• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kamremsbyte?

F

F.d. 50618

Guest
Håller på och förbereder vår husbil för färd till Italien på fredag.

Sitter och skummar igenom forumet och slår av att vi bör göra ett kamremsbyte då vår bil är ifrån 2011.

Bilen har precis gått 3000mil och precis servats. (typislkt)

Har ni några rekommendationer vart man bör göra detta i Göteborg?

Vågar man göra sin tripp för att göra det när man kommer hem?


Några tips och ideér?


MVH
Carl
 
F

F.d. 58882

Guest
Sv: Kamrems byte?

Varför inte göra kamremsbytet hos en återförsäljare av basbilen (FIAT, IVECO, Citroen, FORD Renault) Tyskland eller Italien? Stor prisskillnad mot Sverige.

Bennie
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.965
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Kamrems byte?

Håller med Bennsan, förmodligen nära halva priset. Men om du vill göra det hemmavid så är det två verkstäder som har gott rykte:
Landvetter bil och Fiat i Kungsbacka.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kamrems byte?

Kamremsbyte efter 3000 mil och fem år?
Vet inte hur du tänker, men jag skulle köra utan vidare två år till....
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Kamrems byte?

Jag skulle nog inte heller byta nu jag har en 08a och bytte vid 7500 mil 2014, remmen var som ny.
Olle.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.013
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Kamrems byte?

hej vet inte vad du har för motor men titta i instr boken ell ring till varla bil i kba hör vad de säger ! jag skulle följa de rekommendationer du får av fiat ! lycka till
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kamremsbyte?

Remmen har nog en betydlig längre livslängs än var serviceboken föreskriver.
Men dåliga bryt eller spännrullar är nog betydligt vanligare orsaker till att kamremmen havererar.
Kamremmen på bilden var alldeles fullkletat men olja från en läckande packbox till vevaxeln. Upptäcktes genom olja på marken under bilen. (men det var bra glid på remmen)
 

Bilagor

  • kamrem.jpg
    kamrem.jpg
    82,6 KB · Visningar: 9

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: Kamrems byte?

Kamremsbyte efter 3000 mil och fem år?
Vet inte hur du tänker, men jag skulle köra utan vidare två år till....[/QUOT Troligen tänker han på att fordonets försäkringsbolag ang. maskinskadeförsäkringen inte gäller om han inte fullföljer Fiats tidsintervaller ang. kamremsbyte. Orsaks relaterade skador pga. kamremsbrott.
 
F

F.d. 55291

Guest
Sv: Kamremsbyte?

Har Ducato -15 och 130 hk motorn.
I handboken som medföljde fordonet står det (kamremsbyte efter 96 mån.
Vid körning i kall väderlek eller stadskörning rekommenderas byte efter 4 eller
senast 5 år). Jag tolkar det så att går Ducaton som 3-säsongshusbil borde
96 månader räcka. 4 eller 5 år gäller nog mer ren proffstransportkörning året runt.

Mvh Fricco
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kamremsbyte?

Helt klart att maskinskadeförsäkringen är en faktor att ta hänsyn till. Gäller ofta inom intervallen 10.000mil eller 8 år.
Försäkringsbolagen är benhårda och letar efter giltiga skäl för att slippa betala. Men även om man råkar ut för en maskinskada, men orsaken till skadan är inte den remmen som skulle bytts ut, så gäller försäkringen. (Jag har mycket svårt att se hur de skulle kunna komma runt den) Om annan service är utfört.
Själv kör jag ju med så gamla bilar att maskinförsäkringen är aldrig aktuell. Så min strategi kommer därifrån.
Själva kamremmen är en stadig konstruktion. Det är inte gummit i sig som är det viktigaste delen ur hållbarhets synpunkt, utan remmets armering. Jag har sett remmar som varit illa kragelerade i gummit, dvs. tydliga åldringstecken, men har använts flera år till i året runt bruk utan att haverera. Jag skulle dock aldrig själv ta sådana risker.
Vidare har man att ta hänsyn till själva konstruktionen. Är den känd för att "käka" remmar? Är kamremshaverier vanligt i just den motortypen?
Det är ju ingen hemlighet att fabrikanterna, liksom verkstäderna vill ha rembyten för ofta/tidigt. Samtidigt finns de som menar att man köra 21.000 mil före bytet (min Caddy 1.6 TDI) vilket jag tycker är lite långt. Vad gäller själva remmarna, så tror jag att de håller god och hög kvalite samtliga. Därför tror jag att om någon fabrikat säger att deras rem håller 12.000mil eller 6år och någon annan 8000mil eller 4 år, så kan man under normala förhållanden utgå att gränserna går 12.000mil eller 6år med god säkerhets marginal. Vår vinter och sommar är snälla saker mot gummit. Tillverkarnas skräckscenarior är långa sibiriska vintrar och afrikas ökenhetta. Men även där måste deras prylar fungera.
 
Toppen