• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köra Chromecast utan router?

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024

gunfolke

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
24182
Medlemskap
2022
Sv: Köra Chromecast utan router?

Hej!
du får skaffa en egen router, extrakort till mobilen, så du skapar ett eget WiFi!
Då fungerar det och du och andra kan surfa, dessutom.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Köra Chromecast utan router?

Jag har F-Secure (Freedom) som VPN tjänst. Var tvungen lägga in mitt wifi som betrott nätverk för att kunna casta, med den tjänsten på.
 

Stellanova

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
11488
Medlemskap
2023
Sv: Köra Chromecast utan router?

Hej!
du får skaffa en egen router, extrakort till mobilen, så du skapar ett eget WiFi!
Då fungerar det och du och andra kan surfa, dessutom.

Funderar på art skaffa en chromecast. Vilken lösning är bäst? använda vår iPad via vårt mobila bredband 10 mb eller alternativt från vår mobiltelefon. Tacksam för råd.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Köra Chromecast utan router?

Funderar på art skaffa en chromecast. Vilken lösning är bäst? använda vår iPad via vårt mobila bredband 10 mb eller alternativt från vår mobiltelefon. Tacksam för råd.

Det spelar nog ingen roll vilken du väljer, men välj den enhet där du har flest MB. Om du skall använda Chromecasten utomlands skall du välja den enhet där du eventuellt har fri roaming. Räkna med att det går åt ca 1 GB per timme tv-tittande.

Tycker Kjell
 

gunnaro

FD HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
6766
Medlemskap
2023
Sv: Köra Chromecast utan router?

Har nu lyckats få Chromecast att fungera med internetdelning i husbilen. Var inte alls svårt. Gick på första försöket. Tyvärr så är det svårt att backa processen så jag har inte bilder på allt.

Började med att välja den enhet som jag skall internetdela ifrån. I mitt fall min iPad med störst surfmängd.

Laddade sedan ned Google Home, SVT Play och Canal Digital Go på den enhet som skall styra Chromecasten. I mitt fall en iPad Mini.

Öppnade inställningar i iPad och valde "internetdelning"

Visa bilaga 119989

Öppnade sedan inställningar iPad Mini och valde "wi-fi"

Visa bilaga 119990

Efter ett tag kommer "Kjells iPad" upp som valbart alternativ. Trycker på "Kjells iPad" och blir ombedd att ange "lösenordet" för Kjells iPad. Detta finns på den första bilden.

Då är internetdelning till den enhet som skall "casta" till Chromecasten klar.

Sätter dit Chromecasten bakom TV'n och matar den med ström från ett usb-uttag bakom TV'n.

Visa bilaga 119993

Sätter på TV'n och väljer "Source". Fungerar säkert olika på olika TV men så här ser det ut på våran

Visa bilaga 119994

Jag väljer "Chromecast". Det kan även stå den port där jag kopplade in Chromecasten t.ex "HDMI1".

Startar därefter appen Google Home.

Efter detta tror jag att det är självinstruerande hur det går till. Om inte ber jag att få återkomma.

Hälsar Kjell
 

gunnaro

FD HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
6766
Medlemskap
2023
Hej Kjell jag får gratta dig
Sv: Köra Chromecast utan router?

Har nu lyckats få Chromecast att fungera med internetdelning i husbilen. Var inte alls svårt. Gick på första försöket. Tyvärr så är det svårt att backa processen så jag har inte bilder på allt.

Började med att välja den enhet som jag skall internetdela ifrån. I mitt fall min iPad med störst surfmängd.

Laddade sedan ned Google Home, SVT Play och Canal Digital Go på den enhet som skall styra Chromecasten. I mitt fall en iPad Mini.

Öppnade inställningar i iPad och valde "internetdelning"

Visa bilaga 119989

Öppnade sedan inställningar iPad Mini och valde "wi-fi"

Visa bilaga 119990

Efter ett tag kommer "Kjells iPad" upp som valbart alternativ. Trycker på "Kjells iPad" och blir ombedd att ange "lösenordet" för Kjells iPad. Detta finns på den första bilden.

Då är internetdelning till den enhet som skall "casta" till Chromecasten klar.

Sätter dit Chromecasten bakom TV'n och matar den med ström från ett usb-uttag bakom TV'n.

Visa bilaga 119993

Sätter på TV'n och väljer "Source". Fungerar säkert olika på olika TV men så här ser det ut på våran

Visa bilaga 119994

Jag väljer "Chromecast". Det kan även stå den port där jag kopplade in Chromecasten t.ex "HDMI1".

Startar därefter appen Google Home.

Efter detta tror jag att det är självinstruerande hur det går till. Om inte ber jag att få återkomma.

Hälsar Kjell
 
Toppen