• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpråd batteriövervakning med solceller?

aron.sjoberg

HBK Intresserad
Kommun
Gotland
Hej alla!

Vi har en äldre Bürstner där vi förra sommaren eftermonterade en billig solcell från Jula (Solcellspaket | Polykristallina celler | Anslut | Jula).

Vi har nu bytt ut den äldre gasolkylen mot en modernare kompressorkyl (Ocean Comfort CR85X) och jag har börjat smart homefiera husbilen med lite sensorer och liknande. Tanken är att köra en egen RPi med Home Assistant och ESPHome, något som också har gjort det viktigare att kunna övervaka bodelsbatteriet.

Jag har läst att det går att utnyttja solcellen bättre med en ny MPPT-regulator istället för den medföljande PWM-regulatorn. Stämmer detta? Om man ändå ska satsa på att köpa en ny MPPT-regulator, finns det någon modell som även ger möjlighet till övervakning av batteristatus o.dyl.?

Har sett att Victron har en del olika modeller med BT och som går att få in i Home Assistant men begriper inte riktigt skillnaden mellan dessa och deras s.k. SmartShunt?

Bonusfråga, går det att koppla in ytterligare en likadan solcellspanel från Jula för att få ännu bättre kapacitet? Behöver man tänka på något speciellt om man ska köra dubbelt?

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Om regulatorn klarar den maximala strömmen så kan du parallellkoppla dvs 320w /12 dvs 27A
Vitsen med en regulator är ju att slippa övervaka det ska ju regulatorn klara. Ska man få ett antal siffror på skärmen så måste man kunna tolka dom rätt om man ska ha full nytta och det krävs att man lär sej en hel del. Mppt av känt märke är bättre om man har pengarna och ändå ska har flera paneler , för att ha full nytta av det ska man ju ha större batterier och förmodligen dc dc laddare för att inte bränna generatorn. I en husbil är det korta avstånd inte stor mening med en massa elektronik som i grunden förmodligen är gjort för att fungera i ett hus.
Ett antal minusgrader hög luftfuktighet 40grader plus och inre uppvärmning tar snart livet av hemelektronik med oanade följder.
Det kanske är roligt att leka med att installera elektronik men knappast nödvändigt för en trevlig campingupplevelse.
Och som sagt varje pryl kräver att man verkligen sätter sej in i hur det fungerar och har man ett antal apparater som skickar värden hela tiden till telefonen så måste man ju veta en massa om man ska vara chef för alla prylar.
Det kan inte bli fel på det som inte är installerat!
Ett råd är att lägga pengarna på bra sängar och en vettig belysning som fungerar inne och inte bara är bling bling.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej alla!

Vi har en äldre Bürstner där vi förra sommaren eftermonterade en billig solcell från Jula (Solcellspaket | Polykristallina celler | Anslut | Jula).

Vi har nu bytt ut den äldre gasolkylen mot en modernare kompressorkyl (Ocean Comfort CR85X) och jag har börjat smart homefiera husbilen med lite sensorer och liknande. Tanken är att köra en egen RPi med Home Assistant och ESPHome, något som också har gjort det viktigare att kunna övervaka bodelsbatteriet.

Jag har läst att det går att utnyttja solcellen bättre med en ny MPPT-regulator istället för den medföljande PWM-regulatorn. Stämmer detta? Om man ändå ska satsa på att köpa en ny MPPT-regulator, finns det någon modell som även ger möjlighet till övervakning av batteristatus o.dyl.?

Har sett att Victron har en del olika modeller med BT och som går att få in i Home Assistant men begriper inte riktigt skillnaden mellan dessa och deras s.k. SmartShunt?

Bonusfråga, går det att koppla in ytterligare en likadan solcellspanel från Jula för att få ännu bättre kapacitet? Behöver man tänka på något speciellt om man ska köra dubbelt?
Victrons BT solcellsregulator är bra, du ser hur mycket solcellen ger,den räknar även total per dygn.
Smartshunt mäter allt som går till/från batteribanken, inte bara det solcellen ger.

Toppen