• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

KABE Varning för fuktskador!

ORVAR

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2026
Min granne, som har en KABE TM -07, har drabbats av fuktskador på sin husbil. Skadan beror enligt uppgift på att ett par träprofiler i bakre, övre delen av vagnsidorna tar upp fukt. Synligt tecken på detta är att laminatet sväller. (Övriga profiler lär vara av plastmaterial och fuktokänsliga). Problemet har i detta fall enligt min granne åtgärdats av KABE utan kostnad!!

Med hänvisning till att jag själv har en -06 som står ute under vintern kontaktade jag idag KABE Support för att höra om problemet även berör denna modell. Enligt KABE är konstruktionen annorlunda på denna tidigare modell men man rekommenderar ändå att se till att de två fogarna som finns på taket mellan bakdel och främre del är täta. Fogarna kan brytas ner av UV-ljus och skall vid tecken på skada tas bort och ersättas med nya. Vid fuktbesiktning bör dessutom de bakre innre hörnen kontrolleras för att utesluta eventuell fuktskada.

Vad gäller tidigare och senare modeller rekommenderar jag att Ni kontaktar KABE för information!

Hälsningar
ORVAR

VARNING FÖR FUKTSKADOR (igen!)

Refererande till mitt inlägg 7 januari har jag fått nedanstående information via en medlem i KABE Husbilsklubb:

Efter inkommet tips fån en av våra medlemmar har jag följande att informera om:

Jag har idag varit i kontakt med Kabe angående fuktskador som kan uppkomma på dom nya bilarna från 2007, det är skarvarna på utsidan som bryts ner av UV ljuset och då börjar bilen läcka.

Det är viktigt att vart år fukttesta bilen av en godkänd besiktningsverkstad och få ett protokoll på det utförda arbetet. I fukttestet skall det inngå kontroll av fogarna på utsidan. Det är viktigt att det utförs då det är där det börjar läcka.

De bilar som blivit drabbade är från 2007 och det har varit de två fogarna på taket mellan bakdel och främre del som gett sig och fuktgenomslaget drabbade inredningen som då behöver bytas.

Kabe har tagit detta på sin 5 års garanti men den börjar ticka ut för årsmodell 2007, så Ni som har bilar fram till och med 2009 måste se upp med detta.

Från 2010 använder Kabe UV- beständig fogmassa enligt uppgift.

Bilar som är från 2006 och tidigare berörs inte av detta men en fukttest bör man alltid göra varje år.

Förmedlat av
ORVAR

Sv: KABE Varning för fuktskador!

Hallå go vänner
Hur många bilar som har drabbats vet vi inte.MEN
Vill man byta fogen själv skall man andvända Sikaflex 521 UV Artnr 501149 vit
samt 501161 grå Rekomenderar Kabe denna tål allt .
ps
Så här e de å ha en bil som skall andvändas året runt.
ds:twitcy::twitcy:

Vill inte vara elak:D Men nog borde ni med KABE HB/HV vara extra noga med just fuktskador.
Det har KABE brottats med sedan -90 talet. Av vilken anledning vet jag inte men att som de nu gör "skyller på" UV -strålning är väl ett sätt att göra en förklaring till Ja vad då.?

Det är faktikskt synd att behöva slå ner på en svensk producent men fakta är fakta.:(

Har du haft så många kabe sedan 90 talet så du vet det eller,

Det var ett ampert svar.

Mer än så skall du veta. "Insidesifon" så att säga.
Nej, jag vill för allt i världen inte klanka ner på ett märke som försörjer många anställda men som sagt en skärpning borde nog vara på sin plats för denna producent. Sedan kanske andra märken har samma problem eller rättare sagt vi som köper dessa produkter har samma problem.

Man kan inte leva på en lögn hur länge som helst:rolleyes:

När talade du med Kabe om detta undrar jag eftersom inlägget börjar med "jag har idag varit i kontakt med Kabe" eller vem är JAG.
Vad jag förstår så har du ingen kabe själv så jag förstår mig inte på detta inlägg, det är inte så att du far fram med påhittade historier för att vinna stilpoäng utan att veta vad du talar om.
Skall du få ett förtroende på detta inlägg måste du förklara varför det står så konstigt som det gör.

Inlägg som är påhittade hör inte hemma i husbilsklubben, såna här medlemmar borde uteslutas

Jag avvaktar ditt svar ORVAR

Senast redigerad av en moderator:

Vad jag förstår så har du ingen kabe själv så jag förstår mig inte på detta inlägg, det är inte så att du far fram med påhittade historier för att vinna stilpoäng utan att veta vad du talar om.

Han skriver i sitt inlägg att han äger en Kabe vilket också framgår av regnumret.

Det var ett ampert svar.

Mer än så skall du veta. "Insidesifon" så att säga.
Nej, jag vill för allt i världen inte klanka ner på ett märke som försörjer många anställda men som sagt en skärpning borde nog vara på sin plats för denna producent. Sedan kanske andra märken har samma problem eller rättare sagt vi som köper dessa produkter har samma problem.

Man kan inte leva på en lögn hur länge som helst:rolleyes:
Nej det kann man inte göra däför är där ingen Kabe- ägare som tar dig på allvar, därimot på 80 talet var där problem med vagnarna särskillt 87-88 men det gälde alla vagnar på den tiden men men som vanligt pratades det bara om kabe, liksom det görs nu,

produkterna är inte felfria, men det är inga andra heller,
sanningen varar längst, jag har haft kabe sen 1973 hur länge har du haft en sådan efter som du kann uttala dig om lögner, man kann aceptera en del på forum men sanningen är det avgörande för trovärdigheten, jag har haft andra vagnar även tyska och upplevt en del med deras kvallitet men jag sprider inte lögner om dom .

mvh BeRoka

Då är det ändå något vunnet med det det vore ju trist om alla ägde Kabe men för den sakens skull skall man hålla sig till sanningen.

Hej
Att det varit fel på BABE sdan -90. Å problemet inte är löst på 20 år.
Det låter som en skröna. Tror inte ett dugg på det.
/Vidhem i Mora i -23 grader men sol.

Ja det är som jag skrev att på 80-talet så var där fuktproblem på vagnarna och det är dom medvetna om, och har åtgärdat från 1990 gorde dom en uppryckning sen har har där inte varit mer än på många andra, de är det jag menar att man skall hålla sig till det som är sant och inte tro på en massa hörsägen och bre på med lögner kabe är ju populär och varför har den blivit dett om den är så usel som många vill ha den till.

BERoka
Jag har svårt för att förstå din upprödhet och aggresiva ton i dina utfall mot mig, och andra som distra sig att kritisera ett HB/HV märke.
Av vilken anledning vet jag inte.

Dessutom borde du vara mycket försiktig med att kalla folk för lögnare. Det är faktiskt ett personligt påhopp, undrar om ine det bryter mot detta forums regler:confused:

Som jag skrev i mitt första inlägg så finns nog dessa problem hos andra producenter också.
Men jag har så mycket på fötterna att jag inte behöver bli kallad lögnare för att jag i all enkelhet är besviken på denna svenska tillverkare som skall stå för Svensk kvallité det är något som förpliktigar. KABE har legat i framkant när det gäller inovationer och nytänkande inte tal om annat, men ibland har inte dessa inovationer slagit väl ut när de kommit i produktion, tyvärr.

Sedan må jag förundras över att du kan tala för alla KABE ägare:confused:
Jag håller mig till att tala för mig själv.
Vill du utesluta mig från HBK nu:)

Vingen 3

Jag har haft under åren ett antal märken och tyvärr så har ingen varit felfri, jag påstår att det är inte märke man väljer utan återförsäljare, det har visat sig flera gånger när problemen uppstår och hur man avhjälper felen.

Mitt svar till Orvar har fortfarande inte kommit och det visar tycker jag att hans inlägg inte stämmer och han kan inte verifiera dom påståenden som han framför.

När blir ett påstående en sanning, jo det sker när mottagarna tror på det även om det inte är sant.

Om någon skulle bli anklagad för ett alvarligt brott men vara oskyldig är hemskt att bli drabbad av och konsekvenserna kan bli förödande för vederbörande.

Så avslutningsvis kan man välja Cartago-Concord-Kabe eller någon annat märke så blir bilen inte bättre än vad återförsäljaren kan göra när problemen dycker upp.

Berra60
Troligen svarar du mig Vingen3 .
Nej visst har du rätt i att om/när det blir dax för de där oundvikliga reklamationerna så är det av största vikt att det finns en seriös försäjare/tillverare att vända sig till helt klart.

Säljaren "Kalle på hörnet" med samma garanti "Runt hörnet garantin" håller jag mig långt borta ifrån:)

Det är beundrandsvärt att du går i försvar för en svensk produkt det är ju vår egen industri som ger oss arbetstillfällen, därav min bevikelse på att det kan gå illa om inte produkten håller de kvallietsmått som man kan förvänta sig av en tillverkare som inte precis ligger i det lägre prisskitet.

KABE har mycket "lyxiga" och bra utrustade produkter men i slutändan är det ändå så att vi som köper vill att dessa skall vara skyddade mot ex. just att de läcker in vatten.
Kanske skall det läggas mer krut på just den biten och mindere på "Lullul":)

Men faktum kvarstå min vän jag vill inte och har inte haft för avsikt att fara med osanning och accepterar inte att jag kallas lögnare.

Vingen 3

Om man kommer med påståenden som berör många och skapar en oroskänsla på dom det berör, kan man inte bara kasta ur sig vad man hört utan kunna verifiera det man påstår i sitt inlägg, framförallt när det är knutet till ett fabrikat som Orvar skrev om, man har inget att vinna på när dom olika fabrikaten smutskastas även om det är rätt, utan det är viktigare att kasta skit när felen inte blir avhjälpta.
Jag saknar från alla tillverkare att bilar behäftade med allvarliga fel återkallas inte som bilindustrin gör även om felen är av allvarlig art.

Berra 60

Jag har inga invändningar mot det du skriver mer än att om någon har mer erfarenhet än att "bara" är ägare till ex. en KABE produkt så finns det faktiskt de som i sitt dagliga värv just jobbar med detta i produktionen.
Vem har då mest insikt i ämnet än de?

Användaren eller den som tillverkar produkten?
Fundera över det, men anklaga inte folk som har denna insikt för lögnare.

Alla som producerar något mår bra av att få synpunkter Feedback på det de gör även om denna inte bara är känslomässigt possitiv.

Att sedan en del som inversterat ca 1.000000 KR i denna produkt kanske blir "byxis" när de läser vad som kanske är undermåligt det har jag full förståelse för.
Men om inte kritiken framförs så kan ju tillverkaren fortsätta och leva på att köparen lever i tron och "blundar" för att de inte får det de betalar för, eller hur?

Vi skall kräva att betalar vi för kvalité så skall vi också kunna ställa krav.

Tillbaka
Toppen