• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Körglasögon"

ILoR

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
20915
Medlemskap
2024
Hämtade mina nya "körglasögon" hos optikern idag, men märker att om jag har dessa nya och blundar på höger öga, så är bilden klar och fin, men blundar jag på vänster, så är bilden lite otydlig.
Enligt optikern skall det vara så. "Båda glasen hjälper varandra att få en tydlig bild"
Nå'n som har samma upplevelse?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.137
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nu blir jag lite nyfiken. Är det progressiva glas eller har du ett läsglas och ett långhållsglas? som det gjordes, kanske görs ännu, med linser. Själv "fick" jag nya glasögon (progressiva) för ca 2 månader sedan och tog de dyraste glasen. De var komplett värdelösa för mig, det minsta jag tittade åt sidan så blev det oskärpa så de fick bytas ut. Då fick jag några, ff progressiva, som var vad de kallade chaufförsglasögon och jösses vad bra det blev, däremot så märker jag ingen oskärpa om jag stänger ett öga.
 

ILoR

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
20915
Medlemskap
2024
"Körglasen" är ett par glasögon för att se på långt håll. Ett annat par för att läsa.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag behöver inte glasögon för att se på långt håll men märker att jag blir ”trött” i ögonen efter en dags körning. Numera använder jag ofta ett par solglasögon med ”förstorande fält” i nederkant. De gör att jag inte blir trött i ögonen vid längre körpass samtidigt som det är lätt att läsa av instrument och navigator. Solglasögonen fungerar dagtid även vid mulet väder men skall naturligtvis inte användas när det börjar skymma eller är mörkt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det låter väldigt konstigt med två linser som "hjälper varandra". Jag skulle gå till en annan optiker och först bara fråga om det kan stämma som ryktet säger att höger och vänster lins skall hjälpa varandra. Beroende på svar skulle jag sedan be om ett utlåtande om de glas du har och eventuellt göra ett syntest.

//Michael, medlem
 

ILoR

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
20915
Medlemskap
2024
Redogörelse kommer. Har inte varit där ännu.
Har varit hos optikern idag, och hon konstaterade, att högerglaset inte var optimalt för det ögat. Om två veckor kommer ett "rätt glas" att monteras. Då blir jag klarsynt oavsett om jag tittar bara med vänster öga, bara med det högra eller båda samtidigt. Mycket nöjd nu.
 
Toppen