• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan detta vara rätt??

F

F.d. 53380

Guest
Jr larm installerade en solpanel 135w en mppt regulator en remote meter modell mt-5 samt 2 nya warta batterier 75ah prof.d. Till bodelen, startbatteriet hade jag innan men i bra skick. Mittt på dagen en solig dag laddar panelen upp till 9,4a vilket jag tycker är bra, samt kört med bilen 40mil, vilket borde betyda att batterierna är fulladdade på kvällen, på natten är det bara kylskåpet och en inverter 230v som laddar min mobiltelefon som är på, på morgonen innan solen når solpanelen ca, kl 07.00 visar remote metern bara 11.8v-12.1v när kylskåpet och inverten är avslagna alltså obelastade batterier. Ps. När jag mäter med voltmetern direkt på alla 3 batterierna visar dom samma resultat som remote metern. Ps, regulatorn placerade jr alarm under golvet i garderoben nära batteriet som dom sa är bäst, men tyvärr kan jag inte läsa av regulatorn då, vilket jr larm sa inte är nödvändigt då det räcker att jag kan läsa av remote metern. Mitt bekymmer är att jag tycker att jag bara har 11.8v-12.1v på morgonen, eller är det okey?

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Kan detta vara rätt??

Vad har du för kylskåp kör du detta på 12volt?.
Arne

Kan också faktiskt bero på Invertern. Vissa stora 1000-2000Watt kan sluka ganska mycket bara på tomgång. Speciellt de som Biltema sålde för 7-8 år sedan.

Men som 13 sa. Har du kylskåpet på 240 volt är jag förvånad att det finns ström kvar för huvud taget.

Electricity.jpg

F

F.d. 53380

Guest

Kylskåpet går på 12volt 70W, inverten är på 1000w men på ett annat ställe är det skrivet surge 2500W vad det nu betyder?

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Helt orimligt med så mycket strömåtgång på natten. Är det ett "gas-kylskåp" som du kör på 12v? En kompressorkyl drar bara ett par ampere.
Börja med att stänga inverten!

F

F.d. 53380

Guest

jag vet inte om det är ett kompressorkylskåp hur ser man det? vad jag kan läsa står det på en skylt colmatic, climatic N 4A/2A. Förlåt min okunskap vad gäller kylskåp, dessutom köpte jag bilen nyligen, en knaus boxstar 550Q 2004 års modell.
PS. kylskåpet är litet, inget stort.ok det går inte på gas.

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

CoolMatic är Dometics serie med kompressorskåp. Jag skulle prova att koppla ifrån inverten för jag tror att den är boven. Skaffa en billaddare till telefonen så slipper Du gå över 230V,
Lasse

F

F.d. 53380

Guest

Mitt problem är att jag bara kan ladda upp batteriet på datorn med inverten då jag inte kan hitta en KONTAKT som går in i datorn så jag kan köra på 12volt, inte ens fabrikanten HP vet var jag kan köpa en sådan kontakt, kanske det finns någon på forumet som vet? har besökt alla större elektronik affärer som finns i Göteborg utan hitta en. datorn köpte jag ny vid jul och heter HP Pavilion 17-e121eo.
Vill också tacka för info om hur jag kan ladda telefonen på 12volt, skall köpa en fortast möjligt, tack kompis.
Mitt kylskåpt jag skrivit om tidigare är det ett kylskåp för husbil?
Är det också okey att montera solpanels regulatorn under golvet så man inte kan läsa av det, då JR alarm i Lindome sa att det är bästa stället, ännu ingen som komenterat det här på forumet, lite underligt.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Mitt problem är att jag bara kan ladda upp batteriet på datorn med inverten då jag inte kan hitta en KONTAKT som går in i datorn så jag kan köra på 12volt, inte ens fabrikanten HP vet var jag kan köpa en sådan kontakt, kanske det finns någon på forumet som vet? har besökt alla större elektronik affärer som finns i Göteborg utan hitta en. datorn köpte jag ny vid jul och heter HP Pavilion 17-e121eo.
Vill också tacka för info om hur jag kan ladda telefonen på 12volt, skall köpa en fortast möjligt, tack kompis.
Mitt kylskåpt jag skrivit om tidigare är det ett kylskåp för husbil?
Är det också okey att montera solpanels regulatorn under golvet så man inte kan läsa av det, då JR alarm i Lindome sa att det är bästa stället, ännu ingen som komenterat det här på forumet, lite underligt.

Köp den här. Det fungerar bra på 12 Volt. Jag gissar att din dator är på 19 volt. Det är nästan standard nu. Vilken ström den drivs av kan du se på två ställen. Dels på en lapp under datorn, samt på adaptern. (Förstoringsglas och bra ljus)

En sådan här har jag i bilen.
SEK Kr. 314 - 100W AC DC Dual Mode ingång Universal Bil-och Hem-adapter för bärbar dator (12V ~ 24V) , Gratis frakt för alla Gadgets!

Senast ändrad:
F

F.d. 53380

Guest

Netonet hade en sådan men finns inte mer i lager, kollade på en liknande hos kjell o compani, kanske samma? men ingen kontakt av alla som kom med 12st passade till min förbannade dator, teknikmagasinet hade heller ingen, hur f.. kan dom tillverka en dator som inte man kan ladda med 12volt.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Förstår jag dig rätt i ditt första inlägg, att ditt tredje batteri är bilbatteriet? I så fall ska det normalt inte understiga 12,6 volt dagen efter laddning(körning)

Stonevalley

HBK Medlem
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2025

Netonet hade en sådan men finns inte mer i lager, kollade på en liknande hos kjell o compani, kanske samma? men ingen kontakt av alla som kom med 12st passade till min förbannade dator, teknikmagasinet hade heller ingen, hur f.. kan dom tillverka en dator som inte man kan ladda med 12volt.

Hittade detta på ebay men man måste kontakta säljaren om han skickar till
Sverige.
Car Charger for HP Pavilion 17 E121CA 17 E122CA 17 E130US 17 E134NR 17 E135NR | eBay

Ser det ut vara rätt kontakt ? Samt är det rätt volt ut ?

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Bilbatteri och bobatteri ska vara separerade. Här verkar det som de är sammankopplade?
ca 100A (50% av 75A*3) har runnit ut under natten. Det är en stor läcka nån stans, 10A/tim?!?

F

F.d. 53380

Guest

Då får jag dra tillbaka till JR alarm och se till att dom blir separerade.
Tyvärr ingen av föreslagna Car Charger har min kontakt, men tack i alla fall.

Toppen