• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körkort

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.225
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Satt och kollade på Youtube om hur det går i Ukraina. Av någon outgrundlig anledning kom det upp ett gammalt avsnitt från Trafikmagasinet. Blev lite nostalgisk och tittade på avsnittet, en ganska intressant grej dök upp ca 33 minuter in i programmet. Jag är ju själv "gammal" (61 år) yrkeschaufför och får genomgå läkarundersökning vart 5e år för att få behålla mina behörigheter.
varför ska inte alla göra det och varför inte genomföra ett litet teoriprov så att de förare som är ute i trafiken kan visa att de har koll på reglerna?
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Satt och kollade på Youtube om hur det går i Ukraina. Av någon outgrundlig anledning kom det upp ett gammalt avsnitt från Trafikmagasinet. Blev lite nostalgisk och tittade på avsnittet, en ganska intressant grej dök upp ca 33 minuter in i programmet. Jag är ju själv "gammal" (61 år) yrkeschaufför och får genomgå läkarundersökning vart 5e år för att få behålla mina behörigheter.
varför ska inte alla göra det och varför inte genomföra ett litet teoriprov så att de förare som är ute i trafiken kan visa att de har koll på reglerna?
Jaha och det blir gratis förstås. Ni som har tagit YKB vet vad jag menar. Begriper mig inte på åsikter som bara går ut på att suga ut pengar från gemene man. Det där är en uppgift för respektive läkare. Förresten att kunna kallas yrkeschaufför innebär väl att kunna alla regler i trafiken.
Alla sk idioter kommer man ju inte ifrån ändå eller, så då kommer "nollversionen" att inträda. Hmmm Tomten kanske finns ändå.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
507
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Jaha och det blir gratis förstås. Ni som har tagit YKB vet vad jag menar. Begriper mig inte på åsikter som bara går ut på att suga ut pengar från gemene man. Det där är en uppgift för respektive läkare. Förresten att kunna kallas yrkeschaufför innebär väl att kunna alla regler i trafiken.
Alla sk idioter kommer man ju inte ifrån ändå eller, så då kommer "nollversionen" att inträda. Hmmm Tomten kanske finns ändå.
Sicket svammel.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.225
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jaha och det blir gratis förstås. Ni som har tagit YKB vet vad jag menar. Begriper mig inte på åsikter som bara går ut på att suga ut pengar från gemene man. Det där är en uppgift för respektive läkare. Förresten att kunna kallas yrkeschaufför innebär väl att kunna alla regler i trafiken.
Alla sk idioter kommer man ju inte ifrån ändå eller, så då kommer "nollversionen" att inträda. Hmmm Tomten kanske finns ändå.
Ja det borde nog ingå en uppkörning också så att man ser att takterna sitter i och att man kan hantera ett fordon på vägen som sig bör. Gratis, nä det tror jag ju inte det skulle bli men väl trafiksäkrare. När det gäller YKB så är jag väl inne på mitt 4e kort tror jag och jag har tyckt att det var lärorikt varenda gång. De som du kallar "idioter" kanske skulle försvinna om man fick läkarkontroll, uppkörning och en teoricheck vart 5e eller 10e år. Det är fö inte bara yrkeschaufförer som har skyldighet att kunna de regler som finns ;)
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.225
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jaha och det blir gratis förstås. Ni som har tagit YKB vet vad jag menar. Begriper mig inte på åsikter som bara går ut på att suga ut pengar från gemene man. Det där är en uppgift för respektive läkare. Förresten att kunna kallas yrkeschaufför innebär väl att kunna alla regler i trafiken.
Alla sk idioter kommer man ju inte ifrån ändå eller, så då kommer "nollversionen" att inträda. Hmmm Tomten kanske finns ändå.
Sedan så finns det ju ingen lag på att gå till läkare när man förnyar sitt körkort för de lägre behörigheterna. Min kära hustrus far är 96 år, ser knappt och hör bara det han vill, han har giltigt körkort i minst 4 år till. Nu är han så klar att han inser sin begränsning och har väl inte kört bil på iaf 10 år MEN han kan fortfarande sätta sig i en bil och köra helt lagligt. Körkortet har han endast som ID men som sagt, han får köra om han vill.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Klart det borde vara lite mera koll, som alla vet struntar de flesta läkare i sitt ansvar, och vi alla glömmer, idioterna är väl dom som är rädda för en kontroll/test, bör vara alla körkortsinnehavare, kanske inte kört på 30 år och kan utan vidare hoppa in i en tung bil, husbil/lastbil
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.225
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Att yrkesförarna kör bättre återstår väl att bevisa. Hur ofta ser man inte förare fullt upptagna med telefon eller padda för att se på film samt kilometerlånga omkörningar för att kompisen framför kör 1 km/h långsammare.
Jag har aldrig påstått att yrkesförare kör bättre än någon annan och håller fullständigt med om att 1 km/h omkörningarna är ett ofog. Den senaste tiden körde jag bil o släp och jag kan med säkerhet säga att jag inte kan minnas att jag kört om någon eftersom jag låg på ca 81-82 km/h eftersom jag räknade med att mätaren visade 1-2 km för låg hastighet enligt GPS. Jag blev däremot omkörd av väldigt många bilar med släp och även husvagnar och mig veterligen så får de inte heller köra fortare än 80 km/h

Edit: Jag kör sällan fortare än 82 med husbilen heller för kännedom. 82 är en lite magisk hastighet, det är över den hastigheten som luftmotståndet blir högre än rullmotståndet har jag fått lära mig, på en YKB-kurs för övrigt. Kan ju variera lite med antal axlar/hjul på ekipaget men i stort så ligger det vid den hastigheten.
 
Senast ändrad:

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Satt och kollade på Youtube om hur det går i Ukraina. Av någon outgrundlig anledning kom det upp ett gammalt avsnitt från Trafikmagasinet. Blev lite nostalgisk och tittade på avsnittet, en ganska intressant grej dök upp ca 33 minuter in i programmet. Jag är ju själv "gammal" (61 år) yrkeschaufför och får genomgå läkarundersökning vart 5e år för att få behålla mina behörigheter.
varför ska inte alla göra det och varför inte genomföra ett litet teoriprov så att de förare som är ute i trafiken kan visa att de har koll på reglerna?
Håller med dig till fullo, det finns så många "duktiga" chaufförer om de får säga det själva. Jag skaffade E-kort för ett antal år sedan pga. tung husvagn. Mitt B-körkort var från 1963, det hade hänt mycket på 33 år i regler och skyltning, jag uppskattar den repetionen jag gick igenom då.
49 år skadefri i trafiken.
 
Senast ändrad:

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag tog trafikkort 1972, det hette så på den tiden, det har sedan ersatts med bokstäver och siffror, lite olika vid varje uppdatering av kortet. Uppdateringen har varit vart tionde år hittills men är nu ändrat till vart femte år. Jag fick mitt senaste kort för ca. en vecka sedan och då har behörigheten ändrats från sist jag förnyade kortet för tio år sedan, då bestod behörigheten av 7 bokstäver. Nu bestod behörigheten av FjORTON bokstäver och FYRA siffror.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.225
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag tog trafikkort 1972, det hette så på den tiden, det har sedan ersatts med bokstäver och siffror, lite olika vid varje uppdatering av kortet. Uppdateringen har varit vart tionde år hittills men är nu ändrat till vart femte år. Jag fick mitt senaste kort för ca. en vecka sedan och då har behörigheten ändrats från sist jag förnyade kortet för tio år sedan, då bestod behörigheten av 7 bokstäver. Nu bestod behörigheten av FjORTON bokstäver och FYRA siffror.
Ja jag får väl också vara med och skryta lite då. Jag har 20 bokstäver och 6 siffror, alltså så kallad full behörighet.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Ja jag får väl också vara med och skryta lite då. Jag har 20 bokstäver och 6 siffror, alltså så kallad full behörighet.
Jag skrev inte för att skryta utan jag tycker det är löjligt att det måste till så många bokstäver för att det skall framgå vilket, vilka fordon man får framföra och att det på tio år tillkommit 11 tecken för att få fram samma sak, det är kanske dags att se över körkortsreglerna.
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sedan så finns det ju ingen lag på att gå till läkare när man förnyar sitt körkort för de lägre behörigheterna. Min kära hustrus far är 96 år, ser knappt och hör bara det han vill, han har giltigt körkort i minst 4 år till. Nu är han så klar att han inser sin begränsning och har väl inte kört bil på iaf 10 år MEN han kan fortfarande sätta sig i en bil och köra helt lagligt. Körkortet har han endast som ID men som sagt, han får köra om han vill.
ja min 101-åriga mor får till och med köra en 1200 kubikare "om hon nu skulle komma upp på den"
 

Bilagor

  • tecknad_motorcykel.gif
    tecknad_motorcykel.gif
    16,7 KB · Visningar: 4
Toppen