• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpråd Husbil bilbarnstol / barnfamilj - komfort & säkerhet

ValleMan

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Södertälje
Hej
Vi planerar att köpa husbil och behöver tips & råd inför köpet. Kraven/önskemålen är många vid sökandet men just barnstol behöver jag råd kring.
Vi kollar på husbilar runt Årsmodell 2010 någonstans, maxlängd 7.5m och helst inte alkovbil.

Jag har förstått att många sätter bakåtvända bilbarnstolar i passagerarsätet fram av säkerhetsskäl, vilket är rimligt. Men om man vill hitta en bil/lösning där man har bilbarnstolen i bodelen med säker montering, hur ska man då tänka. Årsmodeller runt 2010 har ju inte isofix.

Jag är också fundersam om soffan i bodelen blir trång för en vuxen som sitter bredvid en bakåtvänd bilbarnstol eller om det fungerar bra?

Ni som har små barn i olika åldrar och inte har dom i hytten/framsätet, hur har ni löst säkerhet och komfort för barnen och vilka är råden/tipsen?
Har sett någon bild här på forumet där någon gjort en lösning i den längsgående soffan, men antar att detta är en egensnickrad lösning. Väldigt smidigt kanske inte en krocktestad/godkänd lösning.
Länk till tråd på forumet med bilbarnstol i längsmonterad soffa
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Det blir nog trångt i bodelssoffan med en barnstol där… Vi har barnbarn och på vår förra husbil med standardutforming med soffa och totalt 4 bältade platser var det ett mörker. Sedan bytte vi till en Adria Matrix som har 5 bältade platser, där den 5:e platsen monteras upp på den längsgående soffan till höger om bordet. Den monteras så att den som åker där åker baklänges, perfekt för en bilbarnstol.
 

ValleMan

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Södertälje
Det blir nog trångt i bodelssoffan med en barnstol där… Vi har barnbarn och på vår förra husbil med standardutforming med soffa och totalt 4 bältade platser var det ett mörker. Sedan bytte vi till en Adria Matrix som har 5 bältade platser, där den 5:e platsen monteras upp på den längsgående soffan till höger om bordet. Den monteras så att den som åker där åker baklänges, perfekt för en bilbarnstol.
Ok, nu blev jag nyfiken.
Hur menar du "monteras upp" så man åker baklänges. Är det 3-punktsbälte gjort för att åka baklänges? Dvs är den bältade platsen på den längsgående platsen gjord för att man ska åka baklänges, även om en vuxen åker där? Eller är det just att ni monterar en barnstol på sådant sätt? Vilken Årsmodell har ni?
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Det är ett tvåpunktsbälte. Man sätter dit en stålram för ryggstödet och själva ryggstödsdynan. Tanken är nog att det inte behövs ett trepunktsbälte eftersom man åker baklänges. Vet inte om det ryms en vuxen där, man får nog inte vara XXL i alla fall. Bilen vi har är en 2019 men jag har sett även tidigare Adria Matrix annonseras som 5-sitsiga.

Jag tycker det funkar bra med barnstol där, enkelt att sätta dit barnet eftersom man själv står i ”hallen” och lätt för den vuxne som sitter tvärs över gången i soffan vid bordet att nå.
 
Toppen