Att det finns fina gammelbilar som är väl lämpade för vinterbruk betvivlar jag inte alls, jag tror dock att majoriteten av husbilarna från 80-talet inte är det i originalskick.
Med kunskap, arbete samt lite pengar går nog många att få till riktigt bra husbilar för Året-runt-bruk av dessa och det finns mängder av byggtips på forumet om hur olika saker kan fixas.
Så enligt mig kan en äldre husbil kan fungera mycket bra på långa resor samt vintertid om det är rätt modell och att allt är OK men priset blir då därefter.
Men...
Att någon skulle sälja en riktig bra husbil som utan åtgärd fungerar för året-runt-bruk samt europasemester för endast 25 000:- ser jag som lite märkligt.
Jag tror faktiskt att alla husbilar från 80-talet och upp kostar mer än 25 000:- om de är i bra skick och att även en husbil för hela 80 000:- kan vara helt olämplig för året-runt-bruk samt långa resor i originalskick.
Husbilarna från 80-talet är nu runt 30 år gamla, givetvis behöver många av dessa omfattande service samt reparationer.
Säljs de för så lite som 25 000:- så kan man nog räkna med att "allt" kan behöva en genomgång.
Man får alltså räkna med service/reparation för att de ska återfå sin forna driftsäkerhet och i de flesta fall en del modifieringar för att de ska vara bekväma vintertid.
När en äldre bil är genomgången i de väsentligaste delarna så ser jag inte driftsäkerheten för dragbilen som något stort problem, de fungerar då lika bra som en medel-personbil från samma tid.

Alltså: Om det är ett projekt för egen ombyggnad/renovering du önskar så finns inga hinder med att köpa billigt, tänker du bara köra/bo så kan du få leta länge för de summorna som nämns innan alla krav uppfylls.
Men jag ser inget fel i att äga en 80-tals husbil, tvärtom då vi är mycket nöjda med vår.
Efter 2 års arbete är den kanonfin för just oss!