• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabe Calira

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Någon som har erfarenhet av calira ?
KAN JAG KOPPLA FÖRBI BRYTRELÄT i Clira svb 30 till ctek 250s och smartpass?
 
Senast ändrad:

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Hej! Har ingen erfarenhet av Calira men Ctekarna har egna brytrelän.
Kolla Cteks handbok.

Hälsningar Sanddammaren
Tack det har jag förstått men för att få fram generatorström till ctek så måste jag förbi calirans brytrelä. Som verkar felaktigt jag har lagt ut alla filer om caliran i ett inlägg igår där står det mer att läsa om någon orkar gå igenom
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Men skall du inte koppla CTEK (en 250 antar jag) mellan bilbatteri/generator och Calira? Så att ingången "Generatorbatteri" på CTEK kopplas till bilbatteriet och utgången "Förbrukningsbatteri" kopplas till Calira. Installationsschema 4 eller 5 men där förbrukningsbatteriet (Servive battery) "ersätts" av Calira.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hmm, har för mig att jag har sett det schemat (bilaga 3) vid något annat tillfälle. Undrar om du skulle göra en sökning på Calira och CTEK.

Jag skulle inte ha kopplat ihop CTEK och Calira på det sättet men å andra sidan har jag inte detaljerna för Calira i huvudet. Jag skall kolla runt litet och se om jag hittar något.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Nu förstår jag varför kopplingen är gjord som den är gjord. Inkopplat på ett annat sätt så skulle inte solcellerna kunna ladda bobatteriet och det vore ju dumt.

Det kan hända att det sitter en spännngsavkänning, som är den som signalerar att motorn är igång, innanför anslutning 64. Så du skall nog inte koppla bort den från Caliran. Du kan ju prova att koppla bort den och se vad som händer. Om det är som jag tror så kommer inte trappa och larm för TV-antenn att fungera och kylskåpet kommer inte att växla till 12V.

Jag skulle prova att låta 64 sitta kvar och sedan ansluta den kabel som sitter i 65 till plus på bilbatteriet eller till nr 64 om det går. Hade inte Smartpass funnits så hade det inneburit att båda batterierna blir parallellkopplade. Men med Smartpass på plats så sker detta inte och Dual kommer att sköta hopkopplingen när motorn startar så att generatorn laddar bobatteriet. Frågan är om det finns någon nackdel med en sådan koppling? Kan inte se någon just nu. Det kan åtminstone inte innebära något katastrofalt.

Ser en annan sak: båda utgångarna från Smartpass, både den märkt "out batteri" och den märkt "out lampa" är egentligen hopkopplade. Den ena via anslutning 66 till plus bobatteri, den andra direkt till plus bobatteri. Sannolikt skulle du kunna ta bort "out lampa" och allt skulle fungera precis lika bra. Men nu finns anslutningen där så då är det väl enklast att låta den sitta.

MVH
Hans
 

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Nu förstår jag varför kopplingen är gjord som den är gjord. Inkopplat på ett annat sätt så skulle inte solcellerna kunna ladda bobatteriet och det vore ju dumt.

Det kan hända att det sitter en spännngsavkänning, som är den som signalerar att motorn är igång, innanför anslutning 64. Så du skall nog inte koppla bort den från Caliran. Du kan ju prova att koppla bort den och se vad som händer. Om det är som jag tror så kommer inte trappa och larm för TV-antenn att fungera och kylskåpet kommer inte att växla till 12V.

Jag skulle prova att låta 64 sitta kvar och sedan ansluta den kabel som sitter i 65 till plus på bilbatteriet eller till nr 64 om det går. Hade inte Smartpass funnits så hade det inneburit att båda batterierna blir parallellkopplade. Men med Smartpass på plats så sker detta inte och Dual kommer att sköta hopkopplingen när motorn startar så att generatorn laddar bobatteriet. Frågan är om det finns någon nackdel med en sådan koppling? Kan inte se någon just nu. Det kan åtminstone inte innebära något katastrofalt.

Ser en annan sak: båda utgångarna från Smartpass, både den märkt "out batteri" och den märkt "out lampa" är egentligen hopkopplade. Den ena via anslutning 66 till plus bobatteri, den andra direkt till plus bobatteri. Sannolikt skulle du kunna ta bort "out lampa" och allt skulle fungera precis lika bra. Men nu finns anslutningen där så då är det väl enklast att låta den sitta.

MVH
Hans
Tack jag har tänkt att göra så för jag får inge spänning från kabel märkt 65 när motorn går, verkar som att brytrelät inte fungerar så jag tänkte klämma ihop dessa på kabel på samma ställe som 64, jag har en fil med hela hanboken och på det elchemat visar signalkabeln från generatorn D- och den kabeln som skall vara brun är blå vid kontakten, och ger 12,5 volt när motorn är avstängd men 0.3 volt när motorn går. Kabel 66 är kapad till batteri och och flyttad till ctek med lampa som enligt ctek levererar ström direkt till förbrukare.
Men hur fungerar D-?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
"D-" är en signal som talat om för t.ex. kylskåp, TV-antenn, trappa att motorn är igång. På min bil heter den "D+" och går från noll volt till +12V när motorn startar. Exakt hur det fungerar när den heter "D-" är jag inte riktigt säker på men helt säkert skall den byta spänningsnivå från ett värde till ett annat när motorn startar.

Antagligen är inte ditt brytrelä felaktigt utan det är nog drivkretsen som aktiverar reläet som har tagit stryk av din recond av batteriet. Själva reläet brukar vara en ganska robust konstruktion. Men för att se hur det är, måste man ha kretsschema på själva SVB30.

MVH
Hans
 

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
"D-" är en signal som talat om för t.ex. kylskåp, TV-antenn, trappa att motorn är igång. På min bil heter den "D+" och går från noll volt till +12V när motorn startar. Exakt hur det fungerar när den heter "D-" är jag inte riktigt säker på men helt säkert skall den byta spänningsnivå från ett värde till ett annat när motorn startar.

Antagligen är inte ditt brytrelä felaktigt utan det är nog drivkretsen som aktiverar reläet som har tagit stryk av din recond av batteriet. Själva reläet brukar vara en ganska robust konstruktion. Men för att se hur det är, måste man ha kretsschema på själva SVB30.

MVH
Hans
Tack Hans
I instruktionen för Calira sid 24 beskrivning av olika kopplingar samt sid 32 el chema utan modifieringar
Om detta är till någon hjälp. Jag själv har svårt och förstå mig på el ritningar.
 

Bilagor

  • 2.Calira svb30 instruktionbok (1).PDF
    5,6 MB · Visningar: 33
  • 3.inkoppling cetek 250s och smartpass. (3).PDF
    331,7 KB · Visningar: 13
  • Ctek (5).pdf
    66,1 KB · Visningar: 10

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Hans, är du säker på att D- är signalen till kylsklåpet m.m Det är väl D+ som är det?
I gamla tider på generation 1 av växelströmsgeneratorer var D+ som var kopplat direkt till de små dioderna för magnetisering som alltså fick 12v när generatorn snurrade . D- var helt enkelt generatorns chassie dvs minus! Det stämmer ju med att det nämnts en brun kabel av TS.
Jag kan ju ha fel, för det är taget direkt ur minnet!
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hans, är du säker på att D- är signalen till kylsklåpet m.m Det är väl D+ som är det?
I gamla tider på generation 1 av växelströmsgeneratorer var D+ som var kopplat direkt till de små dioderna för magnetisering som alltså fick 12v när generatorn snurrade . D- var helt enkelt generatorns chassie dvs minus! Det stämmer ju med att det nämnts en brun kabel av TS.
Jag kan ju ha fel, för det är taget direkt ur minnet!
Njae, D- är från minus på generatorn. Men jag tror den har samma funktion som D+, dvs. signalera att motorn är igång. Visserligen sker det nog genom att D- blir noll (eller nära noll) vid motor igång. En gissning är att det som känns av är skillnaden mellan bilbatteri och "D-". På så sätt slipper man aktivering av kylskåp etc. om man kopplar en yttre laddare på bilbatteriet. Eftersom D- i det läget (motor avstängd) är nära 12V så blir det ingen aktivering. På Caliran är kylskåpet anslutet till en av kontakterna på enheten och internt så är det nog just skillnaden mellan D- och batterispänningen från bilbatteriet som aktiverar den utgången.

På många andra bilar (min t.ex.) heter signalen D+ och går från noll till +12V när motorn startar. Men även där är signalen ofta "simulerad" genom att spänningen från bilbatteriet känns av. När den går över ett inställt tröskelvärde så aktiveras det som kallas D+.

Det kretsschema jag var ute efter, för att se hur reläet aktiveras, var hur SVB30 är konstruerat internt, inne i lådan. Det brukar inte vara något som tillverkarna släpper ifrån sig frivilligt. Vill du få det att fungera som förut är det nog inlämning till Kabe för reparation som gäller men det verkar onödigt.

Vad jag inser behöver du inte reläet så låt det vara som det är (troligen trasigt). Om det är så att ett relä skulle behövas av någon anledning så skulle man faktiskt kunna sätta ett separat relä utanför SVB30 som gör samma jobb. Men som sagt reläet är onödigt när Smartpass sitter där. Smartpass har ju en "reläfunktion" inbyggd i sig. Men återigen: lossa inte anslutning 64 men koppla ihop den med 65. Jag tror SVB30 behöver 64:an för att veta att motorn är igång. Eftersom omkoppling av kylskåp m.m. verkar fungera så är det inget fel där ju.

MVH
Hans
 

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Njae, D- är från minus på generatorn. Men jag tror den har samma funktion som D+, dvs. signalera att motorn är igång. Visserligen sker det nog genom att D- blir noll (eller nära noll) vid motor igång. En gissning är att det som känns av är skillnaden mellan bilbatteri och "D-". På så sätt slipper man aktivering av kylskåp etc. om man kopplar en yttre laddare på bilbatteriet. Eftersom D- i det läget (motor avstängd) är nära 12V så blir det ingen aktivering. På Caliran är kylskåpet anslutet till en av kontakterna på enheten och internt så är det nog just skillnaden mellan D- och batterispänningen från bilbatteriet som aktiverar den utgången.

På många andra bilar (min t.ex.) heter signalen D+ och går från noll till +12V när motorn startar. Men även där är signalen ofta "simulerad" genom att spänningen från bilbatteriet känns av. När den går över ett inställt tröskelvärde så aktiveras det som kallas D+.

Det kretsschema jag var ute efter, för att se hur reläet aktiveras, var hur SVB30 är konstruerat internt, inne i lådan. Det brukar inte vara något som tillverkarna släpper ifrån sig frivilligt. Vill du få det att fungera som förut är det nog inlämning till Kabe för reparation som gäller men det verkar onödigt.

Vad jag inser behöver du inte reläet så låt det vara som det är (troligen trasigt). Om det är så att ett relä skulle behövas av någon anledning så skulle man faktiskt kunna sätta ett separat relä utanför SVB30 som gör samma jobb. Men som sagt reläet är onödigt när Smartpass sitter där. Smartpass har ju en "reläfunktion" inbyggd i sig. Men återigen: lossa inte anslutning 64 men koppla ihop den med 65. Jag tror SVB30 behöver 64:an för att veta att motorn är igång. Eftersom omkoppling av kylskåp m.m. verkar fungera så är det inget fel där ju.

MVH
Hans
HANS stort Tack
Det fungerar och det står ju om säkringar till trapp och kylskåp går över egna relän och jag har testat och kylskåpet fungerar när bilen är i gång och jag ställer vredet på 12 volt, stannar jag bilen så slocknar 12 volten, trappan fungera utan motor igång men är trappen ute då jag startar motorn så åker trappen in jag får även larm på om jag har anntennen är uppe vid start, sedan har jag förstått att belysningsgrupp 1 är oberoende av huvudströmbrytaren, som det är kopplat så går ström från ctek till batteri och från ctek kontakt med lampsymbål till anslutning 66 som normalt skulle gå vi batteri.
De enda kopplingar som går till bodelsbatteri är från ctek och gammla laddaren bort kopplad 220 anslutning, pluskabel frå batteri monitorn med säkring BM1, sammt nya 220 laddaren M200.
Så cteken måste vara rena trollburken. Jag skall testa att koppl i hop 64 och 65 i 64 läge.
 

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Den ena via anslutning 66 till plus bobatteri, den andra direkt till plus bobatteri. Sannolikt skulle du kunna ta bort "out lampa" och allt skulle fungera precis lika bra. Men nu finns anslutningen där så då är det väl enklast att låta den sitta.
Hej Hans kabel 66 går bara från smartpass med lampa till Calira med 50 amp säkring,
anslutningen till bo batteriet är kapad. 66 är tydligen ingången till
12 v förbrukare så enda kontakte till 12 volt är genom ctek mcket skumt 12 volten går åt båda riktningar när jag laddar med 220, Ctek är tydligen en effektiv fördelare.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hej Hans kabel 66 går bara från smartpass med lampa till Calira med 50 amp säkring,
anslutningen till bo batteriet är kapad. 66 är tydligen ingången till
12 v förbrukare så enda kontakte till 12 volt är genom ctek mcket skumt 12 volten går åt båda riktningar när jag laddar med 220, Ctek är tydligen en effektiv fördelare.
Det är helt ok att ha det kopplat så. Det finns två utgångar på Smartpass. Den med lampa och den med batteri. Smartpass har en funktion som stänger ner utgången med lampa när batterispänningen blir för låg. Det är en funktion som är används på båtar där man vill att säkerhetskritiska prylar (komradio, navigation) fortsätter att fungera även med dåligt batteri. Man kopplar då dom på Smartpass-utgången med batterisymbolen. Det som inte är så viktigt kopplar man på utgången med lampsymbolen. Står beskrivet i "Installationsschema 7" i CTEK-manualen.

MVH
Hans
 

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Det är helt ok att ha det kopplat så. Det finns två utgångar på Smartpass. Den med lampa och den med batteri. Smartpass har en funktion som stänger ner utgången med lampa när batterispänningen blir för låg. Det är en funktion som är används på båtar där man vill att säkerhetskritiska prylar (komradio, navigation) fortsätter att fungera även med dåligt batteri. Man kopplar då dom på Smartpass-utgången med batterisymbolen. Det som inte är så viktigt kopplar man på utgången med lampsymbolen. Står beskrivet i "Installationsschema 7" i CTEK-manualen.

MVH
Hans
Hej igen
Vid vilken spänning på startbatteri koppla ctek isär batterierna?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Kollade. Sidan 84 i manualen:
"LADDPROGRAM D250S DUAL
Laddaren börjar ladda batteriet när matningsspänningen överstiger 13,1 V under 5 sekunder (motorn igång).
Laddaren avbryter laddningen när matningsspänningen sjunker under 12,8 V under 10 sekunder (motorn avstängd)."

MVH
Hans
 

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Kollade. Sidan 84 i manualen:
"LADDPROGRAM D250S DUAL
Laddaren börjar ladda batteriet när matningsspänningen överstiger 13,1 V under 5 sekunder (motorn igång).
Laddaren avbryter laddningen när matningsspänningen sjunker under 12,8 V under 10 sekunder (motorn avstängd)."

MVH
Hans
Tack Hans
För kunskapen
 
Toppen