F
F.d. 3088
Guest
hej klippte ut det här
Ändrad tolkning av kör- och vilotider
Vägverket och polisen ändrar uppfatttning om kör- och vilotider för husbilar!
När den nya EU-förordningen om kör- och vilotider trädde i kraft den 11 april i år, gjorde Vägverket den bedömningen att förordningen (och därmed också kravet på färdskrivare) gällde alla husbilar med en totalvikt överstigande 7,5 ton.
Nu har emellertid Vägverket och Polisen gjort en ny tolkning. Vi citerar ur promemorian:
</SPAN>
Begreppet ”husbil” kan bestå av följande fordonsslag (se registreringsbeviset), personbil = PB, lastbil = LB och buss = BUSS.
En personbilsregistrerad "husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna först när fordonet transporterar gods i kommersiellt syfte samt att totalvikten överstiger 3,5 ton för fordonet eller för fordonskombinationen vid tillkopplat släp.
En lastbilsregistrerad ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten på fordonet eller fordonskombinationen vid tillkopplat släp överstiger 7,5 ton även om transporten INTE är kommersiell.
En lastbilsregistrerad ”husbil” omfattas också av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten för fordonet eller fordonskombinationen vid tillkopplat släp överstiger 3,5 ton och fordonet transporterar gods i kommersiellt syfte.
En bussregistrerad ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna oavsett totalvikt och antalet sittplatser om transporten är kommersiell. Är transporten icke kommersiell, och bussen har mellan 10 och 17 sittplatser inklusive föraren, omfattas den inte av kör- och vilotidsbestämmelserna.
Omfattningen av kör- och vilotidsbestämmelserna innebär att föraren omfattas av regelverket och att godkänd färdskrivare måste användas.
Begreppet kommersiell:
Om en transport anses vara kommersiell eller inte torde ytterst avgöras av allmän domstol i enskilda fall. Men förekommer det att ”godset” som transporteras, (kan till exempel vara hästar eller andra tävlingsredskap såsom bilar och motorcyklar), bedrivs/ägs genom ett bolag/företag eller att priser/prispengar som inte anses vara av ringa betydelse förekommer i verksamheten torde det inrymmas inom begreppet kommersiell. Likaså om sponsorer på olika sätt bidrar till verksamhetens kostnadstäckning.
Observera att detta är en svensk tolkning, och på Vägverket kan man inte svara på hur motsvarande myndigheter i andra länder tolkar förordningen.
Den svenska tolkningen kan också komma att ändras. Aktuell information hittar du alltid på www.vv.se!
Gurra
Ändrad tolkning av kör- och vilotider
När den nya EU-förordningen om kör- och vilotider trädde i kraft den 11 april i år, gjorde Vägverket den bedömningen att förordningen (och därmed också kravet på färdskrivare) gällde alla husbilar med en totalvikt överstigande 7,5 ton.
Nu har emellertid Vägverket och Polisen gjort en ny tolkning. Vi citerar ur promemorian:
</SPAN>
Begreppet ”husbil” kan bestå av följande fordonsslag (se registreringsbeviset), personbil = PB, lastbil = LB och buss = BUSS.
En personbilsregistrerad "husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna först när fordonet transporterar gods i kommersiellt syfte samt att totalvikten överstiger 3,5 ton för fordonet eller för fordonskombinationen vid tillkopplat släp.
En lastbilsregistrerad ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten på fordonet eller fordonskombinationen vid tillkopplat släp överstiger 7,5 ton även om transporten INTE är kommersiell.
En lastbilsregistrerad ”husbil” omfattas också av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten för fordonet eller fordonskombinationen vid tillkopplat släp överstiger 3,5 ton och fordonet transporterar gods i kommersiellt syfte.
En bussregistrerad ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna oavsett totalvikt och antalet sittplatser om transporten är kommersiell. Är transporten icke kommersiell, och bussen har mellan 10 och 17 sittplatser inklusive föraren, omfattas den inte av kör- och vilotidsbestämmelserna.
Omfattningen av kör- och vilotidsbestämmelserna innebär att föraren omfattas av regelverket och att godkänd färdskrivare måste användas.
Begreppet kommersiell:
Om en transport anses vara kommersiell eller inte torde ytterst avgöras av allmän domstol i enskilda fall. Men förekommer det att ”godset” som transporteras, (kan till exempel vara hästar eller andra tävlingsredskap såsom bilar och motorcyklar), bedrivs/ägs genom ett bolag/företag eller att priser/prispengar som inte anses vara av ringa betydelse förekommer i verksamheten torde det inrymmas inom begreppet kommersiell. Likaså om sponsorer på olika sätt bidrar till verksamhetens kostnadstäckning.
Observera att detta är en svensk tolkning, och på Vägverket kan man inte svara på hur motsvarande myndigheter i andra länder tolkar förordningen.
Den svenska tolkningen kan också komma att ändras. Aktuell information hittar du alltid på www.vv.se!
Gurra