• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kakformsugnen Kungsor

I

Inger & Taeke NL

Guest
Hej alla husbilare,

Jag har en form, som liknar Omnia-ugnen, se foto:

DSC00767.JPG

DSC00764.JPG

Det star pa locket: Kungsor, Varan som varar.
Ar det nagon som har denna form ocksa och som kanske vet hur den fungerar.
Min mamma anvande den har formen i baten pa sextio- och sjuttiotalet, jag vet att hon gjorde bullar, mjuka kakor, potatisgratang och janson i den.
Skulle nu sjalv vilja anvanda den i husbilen men kanner mig osaker pa hur jag maste anvanda den.
Tacksam for svar :yes:
Inger
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Kakformsugnen Kungsor

Kan det vara en relik från Kungsörs Bleckplåtsfabrik... fanns i Kungsör när jag jag var barn. Min mor var var från Kungsör så jag har varit där många somrar.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Kakformsugnen Kungsor

Eftersom den bygger på samma princip som Omnias "burkugn" så är det nog ingen större skillnad på handhavandet. Hittar du en bruksanvisning för Omnia-ugnen så går det säkert bra att följa den.
Med Omnia-ugnen följde det med en del recept, det finns säkert någon här som kan scanna av dom och skicka till dej.
Något som jag inte tror stod i receptet är fläskpannkaka eller ugnspannkaka men det funkar det med.
:p
 

RiRos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2024
Sv: Kakformsugnen Kungsor

Jag tror att den fungerar så här, om du bakar en sockerkaka i den eller bröd så ska hålen vara lite öppna ,då blir det torr värme. Om du gör gratäng tex så ska hålen vara stängda, fuktig värme,så tror jag att det fungerade när jag var liten och "tant Märta" lagade mat på kokplattan för att slippa värma på ugnen.Hoppas jag kommer ihåg rätt så jag inte lurar dig. Lycka till. Omnia ugnen den moderna fungerar jättebra att laga mat i.
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Kakformsugnen Kungsor

Hej angan,

Det stammer, det ar en relik fran Kungsors Blackplatsfabrik, Blackis. Det som lagades i denna form har gjort manga glada under lang tid.

Inger
 
Toppen