• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

kalkavlagring i tvättställ

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Jag tycker att tvättstället av plast blir belagt med kalkavlagring alldeles för kort tid efter rengöring. Kan det bero på att det är gammalt, 10 år, och slitet? Jag för vana att tvätta mig med hård tvål som ju fäller ut vattnets kalkinnehåll. Månne det blir bättre med flytande tvål som inte har den egenskapen. Är det någon som har erfarenheter om detta?

F

F.d. 55349

Guest
Sv: kalkavlagring i tvättställ

Vi har gått över tillflytande tvål både hemma och i husbilen, det är stor skillnad på att hålla rent och flaskan lämnar inga spår efter sig. Jag rekommenderar dig att testa själv.

Hälsningar Rolf

F

F.d. 55488

Guest

Om man tidigare använt disksvamp med den hårda sidan eller Vim så har plasten i tvätthon repats och då fastnar skiten och kalken. Min rekommendation, använd enbart avkalkningsmedel, ättika eller citronsyra. Så gör vi hemma och så gör vi i bilen. Några andra medel behövs ej. Jag garanterar att det blir skinande blankt. Vårt eget vatten hemma innehåller mycket kalk.

Vi har sett många beg. husbilar som blivit fördärvade av medel typ Vim. Inte bara tvättställ utan även t.ex. andra hårda blanka ytor i bilen. Dessa medel innehåller slipmedel som gör det lätt att få bort beläggningar och smuts, men lämnar repor istället där skiten sen kan gro.

Vänliga hälsningar, Fy & Bi :):)

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Jag har använt abnet-servetter med bra resultat. Det innehåller inget slipmedel. Ättika är ju annars en klassisk metod eftersom det ofta finns hemma i skåpet.
Jag ska prova flytande tvål istället för att se om tvättstället håller sig rent längre från kalkavlagringar. Ett bra tips eftersom det troligen fungerar bra.
Vaxning ska prova också.

Toppen