• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köra Inverter när jag är kopplad på 230V landström

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Planerar in hur jag ska sätta inverter och dess uttag i bilen. Min fråga är kanske dum men … funkar det utan risk för skada på batteriet (LiFePo4) att köra exempelvis kaffebryggare på inverterns uttag samtidigt som jag har 230V ansluten i bilen och därmed batteriladdaren igång?
För att förekomma många bra tips …. Jag ska inte ha prioritetsrelä inkopplat. Kommer inte åt 230 dragningen utan att riva isär en massa.

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Är det en inverter med laddning och prio relä, en sk powerinverter? isf kommer den att prioritera 230 så då startar inte invertern. Har du separat laddare så skadar det inte batterierna att både ladda och köra inverter, det är bara att under tiden kaffebryggaren går så kommer det att förbrukas ström från batteribanken.

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Är det en inverter med laddning och prio relä, en sk powerinverter? isf kommer den att prioritera 230 så då startar inte invertern. Har du separat laddare så skadar det inte batterierna att både ladda och köra inverter, det är bara att under tiden kaffebryggaren går så kommer det att förbrukas ström från batteribanken.
Tack för svar.
Tänkte det var så. Det är en ”vanlig” inverter utan priorelä samt bilens externa 230 V laddare.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Planerar in hur jag ska sätta inverter och dess uttag i bilen. Min fråga är kanske dum men … funkar det utan risk för skada på batteriet (LiFePo4) att köra exempelvis kaffebryggare på inverterns uttag samtidigt som jag har 230V ansluten i bilen och därmed batteriladdaren igång?
För att förekomma många bra tips …. Jag ska inte ha prioritetsrelä inkopplat. Kommer inte åt 230 dragningen utan att riva isär en massa.
Varför ska du köra inverter när du har 230V anslutet till bilen? Låter som att du inte har 230V uttag i bilen...

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Jo jag har 230V uttag i bilen men inte där jag ibland vill ställa bryggaren. Visst kan jag dra extrauttag dit kopplat till 230V systemet. Men jag har ändå planerat att sätta uttag kopplat till invertera där. Så därav frågan.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Jag fick det kopplat när vi köpte ny husbil så att jag har invertern kopplad till allt utom batteriladdare, kylskåp och panna. Även AC på taket är kopplad dit så jag kan köra den när vi inte har landel. Vi har nätprioritering på invertern men jag kan bryta ingående 230 V till den. Perfekt när vi står på ställen med låg Amp i stolpen. Då får invertern driva AC, kaffebryggare, vattenkokare när det behövs. AC kan vi då köra på natten fast inte landströmmen orkar med. Det laddar ju ändå via batteriladdarna och på dagen även via solcellerna.

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag fick det kopplat när vi köpte ny husbil så att jag har invertern kopplad till allt utom batteriladdare, kylskåp och panna. Även AC på taket är kopplad dit så jag kan köra den när vi inte har landel. Vi har nätprioritering på invertern men jag kan bryta ingående 230 V till den. Perfekt när vi står på ställen med låg Amp i stolpen. Då får invertern driva AC, kaffebryggare, vattenkokare när det behövs. AC kan vi då köra på natten fast inte landströmmen orkar med. Det laddar ju ändå via batteriladdarna och på dagen även via solcellerna.
Så är mitt också kopplat, av mig själv men jag har en brytare så att jag även kan köra kylen på inverter, perfekt vid längre färjeöverfarter. Jag har förvisso kopplat mitt så att jag måste flytta en elkabel/sladd, detta pga att inga fel ska kunna uppstå, ett prioriteringsrelä kan ju gå sönder. Ska även tillägga att jag har priorelä men litar hellre på mig själv :) och gör jag inte rätt så funkar ju inget så lätt att göra kvalitetskontroll på mig själv.

Toppen