• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kamkedja

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2025
Kamkedjor byts normalt inte, är det kanske kamrem du tänker på?
Isåfall ifall det är en Fiat så brukar man byta kamrem vart 5:e år.
Den skulle kunna ha motor 3,0 Multijet som har kedja. Kolla regbeviset om den har ca 170 hk. Kamkedja brukar kontrolleras med vissa intervall.

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Normalt rekommenderar Iveco/Fiat att kamkedjan ska bytas vid 40 000 mil. På de åkerier som haft bilar med 3 litersmotorn i vet jag inte att blivit bytt kamkedjor, bilarna har varit förbrukade, 60- 70 000 mil innan motorn gett upp.

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Når man har motor med registerkjede er det viktig at man under service følger opp og strammer/justerer ved behov, samt kanskje skifter strammere og ruller hvis de er utslitt, utover det er min erfaring at registerkjedet nærmest er vedlikeholdsfritt og kan vare "evig". Alle mine biler har hatt kjede, og jeg angrer bittert på at jeg kjøpte bobil med reim som må skiftes hvert 4. år uavhengig av kjørelengde, det er 2500,-/år uansett om bilen står parkert eller ikke...

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Når man har motor med registerkjede er det viktig at man under service følger opp og strammer/justerer ved behov, samt kanskje skifter strammere og ruller hvis de er utslitt, utover det er min erfaring at registerkjedet nærmest er vedlikeholdsfritt og kan vare "evig". Alle mine biler har hatt kjede, og jeg angrer bittert på at jeg kjøpte bobil med reim som må skiftes hvert 4. år uavhengig av kjørelengde, det er 2500,-/år uansett om bilen står parkert eller ikke...
Det är kanske lika bra att vi väntar med råd och spekulationer tills TS orkar berätta vilket bilmärke och motor han har?

Toppen