• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kamera placering adriatik

Helene & Micke

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2024
jag tänkte montera en trådlös backkamera bak på vår adriatik .Jag hade tänkt borra fast den ovanför bromsljuset är detta möjligt jag undrar om där finns några kablar el dyligt skickar med en bild .Tacksam för svar
 

Bilagor

  • 021.JPG
    021.JPG
    548,9 KB · Visningar: 8

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: kamera placering adriatik

Enligt försäljningsbroschyrer skall det finnas fördragna kablar, i vår 697 sg finns det några lösa kabeländar i skåpet ovanför bakfönstret som vi tror är kamerakabeln, sedan lär den andra änden finnas framför facket på panelen invid växelspaken. Jag har inte undersökt om detta är riktigt, men det låter rimligt. Om du konstaterar riktigheten i ovanstående skriv på detta forum och bekräfta.
 
F

F.d. 55268

Guest
Sv: kamera placering adriatik

Hej om du ska göra jobbet själv så tänk på att du kan mista garantin på fuktproblem mvh Leif
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: kamera placering adriatik

Hej Helene & Micke, som du kanske har läst i inläggen som tråden hänvisade till, kan man ha otur så bromslyset slår in i kameran om man placerar den över bromsljuset. Men det verkar inte som du har något alternativ på din bil, för utrymmet mellan fönstret och lyset verkar för snålt för en kamera. Eftersom du skall ha en trådlös kamera så är det bra om du kan sträcka ut kabeln i sidled på insidan, för sändarantennen ligger antagligen tillsammans med elkabeln de första ca. 30centimetrarna från kameran räknat. Sedan måste du ju ha upp en strömkabel från backlampan så att kameran startar när du lägger i backen och den signalen från kameran får i sin tur bildskärmen att vakna till liv.
Det kan tyvärr uppstå ett problem om du har otur. Elektronikdelen (canbus-systemet) i bilen kan börja protestera för att backlampan börjar att dra mer ström än den borde när även kameran skall försörjas. Om man i så fall använder strömmen från backlampan till att dra ett litet strömsnålt relä och tar själva strömmförsörjningen till kameran från bodelen så verkar det som man kan komma runt det problemet, men det kan nog vara värt att först prova om det funkar utan relä.
Angående din fråga om kablar....om du menar kablar gömda inne i väggen så vet i sjutton, kablarna till bromsljuset måste ju finnas i väggen men det är nog knappast troligt att de går rakt uppåt, men man kan ju tyvärr aldrig vara säker. Det kanske finns någon som av erfarenet vet om det går (eller inte går :wall:) att borra hål över bromsljuset.
Det finns rätt många gamla inlägg och trådar som handlar om backkameror om du letar runt lite.

Lycka till. JANKRO.
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: kamera placering adriatik

Hej
Har visserligen ej varken trådlös kamera eller samma bilmodell men åtminstone samma husbilsfabrikat.. Som jag monterade min kamera hamnade jag i ett skåp och drog därifrån kabeln de underligaste vägar men kom till framänden till slut. Placeringen av kameran är dock funktionsmässigt bra .

Kanske kan det vara till någon glädje. varken.

Leif
 

Bilagor

  • 21 Det skall in kabla också.jpg.JPG
    21 Det skall in kabla också.jpg.JPG
    1 MB · Visningar: 9
  • 22 Det blev ganska bra.jpg.JPG
    22 Det blev ganska bra.jpg.JPG
    1.023,7 KB · Visningar: 9

Helene & Micke

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2024
Sv: kamera placering adriatik

Hej
Har visserligen ej varken trådlös kamera eller samma bilmodell men åtminstone samma husbilsfabrikat.. Som jag monterade min kamera hamnade jag i ett skåp och drog därifrån kabeln de underligaste vägar men kom till framänden till slut. Placeringen av kameran är dock funktionsmässigt bra .

Kanske kan det vara till någon glädje. varken.

Leif
den är på plats fungerar kanon inget alls problem med att den sitter ovan bromsljus ,Tack för alla tips och bilder
 

Bilagor

  • husbilen adriatik 029.JPG
    husbilen adriatik 029.JPG
    432 KB · Visningar: 5
Toppen