• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Körkortskrav

Hackef

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2025
Nu blev jag osäker när jag fick mitt nya körkort. Har haft AB körkort sen 70-talet och kört husbil med totalvikt under 3500 kg i fyra år. Till våren får jag en ny husbil med tjänstevikten 3100 kg ( men totalvikten 4250 kg).
Måste jag komplettera körkortet med något körprov? Någon vettig HB:are som kan reda ut det här?

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Körkortskrav

Du måste ange när Du fick körkortet åter efter senaste indragningen.
Sedan kan vi svara.
Lasse

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av annat skäl) efter detta datum.

ViJa

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
15908
Medlemskap
2025

Har körkortet inte varit indraget pga förseelse utan du bara fått ett nytt (det andra blivit för gammalt) behöver du inte göra någonting.

Må gött
Jan-Åke

Edit: som det visst stod i inlägget ovan :)

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Du som har tagit körkort med behörighet B före den 1 juli 1996 och haft det i obruten följd sedan dess har inte någon övre begränsning för vad din personbil får väga.

Gäller även husbil registrerad som personbil klass2

Hackef

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2025

Ursäkta jag var kanske otydlig, men jag har aldrig haft något indraget körkort. Fick ett nytt i dagarna då det 10-år gamla går ut i mars. Har haft AB hela tiden sen 70- talet.

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Då kan Du glatt köra vidare utan ytterligare åtgärder. Kör lugnt och lycka till med nya bilen.
Lasse

Toppen