Sv: Kajak
Säkert ett bra alternativ om man inte vill lyfta tunga kajaker från taket, det enda som jag är lite misstänksam emot är att det verkar saknas vattentäta skott? Eller har jag fel? Det ser inte ut att finnas packluckor på däck.
Ska man ha med sig grejer måste dessa i så fall packas i vattentäta packsäckar. Även om man inte ska ha med sig så mycket grejer, bör man fylla tomutrymmet i kajaken med packsäckar som luftkuddar, för skulle man välta så illa att hela kajaken blir vattenfylld, är det ett mycket mödosamt arbete att tömma den om man inte är nära land förståss.
Givetvis sjunker den inte eftersom den är uppblåsbar, men det räcker med lite sjö och att den ligger uppochner en kort stund för att den ska fyllas med vatten.
Vitsen med riktiga havskajaker i glasfiber eller rotationsgjuten plast (kallas också allmänt för Tupperwarekajaker bland oss paddlare) och vattentäta skott, är just att vid en kapsejsning, så är det bara sittbrunnen som ska länsas, och det är jobb nog med att få ut vattnet ur den. Man använder sig av en dubbelverkande pump, först gäller det att ta sig upp i sittbrunnen igen, när man väl sitter där drar man direkt över sittbrunnskapellet, trots att brunnen är fylld med vatten, därefter sticker man ner pumpen och på ett par minuter har man länsat ut vattnet.
En vattenfylld kajak är fruktansvärt omanövrerbar, går det då lite sjö kan det var i det närmaste omöjligt att länsa en kajak utan skott.
Bara en liten varning i all välmening, även om det kanske är smidigt med en skottlös variant.
Hade en gång i tiden också en VKV, körde både Lisa, Kåre och 101:an. Lisan hade jag på havet, testade att välta med flit i en lugn vik, den var totalt omanövrerbar när den fylldes med vatten, men den sjönk ju naturligtvis inte, det finns ju inbyggda flytelement, en god "säkerhet" som det hette i reklamen på den tiden. Som väl är har även VKV till sist och syvene förstått att man måste ha skott och luckor för att kajaken skall vara en säker farkost.
Jag sålde VKV:erna och skaffade en engelsk riktig havskajak för 16 år sen, är lika nöjd fortfarande med den! Bytte 101:an mot en riktig pilspets, en Lazer från tidigt 70-tal som inte gräver ner sig om det ska gå lite fortare!
Men var och en har ju olika behov, ska man bara ta en lite tur i en insjö eller å lite då och då, så kanske det är overkill med en skottkajak, men då är man ju också å andra sidan väldigt begränsad...