• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte Peugeot J5 2.5 TD 1991

Yohfred

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Lidköping
Hej! Letat runt endel men inte hittat nån direkt guide. Hade tänkt att ge mej på de själv. Men är lite orolig då jag läst om drev utan kil och andra skräckhistorier.
Hade tänkt att märka upp allt med penna o bara byta inklusive rullar då. Men vill vara 100 innan jag börjar gräva i de. Någon som har nån manual eller bytt på en sån maskin tidigare?

Annars får de bli att leja bort de!

Mvh johan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det dyker nog upp något mer troligen. Jag har aldrig bytt på en Peugeot men du har troligen två kamremmar i din peugeotmotor som kräver lite mer uppmärksamhet.
Kamrem Peugeot..JPG
Det finns en hel del verkstadshandböcker att köpa, men mest att ladda ner och här har du en som verkar innehålla även peugeotmotorn.

Vänta lite så kommer det kanske mer hjälp från någon som bytt själv.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tittade lite i autodata 3,6tim arbetstid behövs ett verktyg för spännaren för att få rätt spänning. Min kusin har bytt på en likadan motor men hade lite problem innan det blev rätt. Och mycket riktigt två remmar. och motorn är väl en fiat som oftast sitter på stora chassiet.
 

Yohfred

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Lidköping
Remmen är nu bytt! Lättare än förväntat! Gött med utrymme. Blev ingen nollställning i dödläge utan uppmärkning med lackstift. Krävdes alldeles riktigt ett verktyg till att spänna själva kamremmen. Insprutningspumpsremmens spännare var en liten huvudkliare tills man fick den på plats.
Bytet var nog i grevens tid ocksåförra ägaren hade slarvat och inte servat överhuvudtaget på 5år. Remmen var minst sagt väldigt lös.
Vart väldigt tjurig och starta, men efter kamremsbyte och dieselfilter så startar han direkt. Dock drar han tjuvluft, ska starta en tråd angående detta.
 

GöranL

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Vallentuna
Remmen är nu bytt! Lättare än förväntat! Gött med utrymme. Blev ingen nollställning i dödläge utan uppmärkning med lackstift. Krävdes alldeles riktigt ett verktyg till att spänna själva kamremmen. Insprutningspumpsremmens spännare var en liten huvudkliare tills man fick den på plats.
Bytet var nog i grevens tid ocksåförra ägaren hade slarvat och inte servat överhuvudtaget på 5år. Remmen var minst sagt väldigt lös.
Vart väldigt tjurig och starta, men efter kamremsbyte och dieselfilter så startar han direkt. Dock drar han tjuvluft, ska starta en tråd angående detta.
Hej, har en 2.5 utan turbo som behöver nya remmar. Hittar inga markeringar eller hål för att låsa dreven och lokala peugeotverkstaden har tydligen ingen aning om hur man gör eller hur man hittar information om det. Så jag skulle behöva lite tips hur man håller fast kam och pump och t.ex gärna med bilder på på dina specialverktyg eller vad du nu använde.
 

Yohfred

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Lidköping
Använde inga verktyg till det. Hade en sån här: Stiftnyckel, justerbar för att spänna remmen det sista.

Det fanns markeringar på hjulet till insprutningspumpen på min. Men hittade inte på vevaxeln. Så vi sket i dem och målade bara med lackstift på alla drev, tog bort remmen o satte dit den nya. Så på bilden märkte jag upp drev 7, 10 och 13. Dem flytta sig inte en millimeter, förutom drev 7 till insprutningspumpen som man råka putta runt lite på.

Är du bara noga med markeringarna att dem stämmer efter du spänt upp och sen snurrar runt veven 2varv tills alla märken matchar igen så är det lugnt. Kändes iprincip omöjligt att råka flytta nått drev. Finns rätt mkt utrymme.
Jag köpte verkstadshandboken och i den står det att det fanns 2 scenarion. Antingen har du märken o gå efter eller så har du inte. Och då måste du hitta topdeadcenter med hjälp utav "vippmetoden" samt skruva loss någon ventil o stoppa i en mätare(eller stång) för att se vart t.d.c är.
Känns överflödigt, men ja! Skulle nåt hända så ångrar man ju att man inte gjorde de.

Kan maila handboken till motorn åt dej om du vill?
 

Rogge70

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Osby
Använde inga verktyg till det. Hade en sån här: Stiftnyckel, justerbar för att spänna remmen det sista.

Det fanns markeringar på hjulet till insprutningspumpen på min. Men hittade inte på vevaxeln. Så vi sket i dem och målade bara med lackstift på alla drev, tog bort remmen o satte dit den nya. Så på bilden märkte jag upp drev 7, 10 och 13. Dem flytta sig inte en millimeter, förutom drev 7 till insprutningspumpen som man råka putta runt lite på.

Är du bara noga med markeringarna att dem stämmer efter du spänt upp och sen snurrar runt veven 2varv tills alla märken matchar igen så är det lugnt. Kändes iprincip omöjligt att råka flytta nått drev. Finns rätt mkt utrymme.
Jag köpte verkstadshandboken och i den står det att det fanns 2 scenarion. Antingen har du märken o gå efter eller så har du inte. Och då måste du hitta topdeadcenter med hjälp utav "vippmetoden" samt skruva loss någon ventil o stoppa i en mätare(eller stång) för att se vart t.d.c är.
Känns överflödigt, men ja! Skulle nåt hända så ångrar man ju att man inte gjorde de.

Kan maila handboken till motorn åt dej om du vill?
Hej Yohfred, du får gärna maila handboken till mig, skall snart ge mig på koppling & kamremsbyte på min citroen C25 2.5 TD :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Yohfred, du får gärna maila handboken till mig, skall snart ge mig på koppling & kamremsbyte på min citroen C25 2.5 TD :)
Hejsan, han har inte varit inne och tittat på Husbilsklubben sedan November -21 så risken finns att du inte får respons tyvärr.

M.v.h. JANKRO.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Här är en liten rolig sida för er som söker manualer


Här finns även för De Lorean :)
 
Toppen