Sv: Kamremsbyte?
Helt klart att maskinskadeförsäkringen är en faktor att ta hänsyn till. Gäller ofta inom intervallen 10.000mil eller 8 år.
Försäkringsbolagen är benhårda och letar efter giltiga skäl för att slippa betala. Men även om man råkar ut för en maskinskada, men orsaken till skadan är inte den remmen som skulle bytts ut, så gäller försäkringen. (Jag har mycket svårt att se hur de skulle kunna komma runt den) Om annan service är utfört.
Själv kör jag ju med så gamla bilar att maskinförsäkringen är aldrig aktuell. Så min strategi kommer därifrån.
Själva kamremmen är en stadig konstruktion. Det är inte gummit i sig som är det viktigaste delen ur hållbarhets synpunkt, utan remmets armering. Jag har sett remmar som varit illa kragelerade i gummit, dvs. tydliga åldringstecken, men har använts flera år till i året runt bruk utan att haverera. Jag skulle dock aldrig själv ta sådana risker.
Vidare har man att ta hänsyn till själva konstruktionen. Är den känd för att "käka" remmar? Är kamremshaverier vanligt i just den motortypen?
Det är ju ingen hemlighet att fabrikanterna, liksom verkstäderna vill ha rembyten för ofta/tidigt. Samtidigt finns de som menar att man köra 21.000 mil före bytet (min Caddy 1.6 TDI) vilket jag tycker är lite långt. Vad gäller själva remmarna, så tror jag att de håller god och hög kvalite samtliga. Därför tror jag att om någon fabrikat säger att deras rem håller 12.000mil eller 6år och någon annan 8000mil eller 4 år, så kan man under normala förhållanden utgå att gränserna går 12.000mil eller 6år med god säkerhets marginal. Vår vinter och sommar är snälla saker mot gummit. Tillverkarnas skräckscenarior är långa sibiriska vintrar och afrikas ökenhetta. Men även där måste deras prylar fungera.