• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan Gps-mottagare störa ut varandra

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
Hej
Jag har installerat en ny bilstereo Alpine ilx-f905d. Denna har inbyggd gps-mottagare.
Efter detta upplever jag att min Garmin camper 770 ofta inte får någon satellitmottagning.
Jag har testat min Garmin i min personbil och upplever inga problem.
Jag har fått känslan av att om jag startar Garmin innan bilstereo får min Garmin satellitmottagning men kan tappa mottagningen en stund efter att jag startat bilstereon.
Jag har ställt in husbilen för vinterförvaring nu och kan inte felsöka mer innan våren
Någon som har någon klok kommentar på detta

Med vänlig hälsning,
Göran
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det första man måst göra är att se om båda enheter är CE-märkta. Dvs både bilradion och GPS:en.
Utn CE märke kan vad som helst hända och då bör du lämna tillbaka apparaten.

CE-märket skall garantera att apparaten kan samexistera med annan elektronik.

Men GPS i den nya bilradion verkar ju fungera, och då kanske de ändå inte handlar om störningar.

Jag skulle prova att köra den gamla GPS på batteri en bit ifrån husbilen och sen sätta på bilradion med GPS och se om den stör utan att de båda apparaterna sitter med samma chassi och samma strömförsörjning.

GPS handlar om radiomottagning av extremt svaga signaler från sattleliterna.
Dvs minsta störning på dess frekvens kan blockera mottagningen.
frekvensen är såpass hög att det inte borde finnas störninagr , men elelektronik blir allt snabbare och får sitt störningsspekra allt högra i frekvens.

Men ändå kvarstår frågan varför inte bilradions GPS blir utstörd?

Roysan
 

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
Både Garmin och Alpine är välkända varumärken,antar att dessa är CE märkta.
Gps-mottagaren till bilstereon ligger under plast i fronten på framrutan, om matningen till Garmin från cigarettuttag ligger över gps-mottagaren kan detta påverka att den tappar mottagning ?
 

Lunneberget

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
16903
Medlemskap
2024
Hej
Jag har installerat en ny bilstereo Alpine ilx-f905d. Denna har inbyggd gps-mottagare.
Efter detta upplever jag att min Garmin camper 770 ofta inte får någon satellitmottagning.
Jag har testat min Garmin i min personbil och upplever inga problem.
Jag har fått känslan av att om jag startar Garmin innan bilstereo får min Garmin satellitmottagning men kan tappa mottagningen en stund efter att jag startat bilstereon.
Jag har ställt in husbilen för vinterförvaring nu och kan inte felsöka mer innan våren
Någon som har någon klok kommentar på detta

Med vänlig hälsning,
Göran
När vi bytte husbil Rapido med Keenwood radio och en lös GPS av märke TomTom fungerade inte GPS:en när radion var på.
En duktig kille som är radioamatör mätte lite och konstaterade en störande signal. Förlängde antennkabeln till radion ca. 50 cm.
Sen var problemet löst.
Mvh Kent
 

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
När vi bytte husbil Rapido med Keenwood radio och en lös GPS av märke TomTom fungerade inte GPS:en när radion var på.
En duktig kille som är radioamatör mätte lite och konstaterade en störande signal. Förlängde antennkabeln till radion ca. 50 cm.
Sen var problemet löst.
Mvh Kent
Menar du att det var fm-antennen som störde ut GPS ?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Lite OT men..........
Vi har ett par radiostyrda klockor och nu när vi gick över till vintertid ställde de inte om sig trots att vi väntade ett par dagar.
Vi har också en robotgräsklippare som vi inte vinterförvarat ännu så att begränsningsslingan är fortfarande aktiv.
Det visade sig att om vi stänger av signalen till slingan så ställer klockorna om sig utan problem. Den digitala signalen från slingan stör alltså ut långvågssignalen till klockorna.
Underliga saker hända...........
:spinny::spinny:
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Rätt vanligt att slingor till robotgräsklippare stör ut radiomottagning, även på stor del av kortvågen.
Flera fabrikat har fått försäljningsförud, till och med användningsförbud för kunden, några har modifierat slingsändaren så att den inte stör.
Det är elsäkerhtsverket som sköter denna typ av EMC tillsyn. På deras hemsida kan man se massor av produkter som fått brukandeförbud, försäljningsförbud, och åläggande om åtetagande.
Den som bor nära en flygplats kan få stora problem. eftersom det kan störa ut navigeringssystemen.

EMC står för Eleketro Magnetic Compbility, enkelt uttryckt elektroniska sakers möjlighet att samexistera.
EMC tester, krävs för att få produkten CE-märkt

Det handlar i första hand om att signalen till slingar har en oren signal, fyrkantvåg, med rätt filter i slingsändaren blir signalen sinusformad, dvs har bättre dämpningar av övertoner.

GPS
Hur en förlängning av antennsladden kan minska störningar till andra GPS:er än den i radion inbyggda är ett konstigt fenomen.

Man kan tänka sig att bilradion, får sin återledning via antennsladdens jordning, och man har dålig minus vid radion.
Dvs ett fel vid installationen, så att likström flyter i koaxialkabeln, då kan man få oönskade störningar från antennkoaxen. en längre sladd kan flytta störningen i frekvens så att GPS går.
Underlig lösning i alla fall....

Roysan
 
Toppen