• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

KABE 780 LXL -21 Högtalarproblem i bildelen

Blomstrand

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
34999
Medlemskap
2025
Köpte våren 2021 en ny 780 LXL på Mercedeschassi (Sprinter) och har bekymmer med högtalarna fram i bildelen.
När man lyssnar på t ex radio under körning så hörs det bara ur centerhögtalaren i vindrutan men inte i dörrarna, resultatet blir att ljudet är uselt. Under dessa snart två år har varken Mercedes (Kalmar) eller KABE kommit på någon lösning utan det är två premiummärken som skyller på varandra (sandlåda) och där står jag mitt i mellan och är en smula irriterad. Man kan ju lätt tro att högtalarna inte är inkopplade men dom funkar när det ringer?? KABE ÅF i Mönsterås har verkligen försökt att komma till ordning med detta så ingen skugga ska falla på dem, de står ju också där mitt i mellan och väntar på eventuell lösning.

Någon som känner igen sig?
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Känner igen detta, vi har en Burstner byggd på en Sprinter från 2021 där dörrhögtalarna knappt hörs. Har funderat på att byta ut dem till något bättre men inte kommit till skott ännu
 

Blomstrand

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
34999
Medlemskap
2025
Tack Håkand, men det kan ju inte vara något större fel på högtalarna då det låter perfekt när vid samtal? Kanske nåt med mjukvaran? Men det vill inte Mercedes kännas vid när jag frågat.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Normalt kan man med centralhøjttaler og dørhøjtalere stille på hvor meget styrke der skal være de forskellige steder.

Sige brugsanvisningen ikke noget om det?
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
@Håkand och eventuellt andra: Det fungerar! Tog fem minuter och superenkelt, jag är helt matt över att i snart två år tjatat med diverse proffs o så finns lösningen på YouTube.......
Var precis nu ute i husbilen och provade tipset du hittat. Efter 2 minuters pillande var det som en ny ljudanläggning i bilen! Tusen tack för att de delade med dig av detta
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Fixet fungerar. Men nu upptäckte jag att förardörrens högtalare "skorrar". Det får nog Mercedesverkstaden ta i samband med nästa service. Den högtalaren verkar en inte komma åt m.h.a. ett kreditkort.
 
Toppen