• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körkort nya regler

Status
Stängd för vidare inlägg.

4Evigt

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
39038
Medlemskap
2024
I sin första behandling av reformen av körkortsdirektivet godkände EU-parlamentet idag en förlängning av B-körkortet till 4,25 ton för husbilar. Det innebär att den andra EU-institutionen efter rådet i december 2023 har gett grönt ljus för den körkortsanpassning som husvagnsbranschen kräver.
Frankfurt, 28 februari 2024
Som ett led i den planerade ändringen av körkortsdirektivet har EU-parlamentet godkänt en förlängning av B-körkortet till 4,25 ton för bland annat husbilar. Den tyska husvagnsindustrin välkomnar detta beslut. En expansion till 4,25 ton ger möjlighet att göra hållbara och familjevänliga resor med husbil tillgängligt för miljontals människor i framtiden.
De exakta ramvillkoren för förlängningen av körkort kommer att förhandlas fram i trepartsmötet mellan kommissionen, rådet och parlamentet efter nyvalet till Europaparlamentet (6–9 juni 2024).
Höjningen av den tillåtna totalvikten till 4,25 ton för B-körkortet bör gälla husbilar och ambulanser oavsett typ av körning. För övriga fordonstyper är ökningen av totalvikt knuten till användningen och oavsett typ av drivmedel
Den europeiska husvagnsindustrin har, genom sin paraplyorganisation "European Caravan Federation" (ECF), kampanjat i flera år för att utöka viktgränsen för B-körkortet till 4,25 ton för alla husbilar. Enkla, konsumentvänliga regleringar är nödvändiga för att människor ska få en klimatvänlig, familjevänlig och säker semester. En teknikneutral höjning av viktgränsen till 4,25 ton kommer också att tjäna den regionala utvecklingen och bidra till att uppfylla europeiska hållbarhetsmål.
Presskontakt:
Marc Dreckmeier
Chef för marknadsföring och PR
Tel: +49 69 704039-18
marc.dreckmeier@civd.de

Jonathan Kuhn
Chef PR & Marknadsföring
Tel: +49 69 704039-28
Mobil: +49 1520 8921101
jonathan.kuhn@civd.de

Ikon för Verifierad av gruppen
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
I sin första behandling av reformen av körkortsdirektivet godkände EU-parlamentet idag en förlängning av B-körkortet till 4,25 ton för husbilar. Det innebär att den andra EU-institutionen efter rådet i december 2023 har gett grönt ljus för den körkortsanpassning som husvagnsbranschen kräver.
Frankfurt, 28 februari 2024
Som ett led i den planerade ändringen av körkortsdirektivet har EU-parlamentet godkänt en förlängning av B-körkortet till 4,25 ton för bland annat husbilar. Den tyska husvagnsindustrin välkomnar detta beslut. En expansion till 4,25 ton ger möjlighet att göra hållbara och familjevänliga resor med husbil tillgängligt för miljontals människor i framtiden.
De exakta ramvillkoren för förlängningen av körkort kommer att förhandlas fram i trepartsmötet mellan kommissionen, rådet och parlamentet efter nyvalet till Europaparlamentet (6–9 juni 2024).
Höjningen av den tillåtna totalvikten till 4,25 ton för B-körkortet bör gälla husbilar och ambulanser oavsett typ av körning. För övriga fordonstyper är ökningen av totalvikt knuten till användningen av alternativ drivning.
Den europeiska husvagnsindustrin har, genom sin paraplyorganisation "European Caravan Federation" (ECF), kampanjat i flera år för att utöka viktgränsen för B-körkortet till 4,25 ton för alla husbilar. Enkla, konsumentvänliga regleringar är nödvändiga för att människor ska få en klimatvänlig, familjevänlig och säker semester. En teknikneutral höjning av viktgränsen till 4,25 ton kommer också att tjäna den regionala utvecklingen och bidra till att uppfylla europeiska hållbarhetsmål.
Presskontakt:
Marc Dreckmeier
Chef för marknadsföring och PR
Tel: +49 69 704039-18
marc.dreckmeier@civd.de

Jonathan Kuhn
Chef PR & Marknadsföring
Tel: +49 69 704039-28
Mobil: +49 1520 8921101
jonathan.kuhn@civd.de

Visa bilaga 232499
Chef för Marknadsföring och PR var?
F.ö. har jag sett info om att detta bara gäller elbilar? Undra vilket som är rätt?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Höjningen av den tillåtna totalvikten till 4,25 ton för B-körkortet bör gälla husbilar och ambulanser oavsett typ av körning. För övriga fordonstyper är ökningen av totalvikt knuten till användningen av alternativ drivning.
Tyvärr har det blivit lite fel i översättningen här. Rätt skall vara "oavsett typ av drivmedel" resp. "alternativt drivmedel".

Båda de nämnda personerna arbetar för CIVD – Caravaning Industrie Verband Deutschland (alltså den tyska branschorganisationen. ECF, som det länkas till, betyder European Caravan Federation, och är paraplyorganisationen för de europeiska branschförbunden.

Pålle
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tyvärr har det blivit lite fel i översättningen här. Rätt skall vara "oavsett typ av drivmedel" resp. "alternativt drivmedel".

Båda de nämnda personerna arbetar för CIVD – Caravaning Industrie Verband Deutschland (alltså den tyska branschorganisationen. ECF, som det länkas till, betyder European Caravan Federation, och är paraplyorganisationen för de europeiska branschförbunden.

Pålle
Ja, där är ju mer som är fel i översättningen, det som beskrivs som "förlängning" av körkorten bör nog vara en ökning av den tillåtna totalvikten
för B-körkort till 4,25 ton. Men som sagt, i Tyskland anges detta vara endast för eldrivna fordon p.g.a. batteriernas vikt.
Kan det vara så att branschen önskedrömmer att det skall gälla alla?

EU-Kommissionens förslag: The European Commission’s proposal for the revision of the EU Driving Licence Directive has many promising aspects, in particular the proposed update of the driving licence category B to 4.25 t that finally addresses the missing private driving licence above 3.5 t. However, it falls short as only alternatively fuelled vehicles will be allowed to benefit from the extended driving licence category B to 4.25 t.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Nu har jag plockat fram ett klipp ur dagens utgåva av en B2B-tidning för husvagns- och husbilsbranschen:

In its first reading on the reform of the Driving Licence Directive, the European Parliament approved an extension of the B driving licence to 4.25 tonnes for motor caravans.

Following the Council in December 2023, the second EU institution has thus also given the green light for the driving licence amendment the caravanning industry has been calling for.

As part of the planned amendment to the driving licence directive, the European Parliament has approved an extension of the B driving licence to 4.25 tonnes for motor caravans, among others.

The exact framework conditions for the extension of driving licences will be negotiated in the trialogue between the Commission, Council and Parliament after the new elections to the European Parliament (6 to 9 June 2024).

An extension to 4.25 tonnes offers the opportunity to make sustainable and family-friendly travel by motor caravan accessible to millions of people in the future.

The increase in the maximum permissible weight to 4.25 tonnes for the B driving licence is to apply to motor caravans and ambulances, regardless of the type of engine. For other vehicle types, the increase in the gross vehicle weight is linked to the use of an alternative drive.

The European caravanning industry has been campaigning for years through its umbrella association, the European Caravan Federation (ECF), to extend the weight limit of the B driving licence to 4.25 tonnes for all motorhomes. Simple, consumer-friendly regulations are necessary to enable people to enjoy climate-friendly, family-friendly and safe holidays. An increase in the weight limit to 4.25 tonnes, which is open to all technologies, will also serve regional development and contribute to the fulfilment of European sustainability goals.



Pålle
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu har jag plockat fram ett klipp ur dagens utgåva av en B2B-tidning för husvagns- och husbilsbranschen:

In its first reading on the reform of the Driving Licence Directive, the European Parliament approved an extension of the B driving licence to 4.25 tonnes for motor caravans.

Following the Council in December 2023, the second EU institution has thus also given the green light for the driving licence amendment the caravanning industry has been calling for.

As part of the planned amendment to the driving licence directive, the European Parliament has approved an extension of the B driving licence to 4.25 tonnes for motor caravans, among others.

The exact framework conditions for the extension of driving licences will be negotiated in the trialogue between the Commission, Council and Parliament after the new elections to the European Parliament (6 to 9 June 2024).

An extension to 4.25 tonnes offers the opportunity to make sustainable and family-friendly travel by motor caravan accessible to millions of people in the future.

The increase in the maximum permissible weight to 4.25 tonnes for the B driving licence is to apply to motor caravans and ambulances, regardless of the type of engine. For other vehicle types, the increase in the gross vehicle weight is linked to the use of an alternative drive.

The European caravanning industry has been campaigning for years through its umbrella association, the European Caravan Federation (ECF), to extend the weight limit of the B driving licence to 4.25 tonnes for all motorhomes. Simple, consumer-friendly regulations are necessary to enable people to enjoy climate-friendly, family-friendly and safe holidays. An increase in the weight limit to 4.25 tonnes, which is open to all technologies, will also serve regional development and contribute to the fulfilment of European sustainability goals.



Pålle

Det är väl texten som ECF använde?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Så här står det i det klipp jag la upp:

Following the Council in December 2023, the second EU...

Om jag följer länken i inlägg #4 kan jag ladda hem 2 dokument daterade 1/3 2023.

Pålle
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det vore bra med en höjning till 4250,färre skulle köra med överlast,vettiga lastvikter, men dessa ekipage skulle fortsatt inte var tillåtna utanför EU, om inte fler länder accepterar höjda vikter på ett B kort.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det vore bra med en höjning till 4250,färre skulle köra med överlast,vettiga lastvikter, men dessa ekipage skulle fortsatt inte var tillåtna utanför EU, om inte fler länder accepterar höjda vikter på ett B kort.

Men det har väl inget med överlast att göra(?)
Är ett fordon typat på 3500kg så hjälper inte ett högre körkort ifall man åker med överlast.
Däremot finns det säkert en del 3500kg's husbilar som går att väga upp och man kan lasta ner dem ännu mer.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Men det har väl inget med överlast att göra(?)
Är ett fordon typat på 3500kg så hjälper inte ett högre körkort ifall man åker med överlast.
Däremot finns det säkert en del 3500kg's husbilar som går att väga upp och man kan lasta ner dem ännu mer.
Precis, då kan man välja en vettig totalvikt på bilen,istället för att klämma in den under 3500 kg, och ändå ha lastvikt över.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
"Förlorarna" blir de husbilar som inte går att väga upp samt har har en lastvikt på kanske under 500kg.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Förlorare är dom väl knappast, dom är kvar på samma nivå som tidigare,det är ju sådant man måste fundera på när man köper bilen.

Jaha, det finns alltid förlorare när man lättar på regler, vilka är istället förlorare tänker du?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen