• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan flitigt användande av markisen orsaka otät husbil?

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Denna fråga är kanske så dum att den inte går att besvara. Hursomhelst så har jag vissa funderingar om skarven mellan tak och vägg och därmed tätheten i dessa områden kan skadas där infästningspunkterna för markisen finns. Det blir ju brytningar i väggen då markisen fälles ut och dessa brytkrafter kan ju bli större om markisen också påverkas av vindbyar. Har jag fel, eller är det så att dessa områden är extra förstärkta? Kanske bör detta hållas under uppsikt och kanske skall man inte använda markisen om det vindar också bara lite? Vad tror ni om mina farhågor, ??????

:confused::confused:

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Kan flitigt användande av markisen orsaka otät husbil?

Tror inte det är så farligt markisen brukar väl vara hängd på en lång aluminiumskena så det blir jämnare fördelat

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Rapido rekommenderar att man avlastar markisen när man vevar in o ut.

Kan kanske bero på att väggarna är av glasfiber.

svensei

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2025

Jag tror att det snarare beror på att markisarmarna inte klarar den brytning som uppstår vid frihäng.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag sätter för min del ned stödbenen så snart jag fått ut markisen en halv till en meter. Det är en mycket stygg hävarm som verkar på väggen när markisen är ute helt, och husbilens vägg är ett lättbygge som jag uppfattar som ganska ömtålig. :confused:

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Har samme rutine som Montreal.
Jeg er heldigvis 189cm så jeg kan bare såvidt løsne markisen fra husbilen, strekke meg opp og slippe ned støttebenen så langt de går. Deretter sveiver jeg ut markisen stegvis, og samtidig korter ned støttebenen slik at vinkelen og vekten på markisen aldri påvirker veggen.

Så mye duk og metall 2 meter ut fra veggen vil gi en kraftig hevarm effekt på 30-40 mm tykke husbilvegger. hvor det mest er isolasjon.

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Det är inte fel tänkt,men vid normalt användande o sunt förnuft ska det det nog hålla , dessutom är markisen försedd med en fjädring som ska ta upp det mesta av påfrestningarna på karossen , Så fäll ut du o sätt dig o njut av regnet , som just nu vräker ned här i Huddik , Hälsningar Lasse

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Fjädringen spelar ingen roll, krafterna på väggen blir desamma. Men om man tittar på uppbyggnaden av en husbilsvägg, och sedan räknar lite på den mycket smala infästningsytan mot väggen, ca 10-15cm hög, skulle jag aldrig veva ut markisen fullt utan att ha stödben mot marken. Framdelen av markisen är ju ganska tung, uppskattningsvis 10-12 Kg beroende på längd, och hävarmen är ca 2,5m! Men var och en gör ju som han vill! :wideeyed:

Toppen