• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan man lita på Gasolvarnaren???

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Hej!
Nu är steget tagit... från intresserad...till medlem här på HBK, det valet va inte svårt att bestämma sej för.Fantastiskt bra forum för husbilsägare.

Jag vill bidra med en händelse i somras. Vi var på semester i Södra Sverige 10 dagar och avslutade med en vecka på Öland.
Under 10 dagar hade vi förbrukat 3 st gasoltuber P11, enbart till kylskåp 0ch lagat mat några gånger???
Visserligen hade vi känt en ovanlig lukt,och funderat var den kom ifrån, nån tanke på gasol hade vi inte eftersom vi i husbilen har en ny och testad gasolvarnare installerad enl. instruktionerna. Lukten blev bara mer och mer påtaglig, så väl på plats i Öland vågade vi inte använda gasolen... utifall??? Kontaktade husbilsfirma i Kalmar för en provtryckning av systemet.
Det visade sej att gasolslangen var sprucken och läckte....

Hur mycket gasol skall läcka ut innan varnaren reagerar, finns ett gränsvärde???
Gasolsystemet hade tidigare provtryckts hos bilprovningen, utan anmärkning.
Husbilen nästan ny, årsmodell -04
Vad hade hänt om gasolluckan där läckan var, hade öppnats person som tänt en cigarett...vilken explosion ...med personen och saker i en sattelitbana runt Öland???
Ger gasolvarnaren en falsk säkerhet??? :confused:

HBK 3092
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Kan man lita på Gasolvarnaren???

Gasolvarnaren varnar väl bara om gas läcker in i bodelen. Om gasen läcker ut i fria luften genom dräneringshålen i gasolutrymmet så vet jag av husvagnserfarenhet att man kan känna lite gaslukt inne i vagnen men inte så att vår gasvarnare reagerat.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Kan man lita på Gasolvarnaren???

Gör en test med Gasolvarnaren. Släpp ut lite Gasol och om varnaren är ok så reagerar den direkt.
Har själv varit med om just det Du skriver och det är därför "lukten" är tillsatt till Gasolen.
OM man känner en konstig lukt så skall man omedelbart kolla Gasolen. Annanas kan de bli som Du skriver---i en bana---

Hls Kurt.
 
F

F.d. 52938

Guest
Sv: Kan man lita på Gasolvarnaren???

Advantage;

Fy f-n va otrevligt, tur att det slutade på bästa sätt! Underligt att Bilbesiktningens prov tryck inte upptäckte detta, jag hade en mindre läcka i vår gamla bil på en slang som dom märkte direkt,skönt och lätt åtgärdat.
Men vi märkte absolut inget av läckan, som tur va!!

Mvh FraMia 1014
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kan man lita på Gasolvarnaren???

Har man automatisk omkopplare mellan gasolflaskorna märker inte Bilprovningen om den ena slangen är trasig, om det inte är just den man ansluter sin tryckmätare till.

Man kan inte lita på att Bilprovningen upptäcker alla fel, därför måste man själv göra noggrannare kontroll av sin installation.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Kan man lita på Gasolvarnaren???

I en del fall sker ju mätningen direkt på röret. Man kopplar bort slangen från röret och mäter där. Då trycker man ju inte någon av slangarna. Jag har omkopplare och dessutom ett utvändigt uttag för gasolgrill. Ingen av dom slangarna kommer med i testet.
Slangarna får man alltså hålla koll på själv.
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Kan man lita på Gasolvarnaren???

Hej vi har råkat ut för något annat när det gäller gasolen.vi köpte en gasvarnare Gasgard heter den .Allt var frid och fröjd men gasolen tog slut snabbt,gasvarnaren var sprucken,vi vände oss till Codat där vi köpt den så vi fick en ny.Så om ni köper en Gasgard förvissa er att den inte är sprucken Hälsningar Yngve o Yvonne
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Kan man lita på Gasolvarnaren???

Hej - två saker!

Vi lyssnade på ett föredrag av AGA i våras, mycket intressant och givande. Bland annat rekommenderade dom att man byter såväl slang som reduceringsventil efter några år (kommer inte ihåg exakt om dom sa 2 år eller 5 år). Jag bytte då detta i vår CI årsmodell 2001 och den slangen var från 2000 (datummärkning), tunn och med torrsprickor. Nya slangen var kraftigare. Hela kalaset gick på ca 300 kr och tog mindre än en timme.

Vi hade en Alde GasFinder 1 i vår CI som reagerar på gasol men även narkos. Sensorn monterat lågt och vid dörren. Gav ett förtroendeingivande intryck. Det larmade ordentligt en gång och det var då jag hade limmat med Casco Fix-it en liten bit från sensorn så nog är den känslig allt. Har beställt en sådan till nya bilen också. Hälsningar Hasse
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Kan man lita på Gasolvarnaren???

Hade en husvagn som var knappt 2 år vid köp. Av en händelse tittade jag på gasolslangen och blev chockad när jag såg hur stora torrsprickor det var på den. Märkningen på slangen visade att den bara var 3 år gammal. (Verkar som kvaliteteten är väldigt varierande)
Omgående byte + att jag numera är manisk över att kolla gasolslangarna både i husbil o gasolgrill.
Det är en åtgärd som inte tar lång tid, men är livsviktig.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Kan man lita på Gasolvarnaren???

1969 skaffade vi vår första Husvagn. Och oavsett Husvagn eller Husbil så har jag bytt alla slangar till Gasolen vart tredje år. Detta som en EXTRA säkerhet och vissa byten har varit (onödiga) men KÄNSLAN har känns väldigt bra.
/ Kurt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3738

Guest
Sv: Kan man lita på Gasolvarnaren???

Byte gasolslangar!

Är alla enheter anslutna med "slang" - kylskåp ? Värmare? spis ?

/ lite trång och bökigt att byta säkert, med god åtdragning av slangklämmor, ? /
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Kan man lita på Gasolvarnaren???

Alla enheter är INTE anslutna med slang utan direkt med kopparrör. Men DOM som har slang dom byten man.
Med vänlig hälsning Kurt.
 
Toppen