• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte Peugeot J5 Td 1993

F

F.d. 52990

Guest
Sv: Kamremsbyte Peugeot J5 Td 1993

Byt vattenpump samtidigt som du byter kamrem, spännrullen sitter i den, kan lova att det blir det nästa som går söner efyter du bytt rem,
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Kamremsbyte Peugeot J5 Td 1993

Hör till den skaran som bytt kamremmar på div idiotkonstruktioner som sk våta
vevaxeldrev utan vare sej kil eller nåt annat fasthållande( för att inte blanda in massa motorfästen också) förutom fastklämning
med remskiva brukar leta upp nåt hål där man ser svänghjulet eller lossar på vevaxellägesgivare och där märker upp en kugg med sk vitt lackstift för var hundra på att skiten hamnar på samma ställe som innan, hör till den skaran som inte tycker att 4-5000 spänn är ett normalpris för ett sk nollset till en motortyp tycker fortfarande att kamkedja är bäst (ja ja alla utom vissa saabar)ps det är lite svårt med den delade kamremmen då det nästan är mer regel än undantag att div spänn och löphjul måste bytas idag men ideen var inte dum så tycker jag Lycka till
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Peugeot J5 Td 1993

Ett litet tips som bara gäller bensinare. I verkstadshanboken till Fiat Brava står det att ventilkåpan skall lyftas av för att man skall kunna se om cyl 1 står på kompression eller avgas. Fär att slippa krångel med ventilkåpspakningar mm så tog jag bort 1ans tänd stift
vred motorn till den står på topp, använde mätklocka + ett lämlig rörstump. tog sen en tryckluftmunstycket med en gummipropp på och blåste i tändstiftshålet, kompläge luften blåser tillbaka avgas läge, far luften ut i avgasröret. markerade med färg vevaxelläget smt låste kamaxlarna i gamla läget.

Jägan :yes:
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Peugeot J5 Td 1993

Det blev som jag befarade. Tordes inte byta remmen själv. Men tack vare någon i klubben så fick jag tips om att vända mig till Connys motor&data i Finspång. Han tog 4700 kr för ett kamremsbyte inklusive kamrem, rem till pumpen och spännare. Han bjöd dessutom på kaffe och var jättetrevlig. Så nu har jag en kamremssats liggande.
Tack för alla tips och råd
 
Toppen