• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpråd

Lotta Söderlind

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
28414
Medlemskap
2024
Vi funderar på att köpa en Knaus Sky Ti 2018 års modell via en förmedlare av husbilar. När jag söker på bilen på Transportstyrelsen, ser jag att den är importerad maj 2021 av en annan husbilsförsäljare och efter några veckor överlåten på nuvarande företag. Är det någon här som har erfarenhet av detta? Ska man tänka på något särskilt? Varför importerar man? Är begagnade husbilar billigare utomlands eller kan det vara nåt lurt? Skulle gärna vilja dela era erfarenheter och ha era goda råd.
Tack på förhand./Lotta
 

monjok

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Säffle
HBK-Nr
25141
Medlemskap
2024
Vi funderar på att köpa en Knaus Sky Ti 2018 års modell via en förmedlare av husbilar. När jag söker på bilen på Transportstyrelsen, ser jag att den är importerad maj 2021 av en annan husbilsförsäljare och efter några veckor överlåten på nuvarande företag. Är det någon här som har erfarenhet av detta? Ska man tänka på något särskilt? Varför importerar man? Är begagnade husbilar billigare utomlands eller kan det vara nåt lurt? Skulle gärna vilja dela era erfarenheter och ha era goda råd.
Tack på förhand./Lotta
Anledningen till import är att det är billigare att åka till Tyskland å köpa då priserna är lägre där samt att en begagnad bil har en momssats på 19 % istället för 25 som det är här i Sverige , alltså ytterligare 6% i "rabatt "
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Priserna är inte direkt lägre i Tyskland nu rent generellt är min erfarenhet.
Kan möjligen vara i en del fall men kanske då för att handlaren i Sverige försöker safta i riktigt ordentligt nu när trycket är högt. Troligen har även denna bil tagits in enbart för detta.
Kolla och jämför priset med andra bilar.
Undrar också lite varför bilen säljs genom en fömedlare om nu ett företag har tagit in den alldeles nyligen.
 

Lotta Söderlind

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
28414
Medlemskap
2024
Priserna är inte direkt lägre i Tyskland nu rent generellt är min erfarenhet.
Kan möjligen vara i en del fall men kanske då för att handlaren i Sverige försöker safta i riktigt ordentligt nu när trycket är högt. Troligen har även denna bil tagits in enbart för detta.
Kolla och jämför priset med andra bilar.
Undrar också lite varför bilen säljs genom en fömedlare om nu ett företag har tagit in den alldeles nyligen.
Tack för era synpunkter. Jag ska jämföra priserna noga
 
Toppen