• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kamrem + vattenpump?

F

F.d. 55347

Guest
Chassiefabrikat: Renault
Chassiemodell: Renault Master
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 DCI
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Adriatik
Husbilsmodell: IZOLA
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Motor
Har fått erbjudande (Renault verkstad i Kalmar) om byte av kamrem (6995:) samt även samtidigt byte av vattenpump (2000:) Är prisena på en normal nivå? Rekommenderar ni att jag även byter vattenpump eller skall jag avvakta med pumpen?

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2026
Men tanke på att en sådan verkstad tar runt en tusing +moms i timmen(förmodligen mer) så måste det va en baggis och byta rem.Men det är nog ett skapligt pris skulle jag tro.
Man brukar byta vattenpump när man "ändå har allt av".Jag själv har aldrig bytt eller skulle byta en pump som gått mindre än 10000 mil.På mina egna bilar.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Hej
Det som kostar mest är arbetskostnaden så det kan skilja en del på hur "bökigt" det är att komma åt remmen.

Är vattenpumpen driven av kamremmen så byts den oftast när kamremmen byts. Skulle en vattenpump haverera mellan kamremsbytena så är det nästan samma arbetskostnad som det är för bytet av kamremmen, men om det görs samtidigt som kamremsbytet så är det obetydligt merjobb.

Med de timpriser som tas ut verkar kostnaden ok.

/Stig

F

F.d. 52943

Guest
Stig skrev:
Hej
Det som kostar mest är arbetskostnaden så det kan skilja en del på hur "bökigt" det är att komma åt remmen.

Är vattenpumpen driven av kamremmen så byts den oftast när kamremmen byts. Skulle en vattenpump haverera mellan kamremsbytena så är det nästan samma arbetskostnad som det är för bytet av kamremmen, men om det görs samtidigt som kamremsbytet så är det obetydligt merjobb.

/Stig

Bytte förra året på Mekonomenverkstad i Kylinge. Kostade 5664 kr exkl vattenpump.

F

F.d. 55347

Guest
vippen skrev:
Men tanke på att en sådan verkstad tar runt en tusing +moms i timmen(förmodligen mer) så måste det va en baggis och byta rem.Men det är nog ett skapligt pris skulle jag tro.
Man brukar byta vattenpump när man "ändå har allt av".Jag själv har aldrig bytt eller skulle byta en pump som gått mindre än 10000 mil.På mina egna bilar.

Tack för svaret!

F

F.d. 55347

Guest
Stig skrev:
Hej

/Stig

Tack Stig!

Toppen