• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan EBL "lade" startbatteriet med strøm fra bodelsbatteriet?

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Mulig dumt spørsmål, men jeg hadde en episode i går som jeg ikke klarer å finne noen forklaring på.

På vei ned fra Tronfjell begynte ladelampen å lyse, og bilberger ble tilkalt. Etter litt sjekking og feilsøking kunne han konstatere at dynamoen ikke ladet, men kunne ikke fastslå årsaken nøyaktig. Han kunne heller ikke være sikker på at de fikk løst problemet før jeg måtte være tilbake på jobb, og siden jeg ikke hadde lyst til å sette igjen bilen på verksted så langt hjemmefra ble han og jeg i samråd enige om at jeg skulle ta sjansen på å kjøre hjem igjen uten lading (drøyt 33 mil). Bilen min har en eldre dieselmotor som i utgangpunktet ikke trenger noe særlig med strøm når den først er i gang, fikk jeg beskjed om, så det skulle i teorien være mulig hvis jeg bare kuttet ut alt annet av strømforbruk.

Det er vel unødvendig å si at dette ikke er blant mine mer veloverveide avgjørelser. Jeg kom halvveis. Litt nord for Elverum opplevde jeg at den ene funksjonen etter den andre begynte å kutte ut, og diverse varsellamper kom på. Da jeg kom ned til Elverum døde bilen totalt, inkludert motoren, og jeg måtte bare vrenge av på første avkjørsel og fikk trillet inn på et industriområde.

Der sto jeg da. Forsikringen dekker kun transport til nærmeste verksted, men jeg var fortsatt ikke interessert i å sette igjen bilen, så jeg valgte å bla opp for transport av både bil og meg selv helt hjem (ikke billig!). Det tok noen timer fra transport var bestilt til den var på plass, så i mellomtiden måtte jeg bare gjøre det beste ut av det. Jeg skrudde på 12V i bodelen, fyrte opp Trumaen, laget meg litt mat og satte på en film.

Da transporten var på plass og bobilen skulle opp på planet fikk jeg beskjed om å sette meg inn og vri om nøkkelen slik at rattlåsen gikk av. Som sagt så gjort, dashbordet lyste opp og alt så plutselig ut til å være helt i orden! I et innfall vrir jeg nøkkelen ett hakk til, motoren starter umiddelbart og alt av varsellamper slukkes unntatt ladelampen. Lys, viskere, alt fungerer som det skal...

Da vi omsider kom hjem (rundt midnatt) fikk jeg igjen startet opp bilen, kjørt den av planet og parkert den på gårdsplassen før jeg koblet til 230V landstrøm. Bilen står alltid tilkoblet 230V for vedlikeholdslading når den er hjemme, og da blir både startbatteri og bodelsbatteri holdt ved like selv om bilen ikke blir kjørt på lenge, det er hvertfall min erfaring.

Så da er spørsmålet mitt: Siden bilen plutselig våknet til live igjen etter at 12V hadde vært på i 3-4 timer, kan det være at EBL har forsynt startbatteriet med "nødstrøm" eller noe lignende fra bodelsbatteriet som var fulladet? Eller var det bare at batteriet trengte noen timer å komme seg på etter at det ble kjørt helt ned?

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Takk for alle innspill.

Da er bilen omsider hjemme på gårdsplassen igjen. Det ble en kostbar service, nesten 18000 kroner, men nå skal forhåpentligvis alt være i orden. Den gamle dynamoen var vrak, så de satte inn en helt ny 120A dynamo. De testet også startbatteriet, og det virker heldigvis til å ikke ha tatt skade av mishandlingen min for en måned siden.

Helt OT, men likevel litt artig: Da jeg festet setebeltet for å kjøre bilen til service nappet jeg i beltet etter å ha satt det i låsen, som jeg alltid gjør automatisk for å sjekke at det sitter, og ble plutselig sittende med hele beltelåsen i hånda. Den fordømte wirelåsen til beltet hadde pinadø røket tvers av!

WP_20241003_18_20_47_Pro.jpg

Fatter ikke hvordan noe slikt kan skje, men heldigvis var beltelåsen på passasjersetet identisk og kunne bare flyttes over. Siden jeg alltid er alene på tur er ikke det noen stor krise, men jeg må jo få tak i en ny. Jeg vet ikke om dette er original Fiat eller noe Dethleffs har snekret sammen, men den kan jo nesten se ut som hyllevare hos Biltema el.l.

Jeg begynner å lure på om Murphy har et lite horn i siden til meg...

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Det är möjligt att batteriet hämtade sig, det borde inte vara bodelsbatterierna som laddat startbatteriet. Tror bara att de laddas med ca 2-3 A när 230-kabeln r inkopplad och EBL laddar. Jag hade en husbil på Merca 2012 och hade problem att starta gång på gång och ofta hade en 10A säkring gått sönder nere till vänster om ratten. Jag kunde få försöka starta 10 - 20 ggr när inte säkringen var trasig och rätt som det var startade den som om inget var fel. Några ggr fick jag koppla startkabel mellan pluspolerna på bodelsbatteriet till startbatteriet och köra. Som tur var hade jag bodelsbatterierna 3x95 Ah under en lucka mitt i golvet så startkabeln räckte fram till startbatteriet som var under en lucka i golvet på förarplatsen.

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Takk for alle innspill.

Da er bilen omsider hjemme på gårdsplassen igjen. Det ble en kostbar service, nesten 18000 kroner, men nå skal forhåpentligvis alt være i orden. Den gamle dynamoen var vrak, så de satte inn en helt ny 120A dynamo. De testet også startbatteriet, og det virker heldigvis til å ikke ha tatt skade av mishandlingen min for en måned siden.

Helt OT, men likevel litt artig: Da jeg festet setebeltet for å kjøre bilen til service nappet jeg i beltet etter å ha satt det i låsen, som jeg alltid gjør automatisk for å sjekke at det sitter, og ble plutselig sittende med hele beltelåsen i hånda. Den fordømte wirelåsen til beltet hadde pinadø røket tvers av!

Visa bilaga 236244

Fatter ikke hvordan noe slikt kan skje, men heldigvis var beltelåsen på passasjersetet identisk og kunne bare flyttes over. Siden jeg alltid er alene på tur er ikke det noen stor krise, men jeg må jo få tak i en ny. Jeg vet ikke om dette er original Fiat eller noe Dethleffs har snekret sammen, men den kan jo nesten se ut som hyllevare hos Biltema el.l.

Jeg begynner å lure på om Murphy har et lite horn i siden til meg...
När det gäller bulten till säkerhetsbältet skulle jag vara uppmärksam på hållfastheten på original kontra Biltemas bult. Det handlar trots allt om en livförsäkring!

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
När det gäller bulten till säkerhetsbältet skulle jag vara uppmärksam på hållfastheten på original kontra Biltemas bult. Det handlar trots allt om en livförsäkring!
Jeg aner ikke om Biltema har passende beltelås, jeg bare nevnte det siden den ser ut som standard hyllevare. Det er ikke bolten som har røket, men selve wiren, og jeg fatter ikke hvordan det kan ha skjedd. Jeg er på utkikk etter ny, og vil uansett kontakte forhandlere i første omgang, deretter ulike bildemonteringsselskaper hvis nødvendig.

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Det skal visst være omtrent umulig å skaffe ny beltelås. Jeg har nå blitt en kasteball mellom bobilforhandler og Fiat-forhandler, begge påstår at beltet ikke er deres men kommer fra den andre parten. Fiat har i det minste kommet med noen konkrete forslag til nye beltelåser (som riktignok utseendemessig avviker noe fra min egen), men priser på opp mot 3500 kr for én enkel beltelås er jo helt hinsides all fornuft!

Jeg har derfor vurdert å skifte ut begge setebeltene foran. Bilen er 20 år gammel og setebeltene like gamle, og jeg vil anta at nye belter har minst like god kvalitet selv om de ikke nødvendigvis er originale. Ser at BilXtra har setebelter fra Securon med ulike lengder på selve beltelåsen (eks. RULLEBELTE), og hvis de passer i originalfestene kan jeg skifte ut begge setebeltene til halvparten av prisen for én Fiat beltelås. Noen som kjenner til eller har erfaring med denne produsenten?

Innser at dette nå begynner å bli litt OT, så moderator må gjerne skille ut beltediskusjonen i en egen tråd.

Toppen