• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan denna funka i husbilen?

F

F.d. 29979

Guest
Jag skulle vilja ha bättre koll på strömmen i bilen.
Jag vill ha en digital visning av volt och även kunna se hur mycket ström jag förbrukar.
Jag hittade denna apparatur på Conrad. Effektmätningsmodul PM4020.

Köp EFFEKTMÄTNINGSMODUL PM4020 hos - Conrad Elektronik Digitala mätinstrument för inbyggnad

Instruktioner hittade jag på denna länken. (På tyska och engelska.)

http://www.produktinfo.conrad.com/d...01959-an-01-de-LEISTUNGS_MESSMODUL_PM4020.pdf

Såvitt jag förstår kopplar jag in porten X1 till batteriet för strömförsörjning.
Från batteriet kopplar jag även + och - på portarna J3 och J4 och sen vidare till husbilen.
Har jag fel?

Är det kanske rent av någon som har den inkopplad?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kan denna funka i husbilen?

To feil med den boksen fra Conrad, maks strom 20A og shunt inne i instrumentet - dette siste er ok om instrumentet sitter direkte ved batteriet, men krever lange og grove kabler ved normal installasjon i en husbil.

F

F.d. 53078

Guest

Den ser bra ut att koppla till solcellerna för att ha en kontroll av hur mycket dom laddar.
Eller att se hur mycket en enskild förbrukare tar

F

F.d. 29979

Guest

Jag undrar fortfarande om det är så som jag beskrev som den ska kopplas in?
Finns det nån som är kunnig inom detta område?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Såvitt jag förstår kopplar jag in porten X1 till batteriet för strömförsörjning.
Från batteriet kopplar jag även + och - på portarna J3 och J4 och sen vidare till husbilen.
Har jag fel?
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Njae, på det sättet går det inte att mäta Amp.

Utan att ha tittat närmare på den så borde det vara så här.

På X1 som du sa strömförsörjning till själva elektroniken (kanske med en liten on/off brytare på + sladden.

På X2 kopplar du plus och minus direkt från batteriet, för voltmätning av batterispänningen.

För att kunna mäta Amp. så måste strömmen gå genom den inbyggda shunt som finns inne i instrumentet. Så plus och minus skall inte in på J3 och J4, utan troligen blir det så här.
Alla kablar eller kabeln, måste bort från batteriets pluspol. Från pluspolen får du dra en kraftig kabel som Knut skrev, till panelen. Om det skall tåla 20A och panelen kanske sitter två meter från batteriet alltså fyra meter fram och tillbaka så behöver du ca. 6mm² kabel.
Så från +polen på batteriet till + J3 och från -J4 en kabel tillbaka, och där kopplar du samman den med alla kablar eller kabeln som tidigare satt på batteriets pluspol.
(Det är inte två skruvar vid varje koppling som det syns på ritningen, utan enbart en klämskruv på+ och en klämskruv på- om man tittar på fotot av baksidan på instrumentet.)
Då går all ström som går till eller från batteriet genom shunten/instrumentet och mäts.
Om det går in ström i batteriet så skall instrumentet visa +Amp, om det går ut ström så skall det visa -Amp.

Så tror jag det är tänkt att kopplas, dock inte 100% säker utan en närmare titt.

Vad tror du, Knut :) ?

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg liker ikke de lange mateledningene for strømmålingen, det er en sak til som kan gi problem - hvor kraftig er generatoren i bilen. Selv har jeg ladestrømmer over 40A om jeg har kjørt ned batteriene til rundt 50%. Er mye mer komfortabel med 100A shunt på en BM1, den er enklere å koble inn og forstyrrer ikke det elektriske opplegget. Prisforskjellen forsvarer ikke den de ekstra problemer en får med denne enheten.

Eneste tilfelle jeg ville vurdert å benytte dette panelet er i et solaranlegg med mindre enn 200W paneler og ingen annen lader samt at panelet kan monteres på batterikassen, men velger en rett solarregulator så gjør den samme jobben selv med mer fleksibilitet.

F

F.d. 29979

Guest

Tack Knut och Jankro!
Önskar jag hade er kunskap.

Men herregud så komplicerat allt blev nu.... :swoon:
Det enda jag vill är att ha koll på energin i mitt hem.
Voltmetern som sitter installerad med ett streck som nästan alltid rör sig över grönt och nuddar gult när batteriet nästan är slut är inte mycket att ha. Det ska tilläggas att denna mätare aldrig någonsin varit inne på rött område...

Jag springer runt i husbilen med voltmetern och mäter och mäter...
Är rätt trött på detta.

Jag har ingen lust att lägga ner 1500:- på en mätare. Bilen är en 91 års modell.
I sämsta fall kan jag ha rätt bra koll på hur mycket ström jag har kvar genom att veta hur många volt jag har i batteriet. En mätare finns på Kjell o company.

Digital Panelmätare LCD 0-500V > Panelinstrument | Kjell.com

Nu drivs ju den såklart på 9 volt... Suck.
Ni som har kunskap: Hur löser man detta?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om du endast bruker volt-mäter så er det mye enklere, da kan du finne flere billige digitale instrumenter som drives med 12V.

Det som krever kostbare løsninger er måling av forbruket.
Her må en sette inn en shunt i forbrukskretsen, en meget liten motstand som tåler mye strøm. Det en måler er spenningsfallet over denne motstanden som en enkelt kan regne om til ampeer og instrumentet kan kalibreres til den nye skalaen. En god shunt kan koste flere kroner pr. Ampeer den skal tåle. En lavpresisjon shunt krever kalibrering som ikke er enkel å gjennomføre.

F

F.d. 53078

Guest

Någonting i denna stilen vore väl lämpligt om du bara vill ha en voltmätare,
Denna har effekten aven tankmätare. Till och med en inbyggd varningslampa som tänds när spänningen är för låg. Digitala mätare - Biltema
32-210_l.jpg

Toppen