• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kabeldimension till 300W inverter

RV-campare

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2026
Hej!
Vi har en liten 300W växelriktare till TV:n och skulle vilja dra en mer permanent 12V-kabel till den. Jag har letat runt på forumet och nätet, men tycker det är svårt att hitta något tydligt svar anpassat till våra förhållanden. Så jag hoppas på skräddarsytt svar via detta eminenta forum. :-)

Min första fråga blir då vilken dimension jag bör ha på kabel? 300W via 12V ger ju 25A och det är väl lika bra att dimensionera för minst den strömmen, tänker jag. Jag ställde följande fråga till Duck.ai:
Vilken dimension bör en 12V-kabel ha för att kunna ge 300W 5 meter bort från ett batteri?
...och fick det sammanfattande svaret:
Sammanfattningsvis bör du använda en 16 mm² kabel för att ge 300W last på 5 meters avstånd från ett batteri med 12V spänning.

Det ska väl vara 2x16 mm2 antar jag. Håller ni med AI:n?
 
Här har du en hur du räknar. Tänk på att 5m bort är 10m kabel. Men kan du inte göra tvärtom sätta inverten så nära batteriet du kan. Och dra en 230v kabel istället


Bra idé med placering
 
Det krävs även att man kan montera kablarna med riktiga pressade grova kabelskor när man hanterar dessa belastningar inga
klena pressningar Biltema tex har verktyg som fungerar utmärkt.
 
Jag skulle nöja mig med 6kvadrat, du kommer inte köra 300W kontinuerligt, du får läsa på hur mycket spänningsfall invertern tål.
Grova kablar är väl bra med man behöver inte överdriva till en så liten förbrukning.
Hur mycket drar TVn? går den inte att köra på 12V?
 
Jag kan hålla med Peter ovan, oftast.

Exempel när jag tycker 230 grejjer är att föredra VS 12V.
En kraftig AC.
Kyl/frys skåp.
 
Hej & tack för alla svar. Här kommer några bemötanden...

Här har du en hur du räknar.
Den tyckte jag skulle ha 25mm2...

Tänk på att 5m bort är 10m kabel.
Jodå, det förstod AI:n faktiskt (men den långa delen av svaret saknades i posten).

Men kan du inte göra tvärtom sätta inverten så nära batteriet du kan. Och dra en 230v kabel istället.
Jo, men det finns mer plats under soffan där vi har tv:n. Och dåligt med plats kring batteriet. Jag vill inte inkräkta på lastutrymmet för det behövs till nästan 100% ibland.

Det krävs även att man kan montera kablarna med riktiga pressade grova kabelskor..
Jo, det känner jag till. Kanske kan låna pressverktyg på jobbet, annars får jag kolla på t.ex. Biltemas.

Nästan enklare att byta till en 12V tv, dessa drar runt 20-30W. Jag gillar inte att montera 230V förbrukare när det finns bra 12V alternativ.
Men priset, storleken och utbudet göra att vi inte tycker 12V-tv är ett bra alternativ...

Idag har vi en ordinarie 32" tv med en första versionens Chromecast. Den ställer vi på sidosoffans ryggstöd (med hjälp av lite annat stöd) och får en stor tv på perfekt plats. Tanken är att försöka bygga en "låda" bakom ryggstödet där tv:n kan sänkas ner när den inte används. Då är det bra att kunna välja tv-storlek lite mer fritt, så vi kan få så stor tv som möjligt på den yta som blir mellan ryggstöd och överskåp.

Vi har också fått lära oss att Chromecast-enheter slutar stödjas efter ett antal år. Om man då har den enheten separat, kanske man kan klara sig med att bara uppgradera den med jämna mellanrum och ha tv:n kvar lite längre. Kan man hoppas...
 
Hej & tack för alla svar. Här kommer några bemötanden...


Den tyckte jag skulle ha 25mm2...


Jodå, det förstod AI:n faktiskt (men den långa delen av svaret saknades i posten).


Jo, men det finns mer plats under soffan där vi har tv:n. Och dåligt med plats kring batteriet. Jag vill inte inkräkta på lastutrymmet för det behövs till nästan 100% ibland.


Jo, det känner jag till. Kanske kan låna pressverktyg på jobbet, annars får jag kolla på t.ex. Biltemas.


Men priset, storleken och utbudet göra att vi inte tycker 12V-tv är ett bra alternativ...

Idag har vi en ordinarie 32" tv med en första versionens Chromecast. Den ställer vi på sidosoffans ryggstöd (med hjälp av lite annat stöd) och får en stor tv på perfekt plats. Tanken är att försöka bygga en "låda" bakom ryggstödet där tv:n kan sänkas ner när den inte används. Då är det bra att kunna välja tv-storlek lite mer fritt, så vi kan få så stor tv som möjligt på den yta som blir mellan ryggstöd och överskåp.

Vi har också fått lära oss att Chromecast-enheter slutar stödjas efter ett antal år. Om man då har den enheten separat, kanske man kan klara sig med att bara uppgradera den med jämna mellanrum och ha tv:n kvar lite längre. Kan man hoppas...
Det finns ganska stort utbud av 32tums 12V, och priserna börjar runt 3000kr tycker inte är dyrt
 
Kabeldimensionering ska ta hänsyn till mer än spänningsfall, vilket många webverktyg inte verkar göra, framför allt att inte kabeln blir för varm vid belastning. Det finns tabeller på det i Elbasen till exempel och beror på ström och hur värme kan avledas från kabeln. Vid små strömmar som här är det sällan ett problem, men arean beror på strömmen upphöjt till 1,5 så vid till exempel 3 000 W blir det ordentliga areor.

Man bör, givetvis, dimensionera så att nästa ägare kan använda invertern hur som helst utan att veta att kabeln egentligen bara tål tvn till exempel, eller att man inte får lägga kläder i lastutrymmet där kabeln är. Det blir samma värmeutveckling oavsett systemspänning så det kvittar om det är en elektriker som gör ett 400 V-system eller om det är som här, det är strömmen som avgör.

12V-sidan har hög ström, 230V låg, så det spar koppar att ha kort sträcka vid låg spänning.

30 A skulle jag utifrån hur jag minns tabellerna säga innebär minst 6 mm2 vid isolerad förläggning, typ utrymme med risk för packning, eller 2,5 mm2 vid säkerställd fri förläggning, alltså att det inte kan bli isolering runt kablarna. Det innebär också att om strömmen är 300 A istället så handlar det om 200 mm2.

Sedan behöver spänningsfall hållas nere, och det måste säkerställas att säkringen löser snabbt vid kortslutning men det är nog normalt inget problem vid dessa sammanhang. Värme och spänningsfall måste man ha koll på. Man kan säkert ha åsikter om hur man avsäkrar på utgången på en inverter men den lär begränsa strömmen i sig själv.
 
...
30 A skulle jag utifrån hur jag minns tabellerna säga innebär minst 6 mm2 vid isolerad förläggning, typ utrymme med risk för packning, eller 2,5 mm2 vid säkerställd fri förläggning, alltså att det inte kan bli isolering runt kablarna.
...
Hmmm, det var nog det här som föranledde min fråga... vad är det egentligen som gäller?
Jag frågade Duck.ai lite mer om spänningsfallet i kablar med olika radie och den svarade så här (sammanfattningen):

Spänningsfallet i en 10 m lång 12V-kabel med en area av 6 mm² och en belastning på 300W är cirka 15,45V

Spänningsfallet i en 10 m lång 12V-kabel med en area av 16 mm² och en belastning på 300W är cirka 1,44V

Jag vände även på frågan:

Du kan belasta en 10 m lång, 6 mm² kabel med maximalt cirka 38,76 watt utan att spänningsfallet överstiger 2 Volt.

Så min slutsats är att spänningsfallet är viktigt när man ska bestänna area på 12V-kablar. Rätt?

Så jag måste nu fundera på om jag ska göra det här "framtidssäkert" och dimensionera för max växelriktarström, eller om jag ska tänka att det aldrig kommer bli mer än en tv plus Cromecast som kommer att användas här...
 
Senast ändrad:
Men överbelastningskravet är också viktigt och kanske viktigare eftersom det kan leda brand och inte bara dålig funktion. Varje krav måste vara uppfyllt vid kabeldimensionering. Inte bara något av dem. Ska du byta inverter sedan till en, säg, på 1000 W, då är det cirka 100 A, och då blir överbelastning mer betydande i förhållande till spänningsfallet. 36 mm2 vid isolerad förläggning med ovanstående tabelldata, 35mm2 skulle jag ta då, oavsett hur kort den är. Är den lång gör spänningsfallet att det kan bli mer. Då måste man reda ut hur stort det kan vara och sedan kan nog enkka webverktyg räkna på just det. Det som ger störst areabehov är det som gäller.
 
Och att svara på belastning som en effekt för spänningsfall funkar inte utan beror på spänningen men det kanske var vid 12 V. 2 V är nog rätt mycket i spänningsfall för en inverter? Jag skulle nog gått på 1 V vid max belastning så inte invertera kopplar ur. Håll koll på om din längd är bara fram eller även tillbaka.
 
Och för att upprepa, ingen elektriker skulle dimensionera kablar i en vägg utifrån att uttaget bara används till telefonladdning och adventsljusstakar så länge det går att sätta en värmefläkt i det och det är säkrat 10 A. Om någon annan använder installationen är det inte säkert att den personen känner till förutsättningarna.
 
Senast ändrad:
24volt.eu kollade jag nu, och den tar bara hänsyn till spänningsfallet och ger längden fram, inte både fram och tillbaka. 300 W är ut. Anta att den behöver 350 W in vid 11 V. 32 A. Då får man 0,96 V fall vid 6 mm2 för 5 m avstånd. Detta stämmer ju även med överbelastningskravet som jag skrev ovan och då klarar det att någon lägger kläder i utrymmet med kabeln! Och så rimlig säkring, kanske 35 A före det eller lite mer.

Nu skriver de på den sidan att man måste ha större kabel då, 10 mm2, och kanske är 6 mm2 på gränsen. Då får man dessutom lite mindre spänningsfall. 10 mm2 hade jag tagit! Om det är koppar.
 
Jo, jag börjar också hamna på att 10 mm2 är lagom. Jag hade missat att kalkylen på 24volt.eu räknade så att det blev mindre än 0,5 V spänningsfall. Och därför blev jag inte så fundersam när Ai räknade ut spänningsfallen...

Men nu när jag förstått kalkylen bättre så provade jag att även fylla i area i den övre delen och ser då att 12V, 300W, 10m och 10 mm2 ger ett spänningsfall på 0,9V vid 25A.

Då spänningen från batterier bör vara lite över 12V i normalfallet och växelriktaren fungerar ner till 11V, känns 10 mm2 ganska lagom. Det kan bli snålt om man ska använda hela 300W, men jag tänker att så nära max är man nog sällan i praktiken och i sådana fall varnar ändå växelriktaren.

Nu måste jag bara hitta kabel, kabelskor och framför allt en rimlig säkringshållare...
 
Jag tänker att den kan ge mer än 300 W en kort stund också. Och det kan bli under 12 V när batteriet är ganska urladdat.

Men när du anger 10 m så räknar nog webbsidan med 20 meter kopplingstråd, 10 fram och 10 tillbaka.
 
Och om det är 5 meter bort och minus är kopplad till chassit så kan man kanske undvika hälften genom att använda chassit.
 
Tänk på att det går utmärkt att göra kablar av flera tunnare ledare, de är lättare att placera, kan bli tunna mattor med exvis 5 st 2,5 mm2 FK.
Kanske i vissa fall lättare att montera e under mattor . Fläta en femfläta kanske.
Jag skulle aldrig använd chassiet på en bil som återledare. Chassiet är ofta en dålig ledare, ström kan öka korrosion, (rost).
Viktigt förstås att få in alla koppartrådar i kabelskorna innan pressning.

Roysan
 
Tillbaka
Toppen