• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsspännare

F

F.d. 9726

Guest
Någon som vet var man kan få tag i kamremsspännare till Fiat Ducato 1996?
Enligt Fiat tillverkas de inte längre!?
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Kamremsspännare

Jag köpte min på Mekonomen nyligen
 
F

F.d. 9726

Guest
Sv: Kamremsspännare

harvar12; Till en 2,5 turbodiesel årsmodell 1996? Har du artilkenumret?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsspännare

Hejsan, en 2,5 turbodiesel eller en 1,9?

Vilken del menar du med kamremsspännare.

Om det är en 2,5 Liter, menar du den fjädrande kolven i hylsan, som sitter i vattenpumpen. eller själva spännrullen.
Strunt samma faktiskt. Om du köper en komplett kamremssats så följer både spännrulle, stödrulle och spännaren med i kartongen och skall bytas samtidigt. Vet inte Fiatpersonalen det.
Eller vill du av någon anledning bara ha en lös spännare, för att remmen nyligen är bytt, och något har hänt?
Bultarna och brickorna som håller fast rullarna följer dock inte med.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Kamremsspännare

Nu med tre års garanti står det på Mekonomen kvittot överst men jag tvivlar på att texten på kvittot håller så länge ens.
Kamremsats art nr: 16-KTB306
Kamrem art nr: 16-6K-0894
Min motor är en 95 a men jag har för mig att basmotorn tillverkades upp till 2002 nånting men med olika emissionsstatus iofs.

Mitt råd är att först skaffa/tillverka ett stabilt icke fjädrande mothåll till vevaxels remskiva det kommer du att behöva.
Återmontera inte spännrullen med skyddkåpan i plast imellan muttern och spännrullen vilket jag sett inte är så ovanligt. Plasten ger garanterat med sig och remmen kuggar ofelbart över med ev haveri som följd.

Jag köpte också i höstas luftfilter osv till husbilen av en firma på Hisingen som heter Sjölanders bilservice Grimbodalen 6 Göteborg och dessa var återförsäljare av FIAT reservdelar. Skulle förvåna mig om inte dom har delarna du behöver annars.

94-02 står det på instruktionen för byta av rem i varje fall så delar borde finnas.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen