• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

KABE TRAVEL MASTER

S

suneAl

Guest
:wub::wub::wub::wub::wub:
Vi har en KABE Travel Master -04 som jag upptäckte att inredningen hade börjat släppa från ytterväggarna c:a 10 - 12 mm.
Jag påtalade detta med KABE:s Representant på NOLIA Mässan i Umeå varvid han tyckte att det är som det skall, jag nöjde mig med detta svar för det var endast på ena sidan "Toalett sidan" men när vi fick samma fenomen på motsvarande sida plus att vattenlåset i duschen gick sönder "Toaletten i mitten" då brann alla säkringar på mig.

Skrev ett maijl till KABE:s VD Alf Ekström och ställde frågan om detta är naturligt på en Husbil i den exklusiva klassen som KABE befinner sig i.

Svaret kom efter två dagar.

Eftermarknads Direktören Stefan Blomdahl ringde och frågade om vi använder Husbilen åretom, mitt svar var att vi avställer den över vintern från 1 November till Påsk.

Stefan sade att om vi använt Husbilen under vintern hade vi fått ha en låne Husbil under tiden som de åtgärdar felen.

Jag frågade om jag måste köra Husbilen till KABE i Tenhult, varvid svaret blev NEJ vi hämtar denna med en Trailer och fraktar den tillbaka när den är klar.

Jag meddelade Stefan att de fick ha Husbilen hos sig fram till Påsk.

Den 28/10 -08 kom Torbjörn med Trailern och hämtade Husbilen hemma hos oss och den 28/3 -09 kom Magnus med sin Trailer tillbaka med den kl. 5.45 på morgonen.

PS! Magnus hade haft otur med Husbilen, hade skrapat märken på markisen i Västerås varvid han fick vända tillbaka till Tenhult för att byta den mot en ny "försäkringsskada".

Husbilen är åtgärdad av KABE samt fraktat fram och tillbaka Luleå-Tenhult-Luleå utan att detta har kostat en enda krona.

Vi känner oss oooerhört glada och tacksamma att det var en Svensk Tillverkad Husbil.

Har ringt Stefan och tackat samt berömmt för det fina arbete de har gjort, samt passade på att fråga vad kostnaden blev för KABE.

Svaret blev: 20.000:- i transporter + Arbete = 32.000:- Material 7500:-

TOTALT = 59.500:-

Utan att ta till en massa skryt så är MIN FRÅGA:

HUR MÅNGA AV DE ANDRA HUSBILS FABRIKANTER HADE ÅTAGIT SIG ATT
GÖRA EN SÅ OMFATTANDE REKLAMATION PÅ EN HUSBIL SOM ÄR 4 år ???????

MVH 571 :mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::spinny::spinny::spinny::spinny::spinny:
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: KABE TRAVEL MASTER

Det var minsann ingen dålig uppställning från KABEs sida. Så ska en slipsten dras.
Din berättelse känns trygg och bra att känna till.
Vill minnas att det är 5 års garanti på bodelen beträffande en Travel Master. Är det möjligen så att de uppkomna felaktigheterna hanterades inom ramen för denna garanti?
V-backen :rolleyes:
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: KABE TRAVEL MASTER

HEJ!
Köpte 2001 en Eura-mobil 585 ls årets modell som hade gått 1200mil från Tyskland (IMPORTERAD) återförjsäljaren i Vechta körde upp den till mig 120mil Enkel resa och lovade mig om vi inte blev nöjd tog han bilen med sig tillbaks tillTyskland när husbilen kom hit visade det sig att någonting hade ramlat ur skåpet och gjort ett märke i bordsskivan,han hade gjort upptäckten under resan upp.Om vi var nöjd med husbilen i övrigt så lovade han att vid nästa leverans till Sverige så fick vi ett nytt bord.I December levererade han en ny husbil till sverige och vi fick ett nytt bord.På våren 2002 vevade vi ut markisen och fann till vår fasa att det var hål i den.Tog kontakt med säljaren i Tyskland och berättade om problemet han frågade om våra semester planer och om vi hade vägarna ut i Europa eller om vi stanna i Sverige om så var fallet så kunde vi vända oss till närmaste husvagshandlare och få markisen utbytt och skicka räkningen till honom.Våra planer var att åka till Moseldalen detta år,vi besökte säljaren och fick en ny markis samt en oförgrömlig helg i Vechta helt på säljaren konto.Vi fick fri camping under en månad (typ av camping chekar) som plåster på såren.Har genom honom köpt 4 husbilar själv och medverkat till totalt 8 samt 5 personbilar.
Mvh POOLSSON
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: KABE TRAVEL MASTER

Hej POOLSSON,
det var minsann också en snygg historia. Det finns tydligen fler seriösa och hjälpsamma försäljare på husbilsmarknaden. Sådana som har insett värdet av att på något sätt överträffa kundens förväntningar och på bästa sätt lösa uppkomna problem och felaktigheter. Det är sådant som skapar en bra och långvarig kundrealation. Något som båda parter har nytta av.
Det inte utan att jag blir både positiv och glad av din berättelse, tack!
V-backen ;)
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: KABE TRAVEL MASTER

Hej pololsson!
Du får gärna skriva vad firman heter,en sådan firma vill man gärna vara kund hos.
Anders.
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: KABE TRAVEL MASTER

Hej!
Firman heter Sunshine Reisemobile i Vechta,och ägaren heter Hans-Jochen Covollo och har sålt ca 50husbilar hit till Sverige och har ej hört någon som varit besviken med köpen eller service (har varit i kontakt med ett tio tal köpare).Har tyvärr haft det väldigt
tufft det senaste halvåret pga det säljs väldigt få nya husbilar i Tyskland.Har överlevt genom att köpa och sälja husvagnar som går bättre att sälja.Har kontakt med honom minst 2ggr/månad och han är lite mera optimistik nu än han var i Januari.
Mvh POOLSSON
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: KABE TRAVEL MASTER

Det visade sig att jag hade en luftblåsa i den nedre plastkjolen på min Travelmaster. Samma goda behandling, avhämtning med trailer, reparation och sedan erbjög jag mig själv att hämta bilen i Tenhult eftersom det passade i mina planer och jag kunde få gratis skjuts till Tenhult. Annars hade dom levererat den hemma hos mig igen.

Jag känner mig väldigt trygg med att ha handlat en bil från Kabe.
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: KABE TRAVEL MASTER

Det var inga roliga bilder i det reportaget.
Det är bara att hoppas att ägaren får samma goda service som ovannämnda har fått.
Visst kan det finnas måndagsexemplar även hos Kabe. Men färgsläpp på bildelen och kablar ovanför turbon kan ju knappast Kabe belastas för, måste vara ett jobb för Fiat//Lotta
 
S

suneAl

Guest
Sv: KABE TRAVEL MASTER

Beträffande tvisten mellan Gert Rickfjord och KABE.

Jag ringde ner till Stefan Blomdahl för att få hans version.

Det är ju så att man måste vara två i en tvist
Och för att lösa detta måste man kompromissa, vilket tydligen inte har skett i detta fall.

Att lacken släpper på plastdetaljer är väl känt.

Kabelhävan härrör från husbilsförsäljarens montage av backkameran.

Vattenkranen är delat på detta fabrikat " Finns för övrigt i samtliga husbilar oavsett fabrikat"

Vattenskadan det var värre. När man har en tryckvattenpump så pumpar den när trycket går ner.
Detta måste man höra om pumpen går eller vid färd slår av strömmen till pumpen.
Det är tydligen varmvattnet som har haft ett släp i någon koppling,
Har haft samma fenomen vid tidigare Travel Master.

Felmonterad baklyckta ?. Garantiservice.

Kabelhärva över Turbon. Någon gång öppnar man väl motorhuven och kollar olja, kylarvatten & fyller på spolarvätska då kollar man samtidigt om allt är som det ska.

Mitt råd LÄS INSTRUKTIONSBOKEN OCH FÖLJ DEN.

Jag tar inte någon ställning för eller emot i ovanståend tvist, men använder man av samförstånd och inte auktorisation "besservisser" så löser man ALLTID problemen till bådas bästa.

Häls. 571 :mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::spinny::spinny::spinny::spinny::spinny:
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: KABE TRAVEL MASTER

Om man väljer att lösa en tvist eller få hjälp med att lösa uppkomna problem genom att publicera felen i Expressen så tycker jag att man är ute på verkligt hal is. Detta gäller oavsett vilket hb-fabrikat man har. Hur ska man någonsin kunna återfå och upprätta ett gott förhållande med husbilsföretaget?
När garantitiden har löpt ut gäller det som alltid att, med en viss regelbundenhet, utföra en hel del egenkontroll eftersom en hb alltid är i rörelse när den används.
Det är ju tekniska lösningar av olika slag som utsätts för vibrationer och påfrestningar. Och dessutom åldras saker och ting med tiden.
Väldigt tråkigt när någon drabbas på sätt som personen i artikeln i Expressen.
Det vore intressant få veta vad som hände sedan.
V-backen :rolleyes:
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: KABE TRAVEL MASTER

Man har för övrigt gått ifrån de tryckvattenstyrda pumparna och använder nu pump med kontakt i kranen. Pumpen startar inte förrän man vrider på kranen.

Rent generellt finns det ju också en del kunder som aldrig blir nöjda oavsett vad försäljaren gör. Det kan bli fel på allting, inklusive en Rolls Royce. Det viktiga är ju att det blir åtgärdat.

I fallet ovan har, efter vad jag förstått, Kabe åtgärdat felen och därefter låtit M testa och gå igenom bilen för att få en opartisk bedömning att bilen var OK.
 
Toppen