• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kan man köra ac:n i bodelen med en inverter under färd?

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Hej!
Har ingen ac i bildelen så jag funderar på om jag kan köra den där bak under färd? Hur många anpere tar en inverter som kan klara av att driva en dometic B1901 den tar 915w.

Har:
generator på 55w
Grova kablar bak
Ctek d250s dual/smartpass (kan hantera upp till 80amp)
55amp optima yellow-top (lär få köpa några till...)

Skulle min generator palla? Tips på bra inverter?
 

annie783

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024
Sv: kan man köra ac:n i bodelen med en inverter under färd?

Hørte om en nordmann som gjorde dette - men han behøvde å bytte generatoren til en kraftigere modell.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.615
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: kan man köra ac:n i bodelen med en inverter under färd?

Hej!
Har:
generator på 55w


Skulle min generator palla? Tips på bra inverter?
--------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan.......Njaa, generatorn är väl på 55Amp. D.v.s. styvt 600W om man skulle kunna suga ut allt ur den. Lyse allmän laddning till bilen m.m. och helst inte fullt effektuttag, sedan är det inte mycket kvar till extrautrustning.
En större genrator behövs säkert och den kommer att gå tungt vid så stort effektuttag, så det kommer nog också att behövas dubbla "fläktremmar" till den om du nu bara har enkelrem, eller en av de nyare breda ribbade remmarna, annars kommer det att slira.

Beroende av årsmodell på bil m.m. så behöver du nog även tomgångshöjning vid sådan belastning annars stannar motorn troligen vid tomgångskörning.

Men det går med rätt prylar :).

M.v.h. JANKRO.
 

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Sv: kan man köra ac:n i bodelen med en inverter under färd?

Oki! Då får jag fundera på dubbla generatorer... Har enkelrem så jag får klura lite med montering. Min MB har samma motor som Mercedes W123 så det har nog ett flertal i Norrland grejat med genom åren för att kunna montera extraljus...
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: kan man köra ac:n i bodelen med en inverter under färd?

Oki! Då får jag fundera på dubbla generatorer... Har enkelrem så jag får klura lite med montering. Min MB har samma motor som Mercedes W123 så det har nog ett flertal i Norrland grejat med genom åren för att kunna montera extraljus...
Remdrivna generatorer
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.783
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: kan man köra ac:n i bodelen med en inverter under färd?

Har en Blizzard B2200 som jag kan driva med Dometic Waeco SinePower Inverter - 1500W 12V. Om bilen inte är igång så visar instrumentet Nasa BM2 att det drar 52 amp från batterierna så det är vad den behöver när den är igång. Om man ser till att kyla ner med landström innan avfärd kanske den inte behöver vara igång hela tiden. Man kan även köra AC så den blåser in friskluft och då drar den inte så mycket. Så använder vi den på nätterna vid vildcamping. När vi kör har vi AC-på bilen så Blizzarden är bara som extra puff om det skulle behövas. Som när det blev köstopp i en timme i Italien förra året och det var ca 36 grader. Då var det skönt att kunna ha den igång. Har 3x 95Ah batterier och 110W solceller som fick leverera ström då. Vi var på väg mot Camping och skulle ändå koppla in oss på el så det gjorde inget om det sög ur batterierna. Har också CTEC 250 Dual + Smartpass. När batterierna är halvfulla så laddas de med ca 60 Amp men då har jag en generator på ca 130A + solcellerna. CTEC smartpass behövs, eftersom bara CTEC 250 Dual kan leverera ca 20Amp. Solcellerna har jag fortfarande kopplade via originalregulatorn men ska prova om det är skillnad att koppla till CTEK 250 Dual. Det var bättre i förra HB att ha till CTEC 250 Dual.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: kan man köra ac:n i bodelen med en inverter under färd?

Ett alternativ till nya generator och inverter är väl en 230v generator direkt. Dock kostar de nog en hel del om du inte lyckas hitta en begagnad på någon bilskrot.
// Göte J
 

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Sv: kan man köra ac:n i bodelen med en inverter under färd?

Ett alternativ till nya generator och inverter är väl en 230v generator direkt. Dock kostar de nog en hel del om du inte lyckas hitta en begagnad på någon bilskrot.
// Göte J

Bra idé! Dubbla generatorer och omvandlare mm kostar också... Har tyvärr inget garage, men jag skulle kunna fixa ett takräcke eller ett cykelställ där bak!

Får fundera... Kul att se att skribenten ovanför iallafall har lyckats att driva det med 12v!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: kan man köra ac:n i bodelen med en inverter under färd?

Hej
Medan jag var på arbetsmarknaden, där man inte ens kunde bestämma när du vill ta en semester och måste stå ut med värmen söderut, - testade jag metoden.

Mycket arbete för AC'en och en liten vinst.
Kyl effekt ~ 900 watt / 3000 BTU/h - förbruk 340 watt.

Batterierna laddas inta vid stop, och blev inte fulladdat.
Bästa resultatet genom endast AC i förar hytten - stängd till bodelen.
33 grader blev 29 grader med fönstren stängda.

Om du vill ha AC i bodelen antagligen bör åtminstone en HK kylkapacitet innan det hjälper något - jag tror.
Så det dubbla av vad jag har testat.

Enligt min mening inte värt det.

Chill-factor finns också vid höga temperaturer ;)
http://www.cmi-vejr.dk/chill.html
t.ex. 25 grader - vind 10 m/sek blir 21 grader.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen