• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpråd för keyboard i husbil...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Kanske inte rätt avdelning att lägga upp denna tråd, men jag hittade inget bättre ställe...
Jag ska köpa en keyboard till vår spelande dotter. Vi är borta i långa perioder med husbilen, och hon vill helst spela varje dag. Vi har en Yamaha, en äldre modell som vi släpat med oss i husbilen varje gång vi åker iväg, problemet är att dels är den tung och otymplig och svår att placera när den inte används, och sen är det inte vägda tangenter på den, vilket är den största nackden.
Så jag vill ha lite tips om vilken modell som skulle passa oss!
*Den ska vara så liten och smidig som möjligt, 66 tangenter räcker
*Den ska gå att använda med 12-v kabel
*Det ska vara vägda tangenter
*Det ska gå att koppla den direkt till en dator med USB så man kan göra egen musik
Casio, Yamaha eller något annat känt märke är väl kanske bäst att satsa på?

Tack på förhand,
Annette
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Köpråd för keyboard i husbil...

Själv har jag en CASIO VK 110 den har USB midi med minne går på 12 volt kommer inte ihåg vad den kostade, men den var inte dyr. Det finns mängder att välja på även i en leksaksäffär, det beror inte på pianot det beror på den som trycker på knapparna. Har även en trådlös elviolin som jag har kopplat till pianons högtalare sången år 100% acustisk trummor blir vad som helst, men roligt är det
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Köpråd för keyboard i husbil...

Problemet blir nog vägda tangenter....
Annars finns en uppsjö att välja mellan.

MVH/
J
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Köpråd för keyboard i husbil...

Jag vet ej vad vägda tangenter är, om det är tuch sensor så har den det Man kan spela piano och forte det enda som jag saknar är vänster pedalen
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Köpråd för keyboard i husbil...

Vägda tangenter har samma känsla som ett "mekaniskt" piano. D.v.s. en känsla av en mekanism där du har stort motstånd ibörjan av nedslaget och mindre motstånd på slutet av rörelsen, d.v.s. en immitation av den "hammarmekanism" som finns på pianon. Bastangeter ska egentligen ha ett trögare motstånd än diskanttangenter.

Det finns även semivägda tangenter och "ovägda" tangenter. Detta är alltså inte samma sak som anslagskänsliga "touch" och inte heller samma sak som efteranslagskänsliga "after touch" tangenter.

Ser man på tangenten från sidan så har vägda tangenter ofta en vattenfallsdesign och inte den spetsiga design som är vanligt förekommande på keyboard och syntar. Men som tur är så finns det undantag.
/David
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Köpråd för keyboard i husbil...

Tack jag misstänkte att det var detta som menades .Nej det har den inte, det är ju leksakskänslan i tangenterna dom pianona kommer upp i pris, Det beror lite på vad för musik man spelar, själv har jag så stora fingrar att jag inte kan spela mellan halvtonerna och trycker på två tangenter samtidigt skulle vara kul med ett piano med bredare tangentar. Spelar mest pop ifrån 70-80talet Pink floyd Dire striates oldfield E.t.c och denna typ av musik, men klinkar hon Mozart då bör nog tangenterna vara vägda
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Köpråd för keyboard i husbil...

Tack för tipsen! Jag har också kommit fram till att det inte finns keyboards med vägda tangenter, det är bara elpianon som har det. Men eftersom hon spelar i huvudsak mest hemma på vanliga pianot, så gör det inget att tangenterna inte är vägda, utan det viktigaste för oss är nog att det är en så smidig pjäs som möjligt. Vi har kikat lite på dessa modeller:
Casio LK 270
Casio CTK 4000
Casio CTK 5000
Vi prioriterar låg vikt, bra ljud i högtalarna, SD-kortplats och möjlighet att koppla till MP3 spelare el. dyl.
Vad tycker ni andra om dessa modeller, synpunkter mottages tacksamt!
Hon är 6 år, går i Suzukiskola och tar två lektioner i veckan, är inne på andra läsåret, lär sig ett nytt stycke med ackord på nolltid...knappt jag hinner med.

/Annette
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Köpråd för keyboard i husbil...

Passar på att fråga här om det finns någon som vet om det finns piano med extra breda tangenter ? Mina fingrar är lika breda som tangenterna jag missar ofta och spelar på två tangenter samtidigt. Juan
 
Toppen