• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Körkortsregler

holmsten

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
2315
Medlemskap
2026
Hej, var hittar man informationen som finns översatt på flera språk och som handlar om att det är ok att köra PP 2 som väger över 3.5 ton.
Jag har sett dom någonstans men just hittar jag inga.

Ingemar H

Sv: Körkortsregler

Att köra personbil på över 3,5 ton är en nationell övergångsregel och gäller endast i Sverige.
Det finns fortfarande nationella körkortsregler inom EU. Dock blir det mer lika när det tredje körkortsdirektivet börjar gälla.
En annan nationell körkortsregel är ex. AM körkort. i Sverige är det 15 års gräns för detta körkort. Medan i Danmark är det 16 år. Det innebär att den som vill köra mopedklass 1 i Danmark måste vara 16 år fyllda. I Belgien kan man ta B-körkort vid 17 års ålder. Dock får man bara köra i Belgien tills man fyllt 18 år.

Det är väl så att endast "gamla" svenska körkort omfattas av undantaget som ger rätt att köra tung PB2 med B-kort. Däremot så ska den som har ett sådant kort i teorin kunna köra i hela EU området utan problem.

Låter som ni pratar om olika saker i de två inläggen ovan.

Jag tycker det är olyckligt att skriva:
"Att köra personbil på över 3,5 ton är en nationell övergångsregel och gäller endast i Sverige."

Det är som gjort för att kunna misstolkas.
Uppfyller du kraven för att få köra Pb2 tyngre än 3,5ton i Sverige så gäller det även inom hela EU.

Tillbaka
Toppen