint.

Det gällde bara att inte stänga spillvattentanken och inte sova i alkoven när det var som kallast. Det med att sova i alkoven testade jag med mer eller mindre framgångsrika "patent". Jag testade att dra upp Trumaslangar men iom att inte alkoven var avsedd för det så sprack de insatserna.
En gång så installerade jag en värmefilt med termostat och det var gott ända tills jag såg att filtrackarna var bränd i en kant:oops:.

Så det blev till att sova där nere när det var som kallast................

Den husbilen fick ge vika för en Solifer 6700 och sedan var det no problemas..:D.


Fast det var när man var ung och vacker och nu är det inte så......

Anders
 
Toppen